استاد دانشگاه کاليفرنيا:

بايد حق غني‌سازي به ايران داده شود

يک استاد دانشگاه کاليفرنيا تأکيد کرد: مذاکره بر سر توقف کامل غني سازي اورانيوم از سوي ايران غيرممکن است و امسال بهترين فرصت براي حل مسئله هسته اي ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، پروفسور نادر باقرزاده استاد دانشگاه کاليفرنيا در گفتگويي با شبکه خبري پرس تي وي، در مورد برنامه هسته اي ايران و سفر اخير نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران گفت: مذاکره بر سر توقف کامل غني سازي اورانيوم از سوي ايران غيرممکن است و در خلال مذاکرات بايد به ميزاني حق غني سازي به ايران داده شود.

وي افزود: با توجه به تغييرات اعمال شده در کابينه دولت اوباما امسال بهترين فرصت براي حل مسئله هسته اي ايران است.

ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي به دنبال آن هستند تا تنظيم چارچوب و مداليته اي جهت همکاري دو طرف را نهايي کنند، نمايندگان آژانس خواهان بازديد از سايت پارچين (منطقه اي نظامي در شمال شرق تهران) هستند تا در مورد اتهام هاي غرب و اسرائيل مبني بر اينکه اين سايت با برنامه انرژي هسته اي ايران مرتبط است تحقيق کنند.

در همين خصوص پرس تي وي با پرفسور "نادر باقرزاده"، استاد دانشگاه کاليفرنيا گفتگويي انجام داده است که ماحصل آن به شرح زير است:

پرس تي وي- ما قصد داريم در مورد فرآيند "بده بستاني" که در کل اين قضيه وجود دارد صحبت کنيم، دکتر "سلطانيه" در اظهارنظري گفته ما در مورد صد صفحه صحبت نمي کرده ايم بلکه در مورد دو سه صفحه صحبت مي کرده ايم، بنابراين توافقات بر سر مداليته در حال انجام است و دو طرف به امضاي اين توافقنامه خيلي نزديک شده اند، اين امر به خودي خود يک موفقيت است اين طور نيست؟
باقرزاده- بله، قطعا من فکر مي کنم آنها مسئله را به چند کلمه تقليل داده اند به نظر من آنها به امضاي توافقنامه خيلي نزديک شده اند، من فکر مي کنم يکي از مسائل کليدي ان است که وقتي وارد بحث پارچين شده ايد پايان اين بازي چه خواهد بود؟ من فکر مي کنم آنها مي توانند در مورد مسئله هسته اي ايران به مرحله نتيجه گيري برسند، شايد آنها اين کار را ظرف مدت چند هفته يا چند ماه انجام دهند. آنها به قدري به پايان کار نزديک شده اند که اگر توافقنامه اي شبيه طرح کاري که ميان البرادعي و دکتر لاريجاني امضا شد، امضا نشود واقعا جاي شرمساري است، من اميدوارم آنها بتوانند آن دو سه موردي را که دکتر سلطانيه گفتند حل و فصل کنند.
يک مسئله مهم ديگر در ارتباط با اين نشست آن است که هشت مورد فرعي از طرف آژانس بين الملل انرژي اتمي وجود دارد، از آنجايي که اين ها موارد بسيار فني هستند دکتر سلطانيه گفت نمي خواهم مردم را با اصطلاحات و موارد فني خسته کنم.
من خوشبينم که آنها به نقطه اي مي رسند که آن مسائل باقي مانده به سرعت حل خواهد شد تا جايي که به نقطه اي برسند که شايد از پارچين هم بازديد کنند تا آنجا را چک کنند اما من فکر مي کنم اين بحث نبايد به صورت انتها – باز (نامحدود) باشد و بايد بسته شود، دکتر سلطانيه در گزارش هاي متعددي گفته است که بحث باز و نامحدود در اين خصوص قابل قبول نيست.
بنابراين فکر مي کنم آنها بايد راه ميانه اي را پيدا کنند و بگذاريد اميدوار باشيم که آنها چنين خواهند کرد زيرا فکر مي کنم فضا و جو مذاکرات با آژانس و بقيه کشورهاي جهان در اين مقطع بهتر خواهد بود.

پرس تي وي- پاتريک کلاوسون معاون مؤسسه سياست شرق نزديک در واشنگتن در مقاله اي تحت عنوان "اوباما به ايران قرارداد سخاوتمندانه اي پيشنهاد کند" گفته است آمريکا بايد از پيشنهاد سخاوتمندانه اي استفاده کند تا ببيند آيا ايران مايل است پنجره (همکاري) را باز کند يا نه مي خواهد آن را ببندد، آيا آمريکا و البته ديگر کشورهاي عضو گروه 1+5 نبايد چنين کاري بکنند؟
باقرزاده- معمولا من با‌ آنچه که کلاوسون مي گويد مخالفم، بنابراين قصد ندارم در مورد جزئيات چيزي که گفته بحث و جدل کنم، البته با نگاهي به سطوح بالاتر مي توان گفت تيمي که باراک اوباما براي کابينه خود معرفي کرده و انتصاب آنها در حال بررسي است بهترين تيم کاخ سفيد در 10، 15 يا 20 سال گذشته براي پرداختن به مسئله هسته اي ايران است، ترکيب سناتورهايي مانند جان کري و چاک هاگل و خود باراک اوباما، من فکر مي کنم اگر اين تيم تاييد شوند و کار خود را شروع کنند کاخ سفيد دوباره درها را خواهد گشود، من فکر مي کنم بايد تعامل دو جانبه اي ميان ايران و ايالات متحده وجود داشته باشد.
شايد اکنون وقت آن است که نماينده ايران بگويد اين تيم، تيمي است که ما مي توانيم با آنها کار کنيم، ما خوشبينانه انتظار داريم که اين گشايش حاصل شود به طوري که در مورد ميزاني از غني قطعا توافق خواهد شد.
من فکر مي کنم رهبري ايران گفته است غني سازي 20 درصد چيزي نيست که ايران مي خواهد براي هميشه ادامه دهد، شايد در مورد آن تصميمات يکجانبه اي را بتوان اتخاذ کرد، اکنون زمان مناسبي است، من به عنوان يک کارشناس و ناظر به شما اطمينان خاطر مي دهم اگر قرار است کاري انجام شود بايد همين امسال با تيم فعلي که اميدوارم انتصابشان تائيد شود انجام شود.
بايد در مذاکره گشايش هاي فراواني حاصل شود، من فکر مي کنم که اين امر بسيار حياتي است که دو طرف به مرحله بعد بروند و گام بعدي را بردارند، ديگر هيچ فرصتي به خوبي فرصتي که الان دست داد وجود نخواهد داشت.

پرس تي وي- بسياري از نهادهاي غربي در مورد فتواي آيت الله خامنه اي رهبر معظم ايران در مورد منع دولت از تملک يا استفاده از سلاح هسته اي صحبت کرده اند، اين مطلب تازه اي نيست اما به نظر مي رسد وقتي هفته گذشته دوباره گفته شده بر اين مسئله تاکيد شد، به نظر شما چرا اين موضوع دوباره عنوان شد؟
باقرزاده- من فکر مي کنم اين فتوا سعي دارد بر موضع رهبري ايران تاکيد کند که ايران به دنبال بمب اتم نيست.
اين فتوا گزارش هاي جامعه اطلاعاتي آمريکا مبني بر اينکه هيچ سندي وجود ندارد که نشان دهد ايران به دنبال سلاح اتمي است پشتيباني و تاييد مي کند، من فکر مي کنم مادامي که آژانس بين المللي انرژي اتمي بر برنامه هسته اي ايران نظارت دارد مي توان ماهيت صلح آميز فعاليت هسته اي ايران را به جهانيان نشان داد و کساني که در اين حوزه کار مي کنند در حال حاضر اين مطلب را مي دانند اما براي جلب توجه عموم مردم مي توان اين کار را کرد.
در کل من شاهد رويکرد مثبتي هستم، مي دانم که در گذشته اين رويکرد خيلي منفي بوده است، تحريم ها بر زندگي مردم عادي تاثير منفي مي گذارد ما نمي توانيم وضعيتي بهتر از حال حاضر پيدا کنيم زيرا اعضاي تيم جديد اوباما مي خواهند اين مسئله را از طريق ديپلماتيک حل و از منافع ايران نيز حفاظت کنند.
اگر رويکرد آنها هم مانند گذشته باشد اشتباه بزرگي خواهد بود، اميدواريم که اين طور نباشد زيرا در اين صورت نتايج کاملا متفاوت با انتظاراتمان خواهد بود.
اگر طرز تفکر جديدي وجود داشته باشد که قوانين و مقررات جديد آژانس به روشي اجرا خواهد شد که اسرار زيرساخت هاي نظامي ايران را فاش نکند آن وقت راهي رو به جلو ممکن است وجود داشته باشد، در پيشنهادي که به ايران ارايه مي شود بايد مقداري غني سازي براي ايران به رسميت شناخته شود و من فکر مي کنم توقف کامل غني سازي مسئله است که اساسا غيرقابل مذاکره است.
همه چيز در مسير خوبي پيش مي رود و اظهارات رهبري نشان مي دهد که آنها به دنبال بمب اتم نيستند، بايد اميدوار باشيم که همه چيز در مسير خوبي قرار دارد، هيچ راه ديگري نيست زيرا توسل به گزينه حمله نظامي گزينه خوبي نيست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار