مشهد/

بی نظیرترین تونل بادی جهان در خراسان رضوی واقع است

هم اكنون بی نظیرترین تونل بادی جهان در منطقه ای به نام 'دیزباد' در بینالود خراسان رضوی واقع است


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مجری طرح های تولید شركت برق منطقه ای خراسان گفت: این تونل از شهر'ملك آباد' در خراسان رضوی شروع شده و تا استان سمنان ادامه دارد.


غلامرضا كرمیان افزود: تغییر سرعت و جهت باد در این تونل بادی كه بخشی از آن در منطقه ای به نام 'دیزباد' یا 'تیزباد' بینالود واقع شده، بسیار كم است و به همین دلیل از استهلاك زودرس توربین های بادی جلوگیری می شود.

وی خاطر نشان كرد: متوسط سرعت باد سالانه در مناطقی از این تونل هفت و هشت دهم در ثانیه است و بیش از 320 شبانه روز در سال دارای باد مناسب برای تولید انرژی الكتریكی است.

كرمیان در ادامه بیان كرد: این تونل بادی بهترین شرایط را برای فعالیت توربین های نیروگاه بادی بینالود در حوالی نیشابور كه یكی از قطب های مهم انرژی های تجدید پذیر كشور است، فراهم كرده است.

مجری طرح های تولید شركت برق منطقه ای خراسان در ادامه افزود: نیروگاه بادی بنیالود كه از سال 1381 راه اندازی شده، هم اكنون با 43 توربین بادی دارای ظرفیتی به میزان حدود 29 مگاوات است.

وی گفت: با توجه به اصل 44 دولت كه مراكز تولید باید به بخش خصوصی واگذار شود، تاكنون به توسعه این نیروگاه اعتباری داده نشده است و از سوی دیگر چندین متقاضی خصوصی به دلیل مشكلات دریافت وام و تسهیلات، تاكنون نتوانسته اند اعتبارات مورد نیاز طرح های خود را تامین كنند.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای توسعه نیروگاه بادی بینالود به میزان 600 مگاوات را حدود 900 میلیون دلار عنوان كرد.

كرمیان خاطر نشان كرد: هم اكنون افزون بر 60 درصد قطعات توربین های بادی بینالود در استان ها و شهرهای مختلف كشور ساخته شده و اشتغالزایی زیادی از این بابت فراهم شده است.

مجری طرح های تولید شركت برق منطقه ای خراسان با بیان اینكه استان های خراسان قطب انرژی های تجدید پذیر در كشور شناخته شده اند، افزود: ظرفیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر از طریق باد و خورشید و تولید انرژی الكتریكی از زباله در این منطقه قابل توجه است.

برچسب ها: تونل ، بادی ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.