خوزستان/

مراسم «بیرق‌ زنون» ثبت ملی می‌شود

معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: مراسم مذهبی «بیرق ‌زنون» در خوزستان برای ثبت ملی پیشنهاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سیدحکمت موسوی اظهار داشت: مراسم معنوی «بیرق‌ زنون» که معمولاً در استان خوزستان برای حجاج برگزار می‌شود برای ثبت در فهرست آثار معنوی کشور پیشنهاد شده است.

وی افزود: به همراه این اثر فاخر قرار است شش اثر دیگر نیز در همایش ثبت ملی بررسی شود که در صورت تأیید شورای ثبت، در ردیف آثار ملی و معنوی ثبت خواهند شد.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به این‌که در سال‌‌جاری آثار زیادی از خوزستان به ثبت معنوی و ملی رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال ثبت آیین‌ها در خوزستان هستیم و به این دلیل می‌کوشیم تا با ثبت آن‌ها گامی در راستای ماندگاری و حفاظت از داشته‌های فرهنگی برداریم.

وی با تأکید بر این‌که باید آثار تاریخی و آیین‌های فرهنگی ماندگار شوند، تصریح کرد: یکی از اصولی‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند این آیین‌ها را ماندگار کند ثبت و نگهداری آن‌ها است.

گفتنی است، مراسم «بیرق ‌زنون» بیشتر در شهرهای شمالی استان خوزستان برای افرادی که راهی سفر بیت‌الله حرام می‌شوند، برگزار می‌شود و در این مراسم در آیین خاص، پرچم‌های کوچکی به تعداد اعضای خانواده بر سر درب خانه نصب می‌کنند تا مردم با دیدن این پرچم‌ها برای بازگشت به سلامت حاجی از سفر حج دعا کنند.

بر این اساس، در این آیین که دارای ریزه‌کاری‌های فراوانی است، در رنگ پرچم‌ها دقت زیادی به کار رفته است و برای هر مرد عضو خانواده پرچمی سبز و برای هر زن پرچمی سفید نصب می‌کنند.

در این مراسم که معمولاً با خواندن اصطلاحاً چاووشی و ذکر صلوات همراه است، اعضای خانواده با پرچم‌های بزرگ و کوچک نشانه‌گذاری می‌شوند./س
برچسب ها: مراسم ، بیرق ، ثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.