بجنورد/ عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

سوابق تحصیلی جایگزین مناسبی برای کنکور نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که طرفداران زیادی دارند راهی جز اصلاح قانون مصوب سال ۸۶ مبنی بر حذف کنکور نداریم، گفت: باید مکانیزم بهتری برای حذف کنکور در نظر گرفته شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،قاسم جعفری درباره لغو قانون حذف کنکور مصوب سال ۸۶، افزود: درسال ۸۶ قانونی مبنی بر حذف کنکور به تصویب رسید که بر اساس آن کنکور باید تا سال ۹۰ حذف می‌شد اما با وجود این قانون، حدود ۲ سال است که هنوز این مهم به صورت کامل اجرایی نشده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری ضرورت حذف کنکور برای حدود ۱۰ هزار کد رشته محل، ادامه داد: این تعداد رشته محل که امسال بدون برگزاری آزمون اقدام به جذب دانشجو کرد خواسته یا ناخواسته نیازی به برگزاری آزمون ندارد، آنچه که نیاز به بحث کارشناسانه دارد حذف کنکور برای ۲۰ هزار کد رشته‌ای باقی مانده‌ای است که طرفداران زیادی را از لحاظ رشته و دانشگاه به خود اختصاص داده‌ است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه حذف کنکور در تمامی رشته‌ها به منزله لحاظ کردن سوابق تحصیلی است، تصریح کرد: متاسفانه هنوز برای درنظر گرفتن سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه بسترهای لازم فراهم نشده است؛ بر اساس آمار حدود ۱۸ الی ۲۰ هزار دانش‌آموز دارای معدل بالای ۱۹ هستند که اگر همه این افراد بخواهند بدون آزمون وارد دانشگاه‌ها شوند، کارها با کمی مشکل روبرو خواهد شد.

وی، تاکید کرد: در صورت حذف کنکور و درنظر گرفتن سوابق تحصیلی ممکن است این خطر وجود داشته باشد که بسیاری از معدل‌ها و سوابق تحصیلی که در دوران دبیرستان ارائه می‌شود، واقعی نباشد.

جعفری با بیان اینکه حذف کنکور نمی‌تواند از استرس خانواده‌ها و دانش‌آموزان کم کند، افزود: اگر قرار باشد سوابق تحصیلی به طور کامل جایگزینی برای ورود به دانشگاه باشد، این استرس به امتحانات نهایی دانش‌آموزان منتقل می‌شود و دردی را از خانواده‌ها و داوطلبان کنکور دوا نخواهد کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید مکانیزم بهتری برای حذف کنکور در نظر گرفته شود، گفت: در حال حاضر برای رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که طرفداران زیادی دارند راهی به جز اصلاح قانون مصوب سال ۸۶ مبنی بر حذف کنکور نداریم؛ البته هم اکنون این مهم در کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درحال بررسی است که امیدواریم به نتیجه مثبت و راه‌حلی مناسب برسد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.