صادرات يک ميليون دلاري آبزيان زينتي / صنعت آبزي پروري در ايران شانه به شانه دنيا حرکت مي کند

رئيس سازمان دامپزشکي گفت: صنعت آبزي پروري در ايران متناسب با دنيا به سرعت در حال پيشرفت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، کارگاه آموزشي و بهداشتي آبزيان زينتي با هدف شناخت بيماري هاي آبزيان در آکواريوم هاي خانگي و مراکز پرورشي با حضور رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران، رئيس سازمان دامپزشکي کشور و استان ها امروز در پژوهشگاه ژنتيک و زيست درماني آغاز به کار کرد.

 
محسن دستور رئيس سازمان دامپزشکي کشور در افتتاحيه اين کارگاه آموزشي اظهار داشت: بيش از 200 واحد پرورش ماهيان زينتي در تهران فعال هستند که به لحاظ خطرات ناشي از بيماري هاي مشترک با  انسان، مسائل زيست محيطي و اشتغالزايي اهميت بسيار بالايي دارد.

وي ادامه داد: ميزان توليد آبزيان زينتي نسبت به واردات آن روند رو به رشدي داشته است، به صورتي که ميزان توليد داخلي اين آبزيان 130 ميليون تن در 1300 واحد توليدي در کشور است.

دستور با اشاره به اينکه در سال گذشته 300 هزار قطعه از آبزيان زينتي صادر شده است افزود: افزايش تنوع در پرورش ماهيان زينتي موجب افزايش ميزان صادرات خواهد شد.

رئيس سازمان دامپزشکي کشور تاکيد کرد: افزايش مراکز تشخيص و برخورد در مواقع خطر از جمله اقدامات مهمي است که در جهت حمايت از صنعت آبزي پروري انجام مي شود.

دستور ادامه داد: صنعت آبزي پروري در ايران متناسب با دنيا به سرعت درحال پيشرفت است.

در ادامه محمد موسوي رئيس سازمان جهاد کشاورزي تهران اظهار داشت: تأمين امنيت غذايي و توسعه کشاورزي براي ورود به بازارهاي جهاني از اهداف مهم در بخش کشاورزي است.

وي افزود: پرورش ماهيان زينتي به خصوص در تهران به سرعت در حال گسترش است به صورتي که در حال حاضر 108 مرکز پرورشي در تهران فعال هستند که اين  ميزان بيانگر رشد 1.5 برابري نسبت به سال گذشته است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي تهران اضافه کرد: در سال جاري بيش از 21 ميليون تن از آبزيان زينتي در استان تهران توليد شده است.

وي ادامه داد: صادرات آبزيان زينتي بيش از 1 ميليون دلار ارزآوري داشته است.

وي تاکيد کرد: سرعت توسعه اين صنعت نشان دهنده لزوم حمايت ويژه از صنعت آبزي پروري است.

موسوي با بيان اينکه 55 هزار خانوار بهره بردار در تهران وجود دارد افزود: توسعه واحدهاي توليد آبزيان زينتي با رويکرد کشاورزي خانگي بايد از اهداف پيش رو باشد.
 
وي اضافه کرد: دانش، انگيزه، مشارکت خانواده ها و همه ظرفيت ها جداي از اقتصاد در توسعه و گسترش صنعت آبزي پروري فراهم است.

محمد رضاحزبئي رئيس سازمان دامپزشکي استان تهران اظهار داشت: تکثير و پرورش ماهيان زينتي کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وي با بيان اين که ارزش تجاري ماهيان زينتي در دنيا 15 ميليارد دلار است افزود: سهم کشور ما از اين رقم بسيار کم است و کسب درآمد از اين صنعت روبه گسترش است که بايد بيش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگيرد.

وي ادامه داد: اهميت ماهيان پرواري اعم از سردابي و گرمابي به  جهت مصرف غذايي موجب ناديده گرفتن ارزش اقتصادي پرورش و تکثير آبزيان زينتي شده است.

حزبئي با بيان اينكه اهميت تكثير و پرورش ماهي هاي زينتي در كشور كمتر مورد توجه قرار گرفته است تاكيد كرد: گسترش سريع صنعت آبزي پروري به جهت شناخت، پيشگيري و كنترل بيماري هاي آبزيان بايد بيشتر مورد توجه و بررسي مسئولان قرار گيرد.

گفتني است، اين کارگاره آموزشي به منظور استفاده کارشناسان و مسئولان سازمان هاي دامپزشکي سراسر کشور در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه مورخ 3 و 4 بهمن ماه در پژوهشگاه ژنتيک و زيست فناوري برگزار مي شود./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار