کد خبر: ۴۲۴۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱

‌مقابله با هجوم شن‌هاي روان به خطوط‌ آهن در مناطق بحراني جنوب شرق کشور با هدف افزايش سرعت سير قطار و کاهش طرح سوانح ريلي آغاز شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي، سليماني - مسئول گروه تحقيقات ريلي مرکز آموزش و تحقيقات راه آهن - ضمن اعلام اين خبرافزود: يکي از معضلات راه آهن درطول بيش از 400 کيلومتر از خطوط ريلي عبور ازمناطق کويري است که وضعيت در برخي از مناطق مانند محور بم-زاهدان و محور طبس بسيار بحراني ارزيابي مي شود به طوري که علاوه بر کاهش سرعت سير قطارها باعث خروج از خط قطارهاي مسافري و باري نيز مي شود.

وي گفت: تاکنون روش هاي مختلفي توسط متخصصين ريلي کشور براي جلوگيري از تجمع ماسه به روي ريل هاي راه آهن مورد ارزيابي و مطالعه قرار گرفته است که با توجه به شرايط محيطي و جغرافيايي خطوط در معرض آسيب، هيچکدام از راه کارهاي بررسي شده مانند کاشت گياه، استفاده از فراورده هاي نفتي، احداث ديوارهاي محافظ و استفاده از ماشين آلات ماسه روب از لحاظ فني و اقتصادي جوابگوي اين مشکل نبوده است.

مسئول گروه تحقيقات ريلي مرکز آموزش و تحقيقات راه آهن با اشاره به اينکه کارشناسان راه آهن به همراه متخصصان دانشگاهي بعد از تحقيقات فراوان وشبيه سازي هاي انجام شده با پيشرفته ترين نرم افزارهاي کامپوتري به اين نتيجه رسيدند که بهترين راهکار براي جلوگيري از تجمع ماسه، آزادگذاشتن مسير حرکت ماسه است، گفت: به دنبال طرح اين ايده مطالعات جديدي روي روسازي خطوط راه آهن که شامل بالاست، ريل و تراورس مي باشد آغاز شد و نهايتا بعد از ورود اطلاعات کامل حرکت ماسه در شرايط طوفاني و متناسب با بادهاي غالب مناطق کويري و اندازه هاي جرمي و ابعادي ذرات ماسه به نرم افزارهاي سيالاتي، طرح دال خط کوهاندار طراحي و در طول 36متر توليد و تست گرديد.
سليماني خاطر نشان کرد: در اين طرح بتون جايگزين بالاست گرديد و ريل ها نيز روي کوهان هاي 18سانتيمتري قرار گرفت بطوري که ماسه مي توانست به راحتي از زير ريل و از روي سطح صيقلي بتون حرکت کرده و به طرف ديگر خط منتقل شود.

وي افزود: طرح فوق در ايستگاه نمکزار در محوربم-زاهدان در مهرماه 91 نصب شد و در حال حاضر که حدود 3 ماه از نصب آزمايشي دال خط کوهاندار مي گذرد هيچگونه ماسه اي روي خط مشاهده نشده است.

وي با تاکيد بر اينکه در مدت مذکور طوفان هاي متعددي منطقه مورد آزمايش را تحت تاثير قرار داده است، گفت: خطوط بالاستي که بصورت خطوط شاهد در کنار دال خط هاي کوهان دار نصب گرديند از ماسه پر شده اند ولي هيچ اثري از تجمع ماسه روي خطوط دال خط کوهاندار مشاهده نشده است لذا با توجه به تجربه موفق اين طرح مقرر شد يک کيلومتر از خطوط بحراني کشور به صورت پايلوت اجرا و در فازهاي بعدي مناطق بيشتري تحت پوشش دال خط کوهاندار قرار گيرد.

مسئول گروه تحقيقات ريلي مرکز آموزش و تحقيقات راه آهن در پايان با اشاره به اينکه اين طرح براي اولين بار در دنيا به صورت دال خط کوهاندار اجرا شده است، اظهار اميدواري کرد: در سال توليد ملي بتوانيم با دست تواناي متخصصان راه آهن و همکاري مراکز علمي و دانشگاهي مشکل عبور قطار از مناطق ماسه گير را براي هميشه مرتفع سازيم تا مردم بزرگوار و خون گرم مناطق کويري بتوانند با ايمني و سرعت بالا از قطار به عنوان يک وسيله ايمن، سريع و ارزان استفاده نمايند./ر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
برچسب ها
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر