کاهش آلودگي با توليد بنزين متانول 35 درصدي

معاون شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت : بنزين متانولي توليد شده در آزمايشگاه شاخص هاي يورو را دارد و در کاهش آلايندگي هواي شهرها تاثيرگذار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جليل سالاري با بيان اين مطلب گفت: آروماتيک حجمي 13 درصد، ميزان بنزن صفر، کاهش گوگرد در حد 20 ppm از ويژگي هاي بنزين متانولي توليد شده با 35 درصد متانول است.

وي با تاکيد بر اينکه ويژگي هاي زيست محيطي اين نمونه آزمايشگاهي با شاخص هايي که در استانداردهاي زيست محيطي يورو مطرح است، گفت: اين موارد با  آروماتيک حجمي حداکثر 35 درصد، ميزان بنزن کمتر از 1 درصد و گوگرد در حد 20 ppm کاملاً منطبق است.

سالاري افزود: اکتان متانول بسيار بالاست و بنابر اين اگر 15 درصد متانول به بنزين پايه 90 اضافه کنيم حدود 6 درجه اکتان را اضافه مي کند.

معاون شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي افزود: البته ماشين هايي که پايه کاربوراتوري است ، محدوديت هايي در زمينه درصد تزريق اين سوخت دارد  اما سيستم هاي انژکتوري اين مشکل را ندارد.

وي درباره اظهارات دبير انجمن خودرو سازان که اين سوخت را داراي آثار خطرناک زيست محيطي خوانده بود، گفت: اين نمونه فقط توليد آزمايشگاهي شده است و اين دستاورد به عنوان يک پيشنهاد به دستگاههاي متولي همچون سازمان حفاظت محيط زيست عرضه مي شود و اگر اشکالي در آن شناخته شود برطرف خواهد شد.

سالاري گفت: امروزه اين نوع سوخت در بسياري از کشورهاي جهان و به ويژه چين با ترکيب 5 تا 85 درصد متانول وارد چرخه مصرف شده است.

وي افزود: افزايش 6 درصدي اکتان در هر ليتر بنزين در پالايشگاه ها، ميلياردها دلار سرمايه گذاري نياز دارد به گونه اي که براي توليد هر بشکه بنزين با اکتان بالا بايد 5 تا 6 هزار دلار سرمايه گذاري شود.

سالاري گفت: اما در اين روش با اضافه کردن 15 درصد متانول به هر ليتر بنزين به راحتي 6 درجه اکتان آن بالا مي رود و بسيار ارزان تر تمام مي شود که اين شاخص در آرام سوزي سوخت و افزايش راندمان موتور خودرو بسيار موثر است.

وي گفت : از حدود 64 ميليون ليتر بنزين مصرفي روزانه در کشور حدود 13 تا 14 ميليون ليتر بنزين 700 توماني و بقيه بنزين 400 توماني است که هر ماه در کارت سوخت شارژ مي شود./ر
برچسب ها: بنزین ، تولید ، گوگرد ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار