حجت‌الاسلام بهرامي:

سازمان قضايي مسئول رسيدگي به تخلف ماموران پرونده‌ "ستار بهشتی" نيست

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره رسیدگی به تخلفات ماموران پلیس فتا در پرونده «ستار بهشتی»، گفت: با توجه به اینکه مامورین پلیس در مقام ضابط، اموری را انجام دادند، رسیدگی به تخلفات آنها در این زمینه به عهده دادگستری است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام کاظم بهرامی" در حاشیه مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح استان تهران در دانشگاه امام حسین(ع)، در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت: چیزی که مسلم است این است که ما نباید منتظر باشیم یک جرمی اتفاق بیفتد بعد همه دنبال تعقیب، مجازات و این مسائل برویم اگرچه وقتی جرمی اتفاق افتاد باید این کار صورت گیرد.

وی ادامه داد: قبل از وقوع جرم وظایفی داریم و عمده‌ترین وظیفه نیز بحث پیشگیری از وقوع جرم است که یک امر بسیار مقدس است که هم دلایل عقلی و هم دلایل نقلی فراوان دارد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: ما بحث پیشگیری از وقوع جرم را بر اساس بند 5 اصل 156 قانون اساسی که یکی از وظایف قوه قضاییه است را به نوبه خودمان از پانزده سال قبل در حوزه ماموریتی خود به صورت منسجم و با برنامه شروع کرده‌ایم و بحمدالله این امر با استقبال خیلی خوب مسوولان و فرماندهان نیروهای مسلح هم در سطوح ملی و هم در سطوح استانی مواجه شدیم.

حجت‌الاسلام بهرامی افزود: ما در این زمینه برنامه سالانه داریم یعنی یک برنامه را به همه سازمان‌هایمان در سراسر کشور و نیروهای مسلح در سطوح استانی منتقل می‌کنیم و وقتی روی این برنامه‌ها کار شد یک روز مشخص را تعیین می‌کنیم و نظیر این مجمع در استان مورد نظر برگزار می‌شود و نتایج کارها را به ما ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که مجموعه کارهای انجام شده توسط این مجامع را جمع‌بندی کرده، روی آنها تحقیقات علمی انجام دهیم و از مجموعه علل و عواملی که موجب وقوع جرم دانسته شده و همچنین راهکارهای مناسب پیشگیری از آنها را اتخاذ می‌کنیم و نتایج را به ستادکل نیروهای مسلح اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ادامه داد: در ستادکل نیروهای مسلح ستادی به نام هیات سیاستگذاری نیروهای مسلح وجود دارد که مرکب از فرماندهان عالی نیروهای مسلح هستند و تقریبا ماهی یک جلسه دارند و یک بار در سال نتایج مجموعه‌های پیشگیری از وقوع جرم در آنجا مطرح می‌شود و راهکارها و پیشنهادهای سازمان قضایی نیروهای مسلح در آنجا مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

وی گفت: به عقیده ما این سازوکار نسبتا مناسبی است و بحمدالله ما شاهد کاهش جرایم در نیروهای مسلح بوده‌ایم. هر چند من بارها عرض کرده‌ام که جرایم نیروهای مسلح با توجه به نظارت‌هایی که وجود دارد زیاد نیست اما جرم کم هم در نیروهای مسلح قابل پذیرش نیست.

حجت‌الاسلام بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا رسیدگی به جرایم برخی ماموران پلیس فتا در پرونده ستار بهشتی به دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح آمده است یا خیر؟ گفت: خیر. در این مورد چون ماموران نیروی انتظامی در مقام ضابط عمل کرده‌اند از همان ابتدا پرونده را دادگستری تعقیب کرده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ، خاطرنشان كرد: اگر مامورین نیروی انتظامی در انجام وظایف معمولی خود خدای ناکرده مرتکب تخلفی شوند و این تخلف جرم تلقی شود سازمان قضایی نیروهای مسلح به آن رسیدگی می‌کند ولی اگر کارهای انجام شده توسط آنها، کارهایی به واسطه "در مقام ضابط بودن" باشد دادگستری به آنها رسیدگی می‌کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار