یاسوج /

خطر ابتلا به مسموميت حاملگي با كمبود ويتامين D

کارشناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با اشاره به پژوهشی که در دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام داده است، گفت: در این پژوهش مشخص شد زنان دچار کمبود ویتامین D، 24برابر بیش از سایر زنان مبتلا به مسمومیت حاملگی می شوند.

زینب محقق در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، افزود: مسموميت حاملگي يک اختلال چند سيستمي با علت ناشناخته است که منحصرا در دوران بارداري زنان اتفاق مي‌افتد و بیمار را دچار  اسپاسم عروقي، تغليظ خون، تغييرات در جفت، کبد، کليه و مغز می نماید.
مسموميت حاملگي؛ دومین علت مرگ و میر زنان باردار ایرانی
وی ادامه داد: بيماري مسموميت حاملگي (پره اکلامپسي) دومين علت مرگ و مير مادران باردار در ايران محسوب مي‌شود.
محقق با بیان اینکه مسموميت حاملگي بیماری بارداری اول تلقی می شود، اظهار کرد: این بیماری، به میزان زیادی تحت تاثیر عوامل ژنتيکي و محيطي است.
این کارشناس ارشد مامایی اضافه کرد: شيوع مسموميت حاملگي در افراد شکم اول 3 تا 10 در صد بوده و در افراد چندزا ميزان شيوع کمتر است.
زنان در بارداری اول بیشتر در معرض خطر مسمومیت حاملگی هستند
وی با اشاره به عوامل موثر در ابتلا به مسمومیت حاملگی، تصریح کرد: بارداري اول، چند قلوئي، زندگي در ارتفاعات، داشتن بيماري‌هاي زمينه اي، سابقه فشار خون، عوامل محيطي، دختر بودن جنسيت جنين، استفاده از اسپرم و تخمک اهدائي، سن بالاي 35 سال و کمتر از 18 سال، داشتن فاصله بيش از 10 سال با حاملگي قبلي و شاخص توده بدني بالاي 35، خطر ابتلا به مسمومیت حاملگی را افزایش می دهد./س
.
برچسب ها: یاسوج ، ویتامین ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.