لاريجاني در افتتاحيه هشتمين اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي:

دموكراسي دستوري، استبداد مدرن است/ با هرگونه دخالت نظامي در كشورهاي در حال تحول مخالفيم

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با هرگونه دخالت نظامي در كشورهاي در حال تحول مخالف است، گفت: كشورهاي اسلامي مي‌توانند با استراتژي وحدت‌گرا از فرصت تغييرات بين‌المللي بهره جسته و ظرفيت‌هاي اقتصادي و سياسي و فرهنگي خود را در تعاون با يكديگر به كار بندند و جايگاه از دست رفته تمدن اسلامي را احيا كنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران اعزامي به سودان علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخراني خود در افتتاحيه هشتمين اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي ضمن سپاسگذاري از مهمان‌نوازي كشور سودان براي اين اجلاس كه در شرايط حساس برگزار شده است، آروزي توفيق كرد.

وي در ابتداي اظهاراتش در ارزيابي شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي اظهار داشت: صحنه بين‌المللي در سال‌هاي اخير بعد از تئوري‌هاي افراطي تك‌قطبي شدن جهان و هزينه‌هاي اقتصادي و جاني بسيار، به سوي ساختار چند قطبي در حركت است كه كشورهاي اسلامي نسبت به اين پديده مي‌توانند با همبستگي با يكديگر به سوي يك‌قطب تاثير گذار حركت و يا به صورت اقمار منفرق پيرو قطب‌هاي بين‌المللي عمل كنند.

***كشورهاي اسلامي با استراتژي همگرايي از ظرفيتهاي خود بهره جويند

وي در ادامه با تاكيد بر لزوم همبستگي كشورهاي اسلامي و حركت به سوي يك قطب تاثيرگذار تصريح كرد: اين حالت در شرايطي محقق مي‌شود كه كشورهاي اسلامي با استراتژي همگرايي از ظرفيت‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي خود بهره جويند و از اين رهگذر در تراز يك قطب تاثيرگذار تعاملات خود را شكل دهند. تبعا در اين وضعيت نزاع‌ها و چالش‌هاي فيمابين كشورهاي اسلامي با ساز و كارهاي دوستانه به حداقل مي‌رسد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حالت دوم كشورهاي اسلامي يعني حركت به صورت اقمار منفرق و پيرو قطب‌هاي بين‌المللي اظهار داشت: اين وضعيت در واقع تكرار شرايط جنگ سرد البته با تغييراتي كه اقتضاي زمان است مي‌باشد چرا كه بهره چنين حالتي را قدرت هاي بزرگ مي‌برند و سايش‌ها و رقابت‌هاي بلاوجه  و چالش‌ها را براي كشورهاي اسلامي به ارمغان آورده و در اين نزاع‌هاي تفنني، منابع آنان را به يغما مي‌برند.

*** تحولات اخير دنياي اسلام براي قدرتهاي بزرگ دردآور است

رئيس هيئت پارلماني جمهوري اسلامي در اتحاديه بين‌المجالس اسلامي با بيان اينكه تحولات دنياي اسلام در سال‌هاي اخير از منظر نظام‌هاي دموكراتيك با مباني اسلامي، جهش‌هاي تحسين‌برانگيزي داشته است، خاطر نشان كرد:  اين تحولات استقلال‌خواهي، آزادي‌خواهي و اسلاميت را نشان مي‌دهد كه اين امر براي قدرت‌هاي بزرگ درد آور است گرچه در ظاهر پرستيژ ديگري را به نمايش مي‌گذارند.

وي با بيان اينكه نه تنها نمي‌توان در تنگناهاي اقتصادي و سياسي اين انقلاب‌ها انتظار كمكي از اين قدرت‌ها داشت كه بايد مراقبت نمود با فرصت‌طلبي تسلطي ديگر براي خود جانمايي نكنند، افزود: اين ظرفيت جديد جهان اسلام مي‌تواند مبناي نظم جديدي در همبستگي كشورهاي اسلامي باشد كه البته نيازمند نقشه راه مشخص و تدابير داهيانه مسئولان كشورهاي اسلامي دارد.

*** نقش قدرتمند حزب‌الله و مقاومت در تغيير معادلات منطقه

رئيس مجلس با اشاره به حضور قدرتمند نيروهاي مجاهد مقاومت در صحنه كارزار عليه رژيم صهيونيستي اعم از حزب‌الله، حماس و جهاد و ساير نيروهاي مقاومت در تغيير معادلات منطقه تصريح كرد: اين حضور قدرتمند، قدرت بالفعل مسلمانان و بالا رفتن توان آنان در به چالش كشيدن رژيم صهيونيستي را نشان داد و اين بهره‌مندي از قدرت حل و فصل مسائل در درون خود تاثير شگرفي داشته است كه كمتر دوراني از تاريخ تمدن، شاهد رونق چنين روحيه جهادي بوده كه باعث عزت‌مندي مسلمانان شده است.

لاريجاني همچنين اضافه كرد: گسترش برخي گروه‌هاي افراطي بي‌منطق كه رفتاري تروريستي از خود بر جغرافياي اسلامي نشان مي‌دهند، هم چالش‌هاي دروني ملل اسلامي را افزايش داده، هم چهره مسلمانان را مشوش نموده و هم هزينه‌هاي جاري  اقتصادي زيادي را در كشورهاي بار نموده است.

*** كشورهاي اسلامي با استراتژي وحد جايگاه از دست رفته تمدن اسلامي را باز يابند

لاريجاني در ادامه تصريح كرد: از منظر جمهوري اسلامي ايران، كشورهاي اسلامي مي‌توانند با استراتژي وحدت‌گرا از فرصت تغييرات بين‌المللي بهره جسته و ظرفيت‌هاي اقتصادي و سياسي و فرهنگي خود را در تعاون با يكديگر به كار بندند و جايگاه از دست رفته تمدن اسلامي را احيا نمايند.

وي ادامه داد: در اين مسير تقويت پايه‌هاي دموكراتيك كشورها عامل پايداري آنها خواهد بود البته بايد به اصل دروني بودن اين تحولات دموكراتيك پايبند باشيم، دموكراسي دستوري كه با قدرت نظامي ديگران شكل گيرد گامي در جهت استبداد مدرن خواهد بود.

*** ايران با دخالت نظامي در كشورهاي در حال تحول مخالف است

لاريجاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي با هرگونه دخالت نظامي در كشورهاي در حال تحول مخالف است، تصريح كرد: اكنون كه بيداري اسلامي در جوامع، ظرفيت‌هاي جديدي در مقابله قدرت‌هاي زورگوي غربي ايجاد كرده است، برخي كج انديشان با ناداني خود  آب به آسياب دشمن مي‌ريزند  و با طرح مسائل طائفي و مذهبي، صفوف يكپارچه مسلمانان را دچار شكاف مي‌كنند.

رئيس مجلس اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بر پايه آرمان‌هاي امام خميني (قدس سره) از بدو نهضت اسلامي ايران منادي وحدت همه مسلمانان بوده و همه پيروان حضرت محمد‌بن‌عبدالله(ص) اعم از شافعي، حنبلي، جعفري، مالكي، حنفي و اهل طريقت را برادران ديني و ايماني خود مي‌داند چرا كه همگان به توحيد و نبوت و معاد معتقدند، قرآن كتاب آسماني واحدي براي راهنمايي آنان است، كعبه قبله واحد آنان است كه همه به سوي آن عبادت مي‌كنند پس اختلاف بر سر چيست؟ مباحث كلامي و فقهي هميشه بوده و خواهد بود كه بايد در ميان عاملان مورد بحث قرار گيرد و جاي آن در كوچه و بازار نيست .

*** بين‌المجالس اسلامي زمينه قدرتمندي كشورهاي اسلامي را فراهم كند

وي اضافه كرد: رفتارهاي خشونت‌آميز به بهانه‌هاي مذهبي و ديني متاعي جز تنفر و دشمني بين مسلمانان ارائه نمي‌كند و بهره‌اي جز براي زورمداران سلطه‌گر ندارد البته ما با ساير پيروان اديان آسماني نيز سر جنگ نداريم و مكتب اسلام نوعي همزيستي مسالمت‌آميز با آنان را توصيه مي‌كند لذا خشونت و كشتار در همه جا به خصوص در كشورهاي اسلامي نظير آنكه در پاكستان، عراق و سوريه رخ مي‌دهد آن هم توسط كساني كه داعيه اسلام خواهي دارند چيزي جز مكر سياسي همراه با تباهي فكري نيست كه بهترين خدمت را به آمريكا و صهيونيسم جهاني مي‌كند.

رئيس مجلس در پايان اظهار داشت: بين‌المجالس كشورهاي اسلامي كه نماد قدرت ملل اسلامي است مي‌تواند بااستفاده از فرصت تحولات بين‌المللي و منطقه‌اي با اصول مشخص زمينه قدرتمند شدن كشورهاي اسلامي را به عنوان يك قطب تاثير گذار فراهم آورده و مجد و عظمت تمدن اسلامي را تدارك ببيند.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار