آنچه در مورد اشتباهاتتان در دکوراسیون باید بدانید

دور ریختن کلیشه های ذهنی به این معنا نیست که می توان هر نوع ناهماهنگی را در کنار هم مورد استفاده قرار داد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ برای داشتن دکوری متنوع و حرفه ای، باید شجاعت زیرپا گذاشتن کلیشه ها را داشت؛ البته دور ریختن کلیشه های ذهنی مربوط به دکوراسیون مانند اینکه حتما باید رنگ دکوراسیون ترکیبی از کرم قهوه ای باشد یا اینکه حتما دکور اتاق پسربچه ها آبی و دختر بچه های صورتی باشد، به این معنا نیست که می توان هر نوع ناهماهنگی را در کنار هم مورد استفاده قرار داد.

کلیشه ها را باید دور ریخت، بدون اینکه با این کار بخواهیم اصول حرفه ای دکوراسیون همچون تبعیت از یک سبک واحد یا نوع حرفه ای ترکیب دو سبک در کنار هم را زیرپا بگذاریم؛

اما گذشته از این موارد که اغلب به شکل کلیشه در دکور اغلب آپارتمان های ایرانی تکرار می شود و در برخی موارد اشتباه هم نیست، برخی موارد در چیدمان منازل وجود دارد که به شکل یک اشتباه به صورت مکرر تکرار می شود.

این در حالی است که شما می توانید با استفاده از ذوق و سلیقه فردی و امکانات موجود، طرح زیبایی به منزل خود ببخشید، بدون اینکه مرتکب خطا شوید؛

 برای این منظور بهتر است ابتدا قبل از اینکه ادامه اصول حرفه ای دکوراسیون را در شماره های آینده پیگیری کنیم، به برخی از مهم ترین و رایج ترین اشتباهاتی اشاره کنیم که ممکن است شما هم تا کنون در دکوراسیون منزل خود تابع آنها بوده اید.

- انتخاب مبلمان غیرمتناسب با اندازه فضا:

شما هیچ گاه لباس بسیار گشاد یا تنگ تر از اندازه خود را به تن نمی کنید، پس چرا گاهی مبلمانی نامتناسب با بزرگی سالن خود انتخاب می کنید؛ همیشه قبل از خرید مبل، فضای سالن خود را تخمین زده و در نظر بیاورید که در کدام قسمت ها مایل به قرار دادن مبلمان هستید. از طرف دیگر سعی کنید مبلمان را دقیقا در فضایی منزل خود در کنار دیگر اشیا مجسم کنید و تنها فریب ظاهر زیبای آن را در کنار اشیای دکور مغازه نخورید.

- استفاده از الگوهای مختلف یا سبک های غیرمتناسب در یک فضا

هر وسیله یا طرحی را که دوست دارید انتخاب نکنید، بلکه به هماهنگی وسایل نیز توجه داشته باشید. یک رنگ زمینه اصلی برای فضا در نظر بگیرید و طرحی را مجسم کنید،

سپس وسایل متناسب را خریداری کنید. باید دقت کنید که وسایل انتخابی شما برای چیدمان دکور منزل باید مطابق با یکی از دو سبک اصلی؛ یعنی یا مدرن یا کلاسیک باشد، هرچند یک طراح حرفه ای در صورت علاقه شما به هر دوی این سبک قادر به چیدمان کاملا حرفه ای از تلفیق این دو سبک در یک فضا هم هست؛

البته این نوع تلفیق و ترکیب سبک ها اغلب برای خانه های متراژ بزرگ کاربرد دارد. بهتر است برای آپارتمان هایی با متراژ کوچک یا متوسط چنین الگویی دنبال نشود؛ مخصوصا اگر افراد خود بخواهند در این زمینه اقدام کنند و به طراح هم مراجعه نکرده باشند.

- انتخاب فرش نامتناسب

اشیای داخل اتاق باید با هم همبستگی داشته باشند. فرش روی زمین باید تناسبی بین اسباب اتاق برقرار کند. فرش باید در کنار یا امتداد پایه های مبل ، کاناپه یا میز باشد.

در مورد نحوه انتخاب فرش مناسب در شماره های قبل اطلاعات خوبی ارائه شد که می توانید برای یادآوری به آن مراجعه کنید. فرش باید در عین حال که با اندازه ای متناسب با فضا و نه به اندازه مساحت کل کف خانه انتخاب شود با جنس یا بافت و همینطور رنگ مبلمان، پرده ها یا حتی دیوارها تناسب داشته باشد.

- قرار دادن همه وسایل به صورت چسبیده به دیوار

ممکن است فکر کنید اگر وسط اتاق خالی باشد فضا بزرگتر به نظر می رسد. اما حقیقت بر عکس این موضوع است و به جز برای مهمانی های خاص، که نیاز به فضای بیشتری در جلوی مبل ها یا دیگر اشیا وجود دارد، مبلمان را به صورت گروهی در وسط و اطراف اتاق قرار دهید.

کاناپه و میز جلوی آن را با فاصله از دیوار قرار دهید و پشت انها را با لامپ ها و وسایل تزیینی بیارایید. البته در مورد میزان رعایت فواصل اشیا از دیوار در شماره های بعدی به تفصیل صحبت خواهیم کرد و فاصله های متناسب هر شی با دیوار را شرح خواهیم داد.

- قرار دادن تمام وسایل در معرض دید

لازم نیست تمام وسایل خود را به هر قیمتی در معرض دید قرار دهید. سعی کنید زیباترین ها و با ارزش ترین ها در عین حال مناسب ترین ها را با فضای موردنظر خود انتخاب کنید. اگر تابع سبک های مدرن برای چیدمان منزل خود هستید، باید بدانید که یکی از مهم ترین اصول این سبک خلوتی فضا است.

- تبعیت از الگوی ناصحیح عتقیه پرستی در دکوراسیون

آراستن منزل با وسایل ارثیه بدون وجود علاقه، یکی دیگر از اشتباهاتی است که اغلب در منزل های مسکونی اقشار مرفه تر جامعه به چشم می خورد.

لازم نیست سلیقه شما هم تابع سلیقه پدر و مادرتان باشد. اگر سبک آنها را دوست ندارید، لازم نیست از همه وسایل یادگاری آنها استفاده کنید؛ انتخاب یک یا دو تکه از این وسایل که هم به سلیقه شما نزدیک باشد، در عین حال با اصول دکوراسیون هم تناقض نداشته باشد، کافی است.
 
منبع: دنياي اقتصاد
برچسب ها: اشتباه ، دکوراسیون ، وسایل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار