مدیر اجرایی اندیشکده واشینگتن:

انتصاب هگل نشان می‌دهد همه گزینه‌ها علیه ایران دیگر روی میز نیست

به نظر جهانیان، اوباما آشکارا با انتخاب نامزد خود برای وزارت دفاع نشان داده است هرگز این عقیده را نمی‌پذیرد که به هر شکلی باید جلوی دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای گرفته شود.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مدیر اجرایی اندیشکده واشینگتن طی مقاله ای در واشینگتن پست نوشت که انتصاب چاک هگل به عنوان وزیر دفاع امریکا نشان می‌دهد که بر خلاف اظهارات علنی اوباما، در واقع همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز نیست.

رابرت ساتلوف در مقاله‌ای در واشینگتن پست که روز 28 دی 1391 (17 ژانویه 2013) نوشت: «انتصاب چاک هیگل برای اداره وزارت دفاع آمریکا تقریبا به طور قطع تردیدهایی را میان متحدان و دشمنان بوجود می آورد که باراک اوباما رئیس جمهور این کشوربر خلاف وعده های مبارزات انتخاباتی ، چندان به استفاده از همه اقدامات لازم برای مانع شدن از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد نیست».

وی ادامه داد: «کارشناسان معتقدند ایران احتمالا به زودی مقادیر کافی اورانیوم غنی شده در اختیار خواهد داشت تا به «ظرفیت فرار هسته‌ای» برسد و بتواند هر زمان خواست سلاح هسته ای تولید کند. از سوی دیگر ، نشانه هایی وجود دارد که راهبرد تحریم های شدید بین المللی که اوباما در پیش گرفته است و تهدید به توسل به زور که آن را تقویت می کند، احتمالا ایران را وادار به توافقی مبتنی بر مذاکره می‌کند تا جلوی رویارویی گرفته شود. دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته ای مستلزم تعهد کامل به تحریم های به طور فزاینده دردناک و تهدید قابل باور به استفاده از نیروی نظامی و گزینه منطقی سیاسی است».

«حتی طرفداران نامزدی هیگل نیز باید اذعان کنند یافتن موردی در سوابق وی در مورد عقیده به «پیشگیری» که این راهبرد را در برابر ایران تقویت کند ممکن نیست. این رویکرد که اوباما آشکارا از آن حمایت کرده است این معنا را دارد که آمریکا به جای مانع شدن از دستیابی تهران به این سلاح ها باید مانع استفاده تهران از این سلاح ها شود. در واقع آمریکا باید در صورت امکان به صورت صلح آمیز جلوی ساخت بمب هسته ای را در ایران بگیرد و در صورت لزوم از روش های نظامی استفاده کند. در حالی که هیگل به طور مشخص به صورت فردی شهرت نیافته است که به پیشگیری اعتقاد دارد، وی از عناصر مهمی از این سیاست انتقاد کرده است».

ايران هسته‌اي مي نويسد: ساتلوف درباره دلایل بی اعتقادی هگل به استراتژی پیشگیری از ساخت سلاح هسته ای از سوی ایران می نویسد: «هیگل ابراز تردید کرده است که آمریکا باید ایران را از لحاظ نظامی تهدید کند. هیگل گفته است قدرت نمایی آمریکا در خلیج فارس احتمال دستیابی به راه حلی مبتنی بر توافق را از بین می برد و نیز از گزینه نظامی برای تاخیر یا نابودی برنامه هسته ای تهران انتقاد کرده است. در این شرایط، اختلاف در حال آشکار شدن درباره تایید هیگل، پیامد راهبردی نامزدی وی را مبهم کرده است. اینکه اوباما نامزدی را برای اداره وزارت دفاع انتخاب کرده است که سابقه علنی اش با سابقه اوباما در خصوص چنین موضوع مهمی تفاوت دارد، بیش از هیگل، درباره اوباما توضیح می دهد. به نظر جهانیان، اوباما اشکارا با انتخاب نامزد خود برای وزارت دفاع نشان داده است هرگز این عقیده را نمی‌پذیرد که به هر شکلی باید جلوی دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای گرفته شود».


انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار