هر شب با قرآن/هر انسان کلمه ای است شنیدنی

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۵۶-۵۷ سوره مریم
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا ﴿۵۶﴾
وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا ﴿۵۷﴾


و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگويى پيامبر بود (۵۶)
و [ما] او را به مقامى بلند ارتقا داديم (۵۷)


*سنایی سفر ادریس را به بهشت به نوعی مرگ اختیاری عرفانی تعبیر کرده است. بدین معنی که همۀ آدمیان می‌توانند با قطع علایق دنیوی که به منزله مرگ است بدون مرگ طبیعی به بهشت روند.

بمیر ای دوست پیش از مرگ اگر می زندگی خواهی       که ادریس از چنین مردن بهشتی گشت پیش از ما

سنایی

*بعضی محققان گفته‌اند کلمۀ ادریس با درس و مدرسه هم ریشه است و او را به سبب آنکه درس حکمت می‌گفته ادریس خوانده‌اند و بعضی آن را با کلمۀ «دروس» به معنی گم شدنِ نشان چیزی هم ریشه دانسته‌اند و او را بدین سبب ادریس گفته‌اند که به آسمان رفت و نشانی از وی در زمین نماند.

*پیشینیان ادریس و هرمس را یکی می‌شمرده اند و به سبب سه نعمت یعنی پادشاهی، حکمت و نبوت که خداوند به این دو عطا کرده بود او را «مثلث النعمه» و «هرمس المثلث» خوانده‌اند.

*هرمس در اساطیر یونان در شمار خدایان است و او را خدای علم به خصوص علوم غریبه و نیز خدای تجارت و فصاحت و به لغت و غیره می‌شمردند.

*شیخ اکبر، محی الدین عربی مقام قدوسیت خداوند را بر سیوحیت او مقدم دانسته زیرا سبوح تنها تنزیه است و قدوس افزون بر نزاهت، معنی ابدیت و زیبایی را نیز با خود دارد.

*هر انسانی کلمه ای است که معنی آن را با رفتارهای خود می‌آفریند و زیبنده است از خود بپرسد که من کدام کلمه هستم ومحی الدین مرا چه لقب خواهد داد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار