معاون فرهنگی کانون: 36 قصه‌گوی ایرانی به تبریز می‌روند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رقابت 36 قصه‌گوی ایرانی در مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ محمدباقرآدوسی با اعلام این خبر افزود: این قصه‌گویان ایرانی شامل 30 مربی کانون و 6 قصه‌گوی آزاد از میان 150 قصه‌گوی شرکت کننده در جشنواره‌های منطقه‌ای انتخاب شده‌اند تا در مرحله ی نهایی جشنواره که 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار می‌شود با 10 قصه‌گوی بین‌المللی به رقابت بپردازند.
وی همچنین توضیح داد که رقابت‌های ناحیه‌ای و استانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی از مهرماه سال جاری آغاز شد و در این مدت بیش از 1700 قصه‌گو در جشنواره شرکت کردند و 410 قصه نیز به صورت صوتی ارسال شده است.
آدوسی همچنین افزود: یکی از بخش‌های شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی به بازنویسی و بازآفرینی قصه‌های کهن اختصاص یافته است و 129 متن از متون کهن فارسی بازنویسی و بازآفرینی شده است.
وی با بیان این‌که 23 درصد از قصه‌گویان شرکت کننده را قصه‌گویان آزاد تشکیل می‌دادند یادآور شد: در مجموع از بین 2100 شرکت کننده در جشنواره حدود 5/2 درصد آن‌ها به مرحله‌ی نهایی راه خواهند یافت.  
معاون فرهنگی کانون در عین حال گفت: حضور قصه‌گویان غیرکانونی و رقابت شدید آن‌ها با قصه‌گویان کانون، نمایانگر این است که کانون به سمتی رفته است که توانسته فرهنگ قصه‌گویی را در جامعه نهادینه کند.
وی با بیان این‌که از میان 50 قصه ارسال شده به بخش بین‌المللی 10 قصه برای حضور در جشنواره انتخاب شده است گفت که بسیاری از قصه‌گویان خارجی را اساتید دانشگاه تشکیل می‌دهند که اغلب صاحب تالیف‌هایی در این حوزه هستند.  
آدوسی اذعان داشت: مربیان کانون بایستی خود را در زمینه قصه‌گویی تقویت کنند و با توان بیشتری در مرحله‌ی نهایی جشنواره حضور پیدا کنند و حضور قدرت‌مند در این مرحله باعث افزایش انگیزه و روحیه در مراکز فرهنگی، هنری کانون خواهد شد.
معاون فرهنگی کانون همچنین یادآور شد: رسالت اصلی مربیان کانون استفاده از استفاده از ابزار قصه‌گویی در جهت تربیت و پرورش فکر و خرد کودکان و نوجوانان است و جشنواره‌ها نیز فرصتی برای تقویت توانمندی مربیان است.
وی در پایان از برپایی کارگاه‌های آموزشی برای 30 مربی کانون راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی به منظور توانمند‌سازی مربیان خبر داد و گفت که این کارگاه‌ها زیر نظر علی خانجانی مسوول مرکز ترویج و پژوهش قصه‌های ایرانی روزهای 7 و 8 بهمن در تهران برگزار می‌شود.
چهار رقابت منطقه‌ای جشنواره در دی ماه امسال در استان‌های گیلان، ‌هرمزگان، کرمانشاه و بوشهر برگزار شد که از میان 150 شرکت کننده این رقابت‌ها 36 نفر به مرحله‌ی نهایی راه یافتند.
در همین حال قرار است از بین 410 قصه‌ی صوتی نیز دست‌کم 3 قصه توسط گروه داوری این بخش به عنوان برگزیده انتخاب شود./ص

برچسب ها: کانون ، پرورش ، قصه گویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.