افزايش تنش چين و ژاپن در نتيجه دخالت هاي آمريکا

اختلافات چين و ژاپن بر سر مالکيت جزيره اي در درياي شرقي وارد مرحله ي تنش هاي نظامي شده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ از زماني که چين و ژاپن در منطقه مورد مناقشه در درياي شرقي ، صف آرايي نظامي کردند اوضاع حساس تر شده و حمايت آشکار وزير امور خارجه آمريکا از ژاپن و تهديد کردن چين نيز شرايط را پيچيده تر کرده است. 

هيلاري کلينتون در نخستين سفر «فوميوکيشيدا» وزير خارجه ژاپن به آمريکا در اين باره گفت: جزيره مورد مناقشه در مالکيت ژاپن است بنابراين تحت پوشش پيمان امنيتي آمريکا قرار دارد و چين بايد مراقب باشد. اين اظهارات ، پاسخ محکم چين را درپي داشت و «چن گان» سخنگوي ارشد وزارت خارجه چين در واکنش به آن گفت: به آمريکا هشدار مي دهيم مراقب حرف زدن و رفتار خود باشد و در اموري که به آنها ارتباطي ندارد دخالت نکند.

همزمان «شينزو آبه» نخست وزير ژاپن به سه کشور جنوب شرق آسيا سفر کرد و در ديدار با سران ويتنام ، تايلند و اندونزي از ايجاد توازن در منطقه و تدوين نظام نامه حقوق دريايي سخن گفت. چين کشتي هاي جنگي خود را به محدوده ي آب هاي جزيره مورد اختلاف با ژاپن فرستاده است و جنگنده هايش را نيز بر فراز اين جزيره به پرواز در مي آورد و در مقابل ژاپن با استقرار جنگنده هاي اف سي و پنج  خود در جزيره «شيموجي جيما» تهديد کرده است در صورت ادامه نقض حرم هوايي جزيره ، هواپيماهاي جنگي اين کشور وارد عمل خواهند شد.

از سوي ديگر سفر اخير «هاتوياما» نخست وزير اسبق ژاپن به چين و حتي اداي احترام به قربانيان حملات ارتش امپراطوري ژاپن در زمان اشغال چين هم نتوانست به کاهش تنش بين دو کشور کمک کند.باوجود اينکه اختلاف بر سر مالکيت جزيره اي که چيني ها ديائويو و ژاپني ها سينکاکو مي نامند بسيار قديمي است اما مردم ، صاحبنظران و دولت چين معتقدند: رفتار کنوني توکيو در حقيقت حاصل دخالت هاي واشنگتن و اعلام جنگ غيرمستقيم آمريکا ضد چين است.
برچسب ها: چین ، ژاپن ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار