رودهن/هواشناسی فیروزکوه:

ساخت و ساز درحریم ایستگاه مراقبت جهانی اتمسفرصورت نگیرد

رئیس اداره هواشناسی فیروزکوه گفت: هرگونه ساخت و ساز در فضایی به گستره دو کیلومتر از اطراف ایستگاه مراقبت جهانی اتمسفر فیروزکوه، مخدوش کردن اندازه گیری عوامل آلاینده های جوی در تروپوسفر (زمینه جو) را به دنبال دارد.

ˈبیژن مولاییˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: طرح مراقبت جهانی اتمسفر یکی از سیستم های جهانی جهت سنجش و نظارت ترکیبات شیمیایی و خصوصیات فیزیکی اتمسفر زمین است.

وی گفت: یکی از اهداف مهم ایستگاه های این طرح، تهیه و کاربرد مدل های ریاضی است که بر اساس داده های اندازه گیری شده در این ایستگاه ها نحوه انتقال، تغییر شکل و فرونشینی ذرات خطرناک و آلوده جوی در اتمسفر تعیین می شود.

رئیس اداره هواشناسی فیروزکوه افزود: G.A.W مخفف Global Atmospheric Watch و به معنی یک سیستم جهانی است که مراقبت و دیده بانی اتمسفر زمین را از نظر آلودگی های جوی که منشاء انسانی دارند، عهده دار است.

وی بیان کرد: کربن سیاه، ازت سطحی، "NOX” (از زیر گروه نیترات ها)، آئروسل ها (ذرات معلق موجود در هوا)، دی اکسید کربن و پارامترهای محیطی در این ایستگاه اندازه گیری می شوند و داده های خام مربوطه در پایان هر ماه میلادی از طریق پست الکترونیک به دفتر سازمان جهانی هواشناسی ارسال می شود.

مولایی بیان کرد: این ایستگاه ها در نقطه صفر آلودگی و در ارتفاعات بیش از سه هزار متر احداث و طوری مکان یابی می شوند که احتمال هر گونه ساخت و ساز و تحمیل شرایط محیطی در اطراف آنها به حداقل می رسد.

وی ادامه داد: گرمای حاصل از فعالیت انسان ها و ماشین آلات، موتورهای محترقه و ساختمان ها و . . . در مقابل حساسیت بالای سنسورها و دستگاه های موجود در ایستگاه، انحراف لحظه ای در داده های اندازه گیری شونده در ایستگاه را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره هواشناسی فیروزکوه گفت: حساسیت در محیط این ایستگاه تا اندازه ای است که پرسنل فعال در آن حق طبخ غذا ندارند، تا سنسورهای موجود آلودگی های منطقه و مقدار آنها را به درستی و دقیق تشخیص دهد.

وی بیان کرد: شرکت ˈمهندسین مشاور نقش پایدارˈ از جمله شرکت هایی است که فعالیت هایی را در زمینه توسعه گردشگری و جذب توریسم در منطقه آغاز کرده است.

مولایی ادامه داد: مسؤولان این شرکت پس از اخذ استعلامات لازم اینک به سراغ اداره هواشناسی آمده اند، اما برای پیشبرد امور خود به ارائه نقشه ای بسیار ساده از سایت ˈگوگلˈ بسنده کرده اند.

وی بیان کرد: نقشه باید رسمی، گویا، با مقیاس مشخص و مهر و امضای سازمان نقشه برداری کشور باشد و لذا، نقشه ارائه شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس اداره هواشناسی فیروزکوه بیان کرد: مسؤولان این شرکت حتی زحمت مشخص کردن مکان دقیق ساخت و سازها را به خود نداده اند؛ در حالی که رعایت حریم شعاع دو کیلومتری از اطراف ایستگاه بسیار مهم است.

وی بیان کرد: اگر با یک ایستگاه هواشناسی سینوپتیک معمولی سروکار داشتیم، در کوتاه مدت و حتی میان مدت انحراف آنچنانی در داده های هواشناسی ایجاد نمی شد، اما در ایستگاه های G.A.W حساسیت کار بسیار بالاست.

این مقام مسؤول ابراز امیدواری کرد مسؤولان امر با در نظر گرفتن این موارد، در وهله نخست از انجام هر گونه فعالیت و ساخت و ساز پیرامون ایستگاه G.A.W جلوگیری و در صورت تشخیص، با رعایت فاصله و حریم به انجام آن مبادرت کنند.

ایستگاه GAW ایران در 25 کیلومتری جاده تهران - فیروزکوه و در ارتفاع 2986 متری منطقه ˈامین آبادˈ فیروزکوه قرار گرفته است.

این ایستگاه در طول جغرافیایی 5/52 درجه شرقی و عرض جغرافیایی 7/36 درجه شمالی واقع شده است و به همراه ایستگاه اوزون سنجی اصفهان، شبکه ایستگاه های G.A.W ایران را تشکیل می دهند.

این ایستگاه به عنوان یک مرکز منطقه ای (منطقه 2 آسیا) که دوهزار کیلومتر را در جهات مختلف تحت پوشش قرار می دهد، تمام پارامترهای جوی در شرایط کوهستان، اوزون تروپوسفری، نمونه برداری آئروسل ها (از طریق هوای خشک و ریزش های جوی)، نمونه برداری باران و برف و تجزیه شیمیایی و اندازه گیری اسیدیته، میزان کدر بودن جو به علت آئروسل ها و آلودگی هوا، کربن سیاه (انتقال آلودگی صنعتی از مناطق دور به تهران) و تشعشعات اشعه ماورای بنفش UVB را اندازه گیری می کند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.