کسایی پور: جرقه موفقیت های بسکتبال از مربیان داخلی بود

سرمربی سابق تیم بسکتبال استقلال قشم اعتقاد دارد مربیان داخل مشکلی از نظر دانش فنی نداشته و حتی جرقه موفقیت های بسکتبال از مربیان ایرانی بوده است.

محمد کسایی پور در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به بحث مقایسه مربیان داخلی و خارجی که بار دیگر از سوی رئیس فدراسیون هم مطرح شده پرداخته و تاکید می کند: بحث مربی داخلی و خارجی همیشه داغ بوده در زمانی که ما بسکتبال بازی می کرد یک اعتقاد بر این بود که مربیان داخلی بیشتر به بسکتبال کمک می کنند و طی چند سال گشته اعتماد بر مربیان خارجی بوده است اما به نظرم بحث خارجی و داخلی مطرح نیست و هر کسی که صرف نظر از ملیتی به بسکتبال کمک می کند باید مورد استفاده قرار بگیرد.

** جرقه پیشرفت های بسکتبال از مربیان داخلی بود

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته در نسل مربیان بسکتبال تغییراتی ایجاد شده و مربیان جوانتر وام گرفته از نسل قدیم شروع به کار کردند که به نظرم جرقه پیشرفت های بسکتبال از همین نسل شروع شد باید یادمان باشد که مربی تیم ملی جوانان که در ابتدای دهه هشتاد اولین مدال نقره بسکتبال را گرفت ایزد پناه و مربیان تیم قهرمان جوانان در دوره بعدی شاهین طبع و کمالیان بودند که بعد از آن مدال های رنگارنگ دیگری برای بسکتبال کسب شد.

کسایی پور اضافه کرد: در جام باشگاه های آسیا هم مدال های مختلفی توسط مربیان ایرانی به خصوص هاشمی و شاهین طبع به دست آمد که نشان داد مربیان داخلی هم می توانند در سطح بالا موفق باشند.

** سطح قهرماني جام باشگاه ها از جام ملت ها بالاتر است

کسایی پور با تایید این که بحث تبادل دانش بسکتبال هیچ وقت قدیمی نمی شود و باید مربیان داخلی به هم و مربیان خارجی به داخلي ها کمک کنند اشاره کرد: همیشه سطح مرحله نهایی جام باشگاه های آسیا از سطح جام ملت ها بالاتر است چون اکثر تیم ها با بازیکنان ملی به علاوه 2 یار خارجی در این رقابت ها شرکت می کنند و قطعاً مربیانی که در این سطح قابلیت ها و توانایی اداره تیم را نشان دهند از میادین دیگر هم  سربلند بیرون می آیند.

** مربیان ایرانی مشکلي در اداره بازیکنان ندارند

وی بحث اداره تیم را تشریح کرد: گاهی مطرح می شود که مربیان داخلي توان اداره کردن و هدایت بازیکنان بزرگ را ندارند اما در چند سال اخیر بازیکنانی دارای سابقه حضور در NBA و یورو لیگ مانند تونی مدیسون و ژوزف گارث زیر دست مربیان ما کار کرده اند که در بسکتبال ما تاثیر گذار بوده و از طرفی کاملاً حرفه ای بودند چنین بازیکنانی گاهی با روحیات خاص خود اخلاق خوبی هم نداشتند اما مربیان ما به خوبی موفق به اداره آن ها و کسب مقام های مختلف شدند.

** مربیان ایرانی امکان نشان دادن خود را ندارند

سرمربی سابق قشم تاکید کرد: در سال های اخیر این امکان از مربیان داخلی گرفته شده که خودشان را نشان بدهند در حالی که هیچ کم و کاستی از نظر فنی در مورد آن ها وجود ندارد اگر هم مربیانی مثل بوسنیاک، ترومن، ماتیچ و نبوشا در ایران قهرمانی به دست آورده اند تنها برداشت از زحمات مربیان داخلی قبل از آن ها بوده که در رده های نونهالان و نوجوانان شالوده و بنای قهرمانی را گذاشتند.

وی با اشاره به صحبت های مسئولان گفت: شاید مسئولان در موقعیت های مختلف زیاد از این جمله استفاده کرده اند که مربیان داخلی قصد همکاری با ما را هم نداشته اند اما در حقیقت این افتخار هر مربی ای است که برای تیم ملی کار کند.
 
هر گاه هم دعوتی از آن ها شده، آن را پذیرفته اند البته طبیعی است که مربیان ايراني صاحب خلاقیت و دارای فکر شرایطی هم برای همکاری و تعیین دستیار و .. داشته باشند اما علاقمندی به همکاری همیشه وجود داشته و خواهد داشت برای مثال علی توفیق طی چند سال گذشته به عنوان یک مربی با دانش زحمات زیادی کشیده و در مقاطع مختلف با تیمهای ملی همکاری داشته و من حاتمی، کمالیان و کوچکی هم در تيم های مختلف ملي کار کرده ایم.

**فقط داوران بین المللی نیستند

کسایی پور تصریح کرد: ما داوران خوبی در سطح آسیا داریم که بحثی روی آن نیست اما مربیان خوبی هم داریم که قادر به کار در سطح بین المللی هستند و به هیچ وجه در بحث دانش و استانداردهای کار چیزی کم ندارند. برای مثال کمالیان که در سطح لیگ NCAA کار کرده یک لیگ پیشرفته دانشگاهی که بسیاری مربیان بزرگ دنیا در این سطح کار می کنند. یا سعید ارمغانی در مجارستان که در چند مقام ذوب آهن هم نقش مهمی داشت.د مربیان دیگری هم بوده اند که به کشور های منطقه دعوت شده و قادر به کار در خارج از ایران هم هستند.اگر داوران ایرانی کارت بین المللی دارند. 95 درصد مربیان هم کارت بین المللی و گواهینامه از فیبا دارند. اما متاسفانه مربیان داخلي کمتر دیده شده و توانایی های آنها مطرح می شود در حالی که این قشر نیاز به حمایت از جانب باشگاه ها و فدراسیون دارند.

کسایی پور اشاره کرد: نقش مربیان داخلی را در کنار مربیان دیگر در تیم ملی نباید نادیده گرفت. تمام مربیان افرادی هستند که در حوزه دیگری توانایی های خود را نشان داده اند. اکثریت قریب به اتفاق آنها دارای تحصیلات عالی تسلط به زبان انگلیسی شخصیت و کاریزمای مربیگری هستند که اگر با باشگاه ها موافق به کسب مقام آسیایی شده اند. در سطح بالا و تیم ملی هم قادر به گرفتن بهترین نتیجه هستند.

سرمربی سابق تیم ملی باشگاه گفت: شالوده این تیم ملی جوانان را که به مسابقات جهانی راه یافته علی توفیق گذاشت اما به این تیم بسیار ناامیدانه نگاه می شد حتی حاتمی هم در زمان گرفتن هدایت این تیم نگران بود در حالی که تنها مشحون و شخص توفیق به عنوان سازنده تیم متوجه آینده دار بودن آن بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مربیان تیم ملی به عنوان سازنده معرفی می شوند در حالی که در شهرستان ها، افراد گمنامی وجود دارند که واقعا سازنده هستند برای مثال امیر آقا جانی در اصفهان، مربیان شهر کرد مثل ناصر مهدیان یا خود علی جمشیدی که به پرورش نسل جدید شهر کردی ها کمک می کند مجید ولی پور در مشهد که غنی ترین نسل جوان از این منطقه هستند و کسانی مثل مجید صالحی، حسن نگهداری و علی قنبری که هم سازنده هستند اما نامی از آنها به میان نمی آید.

** تمام مربیان در یک جبهه هستند

کسایی پور اشاره کرد متاسفانه يکي از موضوعات در مورد بحث مربیان بسکتبال این است که خودمان فراموش می کنیم که همکار هستیم در حالي که حتی در مواقع رقابت هم این موضوع را نباید فراموش کنيم. براي مثال اگر مشکلی برای بچیروویچ وجود می آید و به خاطر یک اشتباه یا سوء تفاهم به کمیته انضباطی می رود چند روز دیگر این اتفاق برای هر کدام از مربیان داخلی می افتد درست نیست که ما مربیان وی را محدود کرده و با شدید ترین لحن به وی بتازیم نباید فراموش شود که تمام مربیان در یک جبهه می جنگند و نیاز به قرار گرفتن کنار هم داریم.

وی اضافه کرد: اگر بچیروویچ در خودش می بیند که توانایی فعالیت در باشگاه را در کنار مسئولیت تیم ملی دارد و به آن تعهد لطمه ای نمی خورد مشکلی از نظر عرفی وجود ندارد همانطور که سرجیو اسکاریولي مربی تیم ملی اسپانیا مربی تیم میلانو ایتالیا هم هست مربی تیم ملی گرجستان سالها دستیار تیم فینیکس سانز بوده بوژان تاندوویچ سرمربی یوگوسلاوی علاوه بر سالها مربیگری تیم ملی تریکه در تیم فنر باغچه هم همزمان حضور داشت.

وی اشاره کرد: این بحث مربیگری همزمان تیم های و باشگاهی نقاط قوت و ضعف خود را داشته مثلا ممکن است تمرکز وی روی تمام بازیکنان را از بین ببرد و از طرفی شخصیت و کاریزمای مربی رابه خاطر رقابتهای درون لیگ تحت تاثیر قرار دهد اما در نهایت قانونی در این مورد وجود ندارد./آق

برچسب ها: سرمربی ، تیم ، بسکتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار