اوباما در نخستین سخنرانی خود در شروع دور دوم ریاست جمهوری مدعی شد/

دوران جنگ در آمریکا پایان یافته/ما خواهان صلحیم نه جنگ+تصاویر

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، گفت: یک دهه جنگ در جهان به پایان رسیده است و آمریکا اختلافاتش با دیگران را به شیوه مسالمت آمیز حل می کند.

به گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی نخستین خود در شروع دور دوم ریاست جمهوری اش مدعی شد کشورش می خواهد به جای جنگ افروزی دنبال حل اختلاف های خود با دیگر کشورها از راه تعامل و گفتگو باشد.

 باراک اوباما گفت هر بار که ما برای مراسم تحلیف یک رئیس جمهور در اینجا گردهم می آییم، شاهد تقویت قانون اساسی خود هستیم. ما بر وعده های مردمسالاری خود پای می فشاریم و آنچه را که مردم ما را به هم متصل می کند، نه رنگ پوست و نه باور دینی یا منشاء نام ماست بلکه آنچه ما را آمریکایی و استثنایی می کند باور ما به چیزی است که در اعلامیه ای که بیش از دو قرن پیش صادر شد. ما این را اصلی خدشه ناپذیر میدانیم که همه انسان ها برابرند.

وی ادامه داد تاریخ نشان داده است که هر چند این حقیقت خودی خود را نشان می دهد ولی نمی تواند آن را اجرایی کند. آزادی هدیه ای الهی است ولی مردمی خدایی باید آن را در روی زمین تامین کنند.

میهن پرستان هزار و هفتصد و هفتاد و شش برای جایگزین کردن ستم پادشاهی با تسلط عده ای یا حاکمیت برخی خاص نجنگیدند. آنان به ما جمهوری را دادند که در آن مردم از مردم و برای مردم حکومت می کنند. ما در این دوران دریافتیم که هیچ اتحادی بدون آزادی و برابری نمی تواند در میان مردمی که نیمی برده و نیمی آزاد هستند پابرجا بماند. امروز ما به تلاشمان برای اینکه به شعارهایمان جامه عمل بپوشانیم ادامه می دهیم. این مراسم یادآور قانون اساسی ماست.

رئیس جمهور آمریکا گفت در این مدت، ما نشان دادیم که اقتصاد نوین مستلزم گسترش بزرگراه ها و ریلهای قطار برای سرعت گرفتن مسافرت و داد و ستد است، مدارس و دانشگاه هایی که کارکنان ما را آموزش دهند و در کنار هم دریافتیم که بازار آزاد زمانی بقا دارد که قوانینی، رقابت در آن و بازی منصفانه را تضمین کنند.

وفاداری به اصول و ایده ها نیازمند پاسخ دادن به چالشهای پیش روی ماست. مردم آمریکا نمی توانند به تنهایی در این دنیای جدید به دنبال اهداف خود باشند ، هیچ کس به تنهایی نمی تواند فرزندان ما را برای دنیای آینده آماده کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری باید به وظایف خودمان به عنوان یک ملت عمل کنیم. در کنار هم، نشان دادیم که ملتی بزرگ باید به فکر اقشار آسیب پذیر خود باشد، از مردم خود در برابر خطرها و ناکامی ها حمایت کند. در کنار همه اینها، بدبینی خود را نیز بر مقامات مرکز نشین از دست ندادیم و این باور را نیز نیافتیم که جوامع بیمار فقط با اقدام دولت درمان می شوند.

استقبال از ابتکارها و شرکت های خصوصی، اصرار ما برای سخت کوشی و مسئولیت شخصی بخشی از شخصیت ما هستند.

اوباما گفت همواره دریافتیم که وقتی زمان تغییر می کند، ما نیز باید تغییر کنیم و اصول بنیانین ما مستلزم واکنش تازه برای چالش های تازه است و حفظ آزادی های شخصی ما در نهایت مستلزم اقدامی جمعی است. اکنون زمان آن رسیده است که ما در کنار هم، به عنوان یک ملت و کشور این کارها را انجام دهیم. این نسل آمریکایی ها با بحران هایی آزموده شد که عزم ما را محکم تر کرد.

یک دهه جنگ اکنون در حال پایان گرفتن و بهبود اقتصادی در حال شروع است. امکانات آمریکا بی پایان است، جوانی، باز بودن جامعه، پذیرش خطر و با این امکانات می توانیم به این اهداف برسیم اگر در کنار هم باشیم. ما اعتقاد داریم که خوشبختی آمریکا باید بر شانه طبقه متوسط و موفقیت آنها استوار باشد. آنها باید افتخار کنند به شغل ها و جایگاههایی که دارند و حقوقی را که سزاوارش هستند بگیرند، حتی فقرا هم باید به آمریکایی بودن خودشان افتخار کنند.

وی ادامه داد برنامه های ما در حال حاضر مناسب وضع کنونی ما نیستند. باید سیستم آموزشی و مدارسمان را بهبود ببخشیم و از اول بازسازی کنیم. برای این کار ملتی می خواهیم که تلاش هر عضو خود را پاداش بدهد. ما مردم هنوز ایمان داریم که هر شهروندی لیاقت حفظ کرامت و متانتش را دارد. ما نخواهیم پذیرفت که آمریکایی ها نسل های پیشین را که برای ساختن کشور تلاش کرده اند، فراموش کنند.

اوباما تاکید کرد ما با گزینه های دشواری روبرو هستیم و مجبوریم برای کاستن از کسر بودجه خود، از هزینه های درمانی دولت بکاهیم. با این حال ما این باور را که آمریکا بین دو گزینه حمایت از نسلی که این کشور را درست کرده است و سرمایه گذاری برای نسلی که آینده اش را می سازد قرار دارد، مردود می دانیم. ما در برابر تغییرات زیست محیطی واکنش نشان می دهیم و می دانیم که بی توجهی به این امر، خیانت به فرزندان و نسل های آینده ماست.

اوباما گفت ما هنوز باور داریم که صلح و ثبات دائمی مستلزم جنگ افروزی همیشگی نیست. ما می خواهیم دشمنان بزرگ ما به دوستان خوب ما بدل شوند و ما باید درس های تاریخ را بیاموزیم. ما از مردم و ارزشهای خود با تقویت ارتش و حاکمیت قانون دفاع می کنیم و شجاعت خود را با حل و فصل صلح آمیز اختلاف های خود با دیگر کشورها نشان می دهیم، نه اینکه ما درباره تهدیدهایی که با آن روبرو هستیم ساده لوحانه عمل می کنیم بلکه به این علت که باور داریم تعامل راه بهتری برای از بین بردن تردیدها و واهمه هاست.

اوباما تاکید کرد آمریکا همچنان خواستار ائتلاف های تازه در سراسر دنیا برای افزایش توان خود برای مدیریت بحران هاست و هیچ کشوری به اندازه قوی ترین کشور دنیا از دنیایی سراسر صلح سود نمی برد. صلح در زمان ما احتیاج دارد که این ایده ها و اصول ما فراگیر شود.

ما همچنان اعتقاد داریم که همه ما برابریم و برابر خلق شده ایم، این ستاره ای است که همچنان ما را هدایت می کند. ما از مردمسالاری در آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین تا خاورمیانه حمایت می کنیم و باید منشاء امیدی برای بیماران، فقرا و به حاشیه رانده شده ها باشیم و تلاش های ما زمانی پایان می گیرد که مطمئن باشیم با براداران و خواهران ما واقعا به صورتی برابر و بر اساس حاکمیت قانون رفتار شود و از مهاجرانی که هنوز آمریکا را سرزمین امید می دانند، استقبال شود و آنان از کشور اخراج نشوند.

اوباما افزود: همه افرادی که در دهه های گذشته برای عدالت در این مکان جمع شده اند و در استقلال آمریکا مبارزه کرده و به دنبال حقوق خودشان بودند. این وظیفه نسل ماست که این راه را ادامه دهد. این ماموریت تا زمانی که مادران و خواهران ما هم برابر با بقیه حقوق و پاداش خود را بگیرند، تمام نمی شود.

سفر ما به پایان نمی رسد تا زمانی که هیچ شهروندی برای رسیدن به حق خودش برای رای دادن حاضر نیست. سفر ما به پایان نمی رسد تا تمام کسانی که به آمریکا به عنوان سرزمین فرصت ها نگاه می کنند، به اهدافشان برسند. این وظیفه نسل ماست که این حقوق و ارزشها را زندگی، آزادی و جستجوی خوشبختی را به واقعیت مبدل کنند.


















برچسب ها: آمریکا ، صلح ، اوباما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار