پیشگیری از سرطان در جامعه نیازمند یک برنامه جامع می باشد

پیشگیری از سرطان در جامعه نیازمند یک برنامه جامع می باشد که پرستاران بهداشت جامعه درصورت آموزش و توانمندسازی می توانند در این برنامه ریزی نقش حساس و مهمی ایفا نمایند.

مریم محمدی، کارشناس ارشد مدیریت پرستاری به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان یکی از عوامل اصلی بروز مرگ و میر در جهان است و سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده تعداد موارد جدید سرطانی به 15 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یابد. در ایران سرطان به طور کلی سومین عامل مرگ و میر است و تخمین زده می شود سالانه بیش از 70000 مورد جدید سرطانی در کشور اتفاق بیافتد.

وی گفت: امروزه با پیشرفت روشهای درمانی و تشخیصی میزان بقای سرطان افزایش یافته و به همان نسبت هزینه های ماندگاری این بیماران، بارسنگینی بر دوش افراد، خانواده ها و اجتماع باقی گذاشته است.

این کارشناس ارشد مدیریت پرستاری تصریح کرد: یکی از مهم ترین راه های کاهش هزینه ها پیشگیری از سرطان و عود آن می باشد. پرستاران نقش بسیار مهم و حیاتی در ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماریها از جمله سرطان ایفا می کنند، نقشی که ضرورت وجود آن در زندگی صنعتی امروز به سرعت گسترش می یابد. با اینکه تحقیقات مختلف ثابت نموده بسیاری از انواع سرطان قابل پیشگیری است تاکنون نسبت به موضوع پیشگیری از سرطان توجه زیادی نشده است.

محمدی اظهار کرد: آموزش عمومی و کمک به پیشگیری سرطان در سطوح مختلف، مرگ و میر و ناخوشی ناشی از سرطان را بطور چشمگیری کاهش خواهد داد. پیشگیری از سرطان در جامعه نیازمند یک برنامه جامع می باشد که پرستاران بهداشت جامعه در صورت آموزش و توانمندسازی می توانند در این برنامه ریزی نقش حساس و مهمی ایفا نمایند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر در سبک زندگی، تصحیح رژیم غذایی و استفاده از تغذیه مناسب، ورزش، کاهش وزن، اجتناب از آفتاب سوختگی و قرارگیری در معرض اشعه، استفاده از ضد آفتاب و... از مواردی می باشد که درصورت آموزش صحیح افراد جامعه یکی از مهم ترین استراتژیهای کاهش خطر مرگ و میر سرطان محسوب می گردد./ح

برچسب ها: سرطان ، برنامه ، پرستار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار