8 روز مانده تا جشنواره سی و یکم فیلم فجر؛

وقتی اکبر عبدی در جشنواره خوابش گرفت+تصاوير

وقتی اکبر عبدی بازیگر توانمند سینمای ایران که در نقش گوناگونی به ایفای نقش پرداخته در جشنواره فیلم فجر خوابش گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، اعلام شعار سه گانه اخلاق، امید و آگاهی به عنوان سیاست گذاری اصلی این دوره و همچنین تعیین فرجه زمانی برای ارائه آثاری که مایل به حضور در بخش مسابقه سینمای ایران هستند نوعی نظم مداری را این دوره حاکم کرده بود.
جشنواره فیلم فجر با همه کاستی ها و خوبی هایش یک سند فرهنگی و هنری قابل اتکا برای ايران زمين است، انتخاب محمد خزاعی به عنوان دبیر این دوره واکنش های مثبتی را در پی داشت و روند دبیری او نشان از عملکرد مستقلش می‌داد.











با گذشت 3 دهه از جشنواره فیلم فجر و نمایش آثاری چون "گشت ارشاد"، "زندگی خصوصی"، "من مادر هستم"، "پل چوبی"، "برف روی کاج ها"، "من همسرش هستم"، این دوره اکرانی پربار و حاشیه ای داشت و به دلیل اینکه برخی از فیلم ها با پرداخت به مسائل خانوادگی به صورت آشکار و به گفته برخی از منتقدان با به تصویر کشیدن ناهنجاری های اخلاقی سر و صدا به پا کردند.

جشنواره سی ام فیلم فجر با دبیری منظم مراسمی منظم در پی داشت ولی با  این وجود حاشیه هایی هم داشت که از آن می‌توان به نشست مطبوعاتی فیلم "بیداری" فرزاد موتمن اشاره کرد که میان تهیه کننده آن و منتقدان فیلم دعوای لفظی پیش آمد و باعث خروجی اهالی رسانه و منتقدان از این نشست شد.
در این دوره برای بزرگانی چون محمد بزرگ نیا، واروژ کریم مسیحی، حسین زندباف، داود رشیدی و جمال شورجه بزرگداشت برگزار شد.

*برگزیدگان جشنواره دوره سی ام فیلم فجر؛




بهترین فیلم جشنواره سی ام با اهدای دیپلم افتخار به فیلم "روزهای زندگی" به تهیه کنندگی سعید سعدی و فیلم "ضد گلوله" به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.
پرویز شیخ طادی برای کارگردانی "روزهای زندگی" جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.






فرهاد اصلانی و هنگامه قاضیانی برای فیلم های "خرس"، "روزهای زندگی" جایزه بهترین بازیگر نقش اول را دریافت کردند و همچنین یکتا ناصر برای فیلم "یکی می‌خواد باهات حرف بزنه" و اکبر عبدی برای فیلم "خوابم می آد" موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شدند.
جایزه بهترین موسیقی این دوره به حسین علیزاده برای فیلم "ملکه" و بهترین فیلمبرداری به امیر کرمی برای فیلم "روزهای زندگی" رسید.
هایده صفی یاری نیز جایزه بهترین تدوین را فیلم "نارنجی پوش" تصاحب کرد.
جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی را علی مصفا برای فیلم "پله آخر" دریافت کرد.
جایزه ویژه هیات داوران به فیلم "نارنجی پوش"، جایزه ویژه دبیر جشنواره با توجه به مضمون اخلاق، امید و آگاهی به رسول صدرعاملی برای فیلم "در انتظار معجزه "جایزه بهتهرین فیلم از نگاه ملی به "شور شیرین" به کارگردانی جواد اردکانی و جایزه بخش نگاه تماشاگران نیز به پیمان معادی برای فیلم "برف روی کاج ها" تعلق گرفت.
مصطفی کیایی نیز جایزه بهترین فیلم نامه را برای فیلم "ضد گلوله" دریافت کرد.
در بخش نگاه نو نیز سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا عطاران برای فیلم "خوابم می آد" رسید و جایزه بهترین فیلم نیز سهم فیلم "گیرنده" شد.
جایزه بهترین فیلم نامه نیز به صورت مشترک به اکبر روح مهرداد موفق یامی و مهرداد غفارزاده برای نگارش فیلم نامه "گیرنده" تعلق گرفت.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول را سعید راد برای فیلم "گیرنده"، مهناز افشار برای باری در فیلم "برف روی کاج ها" دریافت کرد و ناصر گیتی جاه نیز برای بازی در فیلم "خوابم می‌آد" مورد تقدیر قرار گرفت.
در بخش مستند نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به حبیب احمدزاده برای مستند بهترین "مجسمه دنیا" اهدا شد به مانی حقیقی برای مستند "مهرجویی"، کارنامه چهل سالگی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را اهدا کردند./ي2

گزارش از فائزه آقابابايي.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار