زاهدان/

مرحله دوم مرمت اثر ملی كوه خواجه در سیستان و بلوچستان پایان یافت

مدیر پایگاه پژوهشی كوه خواجه واقع در شمال سیستان و بلوچستان از پایان مرحله دوم مرمت اثر ملی 'كوه خواجه' خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،مجید كلانوری در این باره گفت: مجموعه بناهای كوه خواجه در 30 كیلومتری جنوب غربی شهر زابل در میان دریاچه هامون سیستان و بلوچستان واقع شده است و جزو برجسته ترین آثار خشتی ایران به شمار می رود كه به دلیل غیرمقاوم بودن آن به تدریج در حال نابودی است.

وی با بیان اینكه كوه خواجه دربردارنده یكی از مهمترین و بهترین نمونه های معماری ایرانی در شمال سیستان و بلوچستان است، افزود: آثار معماری كوه خواجه را می توان قلعه ای بزرگ یا شهری كوچك دانست كه حداقل در دوره های مشخص پارتی ، ساسانی و یك دوره اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: شاخص ترین آثار مجموعه فرهنگی- تاریخی كوه خواجه شامل كهن دژ (قلعه كاخا)، قلعه كك كهزاد، تالار نقاشی، قلعه چهل دختران، بنای پیر گندم بریان، آرمگاه خواجه مهدی، آرامگاه آسیابان، قبور اسلامی، ساختمان های منفرد آرامگاهی و خانه شیطان می شود.

وی اظهار داشت: نقاشی های دیواری كوه خواجه یكی از زیباترین تزئینات كاخ اصلی یا كهن دژ این اثر باستانی است كه امروزه از این نقاشی ها بقایای اندكی برجای مانده است.

وی افزود: تالار نقاشی كوه خواجه یا نمایشگاه به دالانی گفته می شود كه در جبهه شمالی بنا و در جوار بنای آتشكده قرار گرفته و فضای مستطیل شكلی با عرض 80/3 و طول تقریبی 40 متر است كه در ادوار مختلف به دلیل حركت های سازه ای، بخش زیادی از آن فرو ریخته و از بین رفته است.

وی ادامه داد: بخش باقی مانده از تالار نقاشی در انتهای سمت چپ آن قرار دارد كه آن نیز از آسیب های سازه ای فراوانی رنج برده است و قبل مرمت از وضعیت نابسامانی برخوردار بود/س
برچسب ها: مرمت ، کوه ، خواجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.