اراک/

سه هزار و 500 تن بذر گواهی شده گندم در استان مرکزی توزیع شد

کارشناس مسوول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی گفت: سه هزار و 500 تن بذر گواهی شده گندم امسال با نظارت این مرکز در استان توزیع شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک، متقی افزود: سطح مزارع بذری استان شامل انواع غلات حدود سه هزار و 500 هکتار است که به صورت آبی و دیم کشت می شوند.
وی گفت : جنبه های اقتصادی و اجتماعی، صادرات، بهبود نیازهای غذایی، کاهش استفاده از سموم و آفت کش ها از جمله مزایای استفاده از بذور گواهی شده در مزارع است.
کارشناس مسوول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی افزود : بهبود نظام های زراعی، بررسی چالش های فرا روی تولید، چگونگی بکارگیری فناوری های نوین در تولید پایدار از تاکیدات این مرکز است.
متقی گفت : خلوص ژنتیکی و فیزیکی در حد استاندارد، سلامت، زنده بودن و قابلیت ماندگاری از وی‍ژگی بذر سالم و مرغوب است که درصد رشد علف های هرز را در مزارع کاهش می دهد.
وی افزود : نظارت بر مزارعی که از بذور گواهی شده استفاده می کنند توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و یک گروه شش نفره از کارشناسان این حوزه انجام می شود.
کارشناس مسوول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی گفت: برپایی دوره های ترویجی و اطلاع رسانی برای کشاورزان بهترین روش آشنایی و آگاهی بهره برداران از مزایای استفاده از بذور گواهی شده است که باید جدی گرفته شود.
متقی افزود : همچنین توزیع 300 هزار اصله نهال شناسنامه دار از انواع درختان سردسیری و زیتون از دیگر اقدامات این مرکز در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است که تولید در این نمونه ها در مقایسه با نهال های عادی از میزان بیشتری برخوردار است./س

برچسب ها: کشاورزی ، نهال ، بذر مرغوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.