تبریز/

300 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند

مدیر کل دامپزشکی استان از مایه کوبی 250 هزار راس دام سنتی و 50 هزار راس دام صنعتی برای جلوگیری از بروز تب برفکی در سالجاری خبر داد.

 

بهراد زندیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، مایه کوبی و واکسیناسیون دام را موثرترین راه برای کنترل بیماری تب برفکی دانست و گفت: قرنطینه ی دام ها، رعایت بهداشت توسط دامدار، همکاری با کارشناسان دامپزشکی، جلوگیری از ورود و حمل و نقل غیر مجاز دام، از راههای کنترل و پیشگیری از شیوع تب برفکی در بین دام ها است.

وی بیماری تب برفکی را یک بیماری ویروسی با مشخصه ی تاول های دهانی و زخمهای تاولی در بین دام ها معرفی کرد و گفت: هر چند این بیماری بصورت پراکنده در استان مشاهده می شود، اما هم اکنون با تدابیر اتخاذ شده این بیماری تحت کنترل است و خطری دام های استان را تهدید نمی کند.

زندیه با بیان اینکه هر ساله در دو نوبت، واکسیناسیون دام ها علیه تب برفکی در بین دام های صنعتی و سنتی از جمله گاو و گوساله انجام می گیرد.یادآوری شد: با اجرای برنامه های کنترل و پیشگیری، شیوع این بیماری در بین دام های استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مدیر کل دامپزشکی استان خنک سازی لاشه های دام، نشان دار کردن تخم مرغ، تولید تخم مرغ بدون آنتی بیوتیک، ساماندهی مراکز جمع آوری شیر در کارخانجات، برچسب دار کردن لاشه های دامی، ساماندهی کشتارگاها از سنتی به صنعتی ، رتبه بندی کارخانجات تولید کننده خوراک دام و طیور برای نخستین بار درکشور در استان وافزایش کلاس های آموزشی را از جمله برنامه های دردست اجرای اداره کل دامپزشکی استان در سال جاری برشمرد./س

برچسب ها: بیماری ، تب ، برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.