مشهد/

بورس برق نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی گفت: بورس برق در بخش عرضه و تقاضا نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت انرژی الکتریکی(برق)، محمد‌حسین روشنک در آستانه برگزاری این همایش اظهار کرد: با وجود شرایط نابه‌سامان اقتصاد فعلی کشور، نمی‌توانیم سنجش و ارزیابی درستی از تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر میزان مصرف برق داشته باشیم.

وی افزود: زمانی می‌توان به صراحت ارزیابی از وضعیت اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت برق و میزان برق مصرفی داشت، که هدفمندی یارانه‌ها با عنوان تنها عامل موثر شناخته شود، اما با وجود عواملی چون تحریم باید ضریب را در این حوزه بسنجیم.

روشنک با بیان اینکه مصرف انرژی در قیاس با شرایط پیش از هدفمندی یارانه‌ها نامطلوب است، گفت: تولید انرژی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی پس از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها سیر صعودی نداشته بلکه شرایط نامطلوب‌تری داشته است.

وی با اشاره به اینکه بورس انرژی نیازمند شرایط اعتدال اقتصادی در جامعه‌ است، تصریح کرد: عرضه و تقاضا عامل مهم دستیابی به موفقیت در بورس انرژی است و این در شرایطی محقق می شود که عرضه‌کننده بیشمار داشته و گزینه‌های انتخاب برای تقاضا آزاد باشد.

روشنک ادامه داد: بخش عرضه و تامین‌کننده در حال حاضر فقط وزارت نیرو بوده و تعداد بخش‌های خصوصی در این حوزه وابسته به وزارت نیرو است و در این وضعیت تک بعدی، بورس برق در کشور کاربرد و کارآیی ندارد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی با تاکید براینکه انحصار انرژی توسط وزارت نیرو از موفقیت و تحقق بورس برق می‌کاهد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید با مدیریت و برنامه‌ریزی و تعریف فرمول مشخصی از انرژی به سرمایه‌گذاری در این بخش بپردازد.

وی افزود: حضور بخش خصوصی می‌تواند در عرصه انرژی و اقتصاد بسیار کارآمد باشد و این در سایه تعامل بخش دولتی با بخش‌های خصوصی امکان‌پذیر است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی یادآور شد: انرژی برق در کشور دارای ظرفیت‌های عظیمی است که به دلیل سوءمدیریت و تعریف الگوی نادرست مصرف دچار غفلت شده است.

گفتني است دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت الکتریکی چهارم و پنجم بهمن‌ماه سال جاری در هتل پردیسان مشهد برگزار می‌شود./س

برچسب ها: رئیس ، کمیسیون ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.