اتمام عملیات بازسازی و نوسازی کارخانه قند یاسوج

مدیر صنایع غیر فلزی سازمان ایدرو گفت: عملیات نوسازی، بازسازی و افزایش ظرفیت بهره‌برداری بخش کشاورزی و چغندری کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه تعطیلی، به اتمام رسید و در دهه فجر راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علیرضا ارغایی اظهار داشت: این پروژه با تلاش متخصصان داخلی و توسط سازمان گسترش به انجام رسیده و با بهره برداری از آن، ظرفیت تصفیه شکر خام کارخانه قند یاسوج به 450 تن در روز می رسد.

وی ادامه داد: فرایند تولید کارخانه قند یاسوج از تکنولوژی 50 سال قبل به تکنولوژی روز ارتقا یافته که موجب افزایش ضریب استحصال و راندمان شده و واحد تبدیل چغندر به قند در این کارخانه که بر اثر فرسودگی به مدت 10 سال تعطیل بود، اکنون راه‌اندازی شده که ظرفیت تبدیل سالانه 100 هزار تن چغندر و تولید 15 هزار تن شکر را دارد.

مدیر صنایع غیر فلزی ایدرو در خصوص اقدامات انجام گرفته به منظور بازسازی و نوسازی کارخانه قند یاسوج اظهار داشت: در بخش دریافت، آماده‌ سازی چغندر و استحصال شکر، تعمیرات و بازسازی اساسی صورت گرفته و آسیاب‌های خلال و دستگاه های دیفیوژن نوسازی شده و باسکول و ساکارومات جدید خریداری شده است.

وی گفت: در بخش تصفیه شکر نیز تجهیزات جدیدی همچون فیلتر پرس ممبرانی، پمپ سیرکولاسیون، دیگ پخت شکر، سانتریفیوژ دائم و غیر مداوم، پمپ های خلا، خشک کن و کیسه پر کن خریداری و نصب شده است.

به گفته وی، لوله ‌کشی‌ها، مخازن آب و نیز سیستم‌های تصفیه آب کارخانه قند یاسوج توسط متخصصان داخلی بازسازی و نوسازی شده اند.

این مدیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطر نشان کرد:‌ بخش برق و نیروگاه این کارخانه با خرید و نصب تابلوها، الکتروپمپ‌ها، سیستم‌های کنترل و حفاظت و همچنین ابزار دقیق کارخانه نیز بازسازی شده‌اند و بعلاوه سه دستگاه بویلر کارخانه کاملا بازسازی شده و به سیستم کنترل تمام اتوماتیک سنکرون با بخش نیروگاه مجهز شده اند.

به گفته وی، برای بازسازی و نوسازی کارخانه قند یاسوج بیش از 100 میلیارد ریال توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هزینه شده و سطح اتوماسیون این کارخانه از سطوح بسیار ابتدایی و دستی به آخرین تکنولوژی روز و PLC مجهز شده که موجب افزایش راندمان و کاهش ضایعات شده است.

گفتنی است، شرکت فرآورده های غذایی و قند یاسوج (کارخانه قند یاسوج) در سال 1344 تاسیس شد که در سال 89 به دلیل فرسودگی و تعطیلی برای بازسازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد.

این شرکت با 200 نفر نیروی مستقیم و صدها نفر نیروی غیر مستقیم به صورت دستمزدی و با تصفیه شکر خام و تبدیل به شکر سفید در حال فعالیت بود، اما فرسودگی ماشین آلات، ظرفیت پایین تولید و بدهی‌های انباشته از گذشته شرایط دشواری را برای اداره فعالیت شرکت ایجاد کرده بود که با پیگیری مستمر، عملیات بازسازی خط تولید و افزایش ظرفیت خط تصفیه شکر کارخانه، مصوب و در دستور کار قرار گرفت.

عملیات نوسازی این کارخانه هم اکنون به پایان رسیده و آماده بهره برداری است. ضمن آن که کشاورزان استان های کهگیلویه بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس برای کشت چغندر و فروش این محصول به کارخانه قند یاسوج در سال زراعی آتی آماده می شوند.
برچسب ها: کارخانه ، تولید ، قند ، بازسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار