قرص‌های ضد‌بارداری موجب نازایی نمی‌شوند

هم رژیم هایی که موجب کاهش وزن شدید رژیم هایی که موجب افزایش وزن غیر طبیعی شوند می توانند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کرده و موجب نازایی شوند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر شهره ملک خسروی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به منابع علمی، مصرف قرص های ضد بارداری مانع از بارداری نمی شود ، البته ممکن است مصرف طولانی مدت این قرص ها موجب اختلالاتی در تخمک گذاری گردد که این اختلالات با گذشت زمان و مصرف بعضی از داروهای محرک تخمک گذاری برطرف شدنی است.

دکتر شهره ملک خسروی با اعلام این مطلب، درخصوص تاثیر احتمالی تغذیه بر نازایی گفت:  هم رژیم هایی که موجب کاهش وزن شدید و هم رژیم هایی که موجب افزایش وزن غیر طبیعی شوند هردو می توانند با اثر بر روی سیستم عصبی و تخمدان (هیپوتالاموس – هیپوفیز- تخمدان) اختلالات در تخمک گذاری ایجاد نموده و موجب نازایی شوند.

وی درخصوص اثرات پرتو درمانی گفت: پرتوها در صورتیک اشعه پرتو درمانی مستقیماً به تخمدانها برخورد کند موجب ضایعات تخمدان و از بین رفتن تخمک و در نتیجه نازایی می شود، البته  منظور اشعه آن دسته از اشعه هایی است که برای درمان سرطان ها به کار می روند نه اشعه عکسبرداری و روشن است که این دسته از اشعه ها تأثیری بر روی باروری ندارد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: با توجه به آنکه عملکرد تخمدانها و تخمک گذاری مستقیماً تحت تأثیر مغز یعنی هیپوتالاموس و هیپوفیز می باشد بنابر این استرس و فشارهای عصبی ممکن است با تأثیر بر هیپوتالاموس موجب اختلال تخمک گذاری گردیده و باعث نازایی شوند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تأخیر بارداری در زوج های جوان تاچه حدی مجاز بوده و آیا روشهای پیشگیری  میتواند نازایی را تقویت کنند، گفت: تعریف نازایی عدم باروری به مدت یکسال بعد از قطع روش های جلوگیری از بارداری می باشد و قبل از یکسال ، نازایی به حساب نمی آید، در صورتی که زوجین از سلامت باروری برخوردار باشند، استفاده از بسیاری از روش های بارداری چه از طریق زن و چه از طریق مرد موجب ناباروری نمی شود و مدت زمان مشخصی برای منع از بارداری وجود ندارد.

دکتر ملک خسروی به زوجین جوان توصیه کرد: زوجین بعد از شناخت کامل یکدیگر و اطمینان از امکان برقراری آرامش در محیط خانوادگی تصمیم به باروری بگیرند زیرا تولد نوزادان سالم در محیط سالم خانوادگی می تواند موجبات سلامت اجتماعی را فراهم کند.

وی در مورد علل نازایی پس از اولین زایمان گفت: این مساله ممکن است مربوط به خانم ها به علت مصرف طولانی مدت قرص ضد بارداری باشد که همانطور که توضیح داده شد قابل علاج است و یا آنکه عفونت های تناسلی موجب اختلالاتی در باروری در خانم ها و آقایان شود، در این خصوص بهتر است زوجین در صورت مشاهده هرگونه عفونت غیر عادی سیستم تناسلی به پزشک مراجعه کنند تا این عفونت ها در مراحل اولیه درمان شده و موجب نازایی نشوند. به هرحال باید در نظر داشت بهترین سنین باروری جهت خانم ها 25 تا 29 سالگی می باشد./ح
برچسب ها: قرص ، ضد بارداری ، نازایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ات
۰۰:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام من ۲سال ۷ ماه از قرص تری فاربه استفاده کردم ایا امکان نازایی است الان تازه بس کردم خیلی نگرانم لطفا جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام من 16 سالمه و دو ساله از سیبل استفاده می کنم
می خوام بدونم اگر ازدواج کردم مشکلب برای بارداری که پیش نمیاد ؟
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۰۰:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۱۹:۳۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من 9 سال است نا رای دارم قرض ال دی برای تقویت تخمدان خوب است یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
سلام آیا استفاده از قرص های چاقی باعث نازای میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
سلام من موقع سیگل ماهانه خیلی اذیت میشم تا سه روز بیش ازحد دل درد دارم دکتر هم رفتم گفته بعد ازدواج بهتر میشی چندسری قرص ضد بارداری خوردم واسه جلوگیری از سیگل ماهانه ایا خوردن زیادیش باعث نازایی میشه 21سالم هست و مجرد هستم مشکلی واسه باردارشدنم دراینده پیدا نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
shaqayeq
۰۱:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۸
سلام وای دقیقا منم مثل شمام انقدر دل درد میگیرم که تاسه چهاروز گریه میکنم از درد منم قرص میخورم که سیکل ماهیانه نشم واقعا منم نمیدونم اگه ادامش بدم تاچندسال بااینکه الان مجردم اینده نازایی پیدامیکنم یانه
Iran (Islamic Republic of)
طاهره
۱۷:۳۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
من ۳۶سال دارم نزدیک یکسالو هشت ماه اقدام به بارداری کردم اما باردار نشودم در ضمن تنبلی تخمدان دارم
آخرین اخبار