اراک/

در زمستان چه نوع غذاهایی مناسب‌ترند؟

استفاده از مواد مغذی مناسب در رژیم غذایی در فصول سرد سال در سلامتی بدن موثر است و در فصل سرما مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک، مواد معدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کمبود مزمن ریز‌مغذی‌هایی مانند آهن، مس و روی می‌تواند مکانیسم‌های تولید گرما در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، به گونه‌ای که افراد مبتلا به کمبود آهن در مقایسه با افراد عادی، مقاومت کمتری در برابر هوای سرد دارند و این مساله اهمیت آهن در تنظیم دمای بدن را نشان می‌دهد.

با توجه به تاثیر مواد معدنی در سلامت فرد در فصل زمستان، گنجاندن منابع غنی از آهن، مس و روی مانند جگر، گوشت قرمز و ماهی در برنامه‌ی غذایی فصل سرد ضروری است.

با توجه به مصرف آب در فصل سرما و در ماه‌های زمستان کمتر احساس تشنگی می‌کنیم ولی حتما از تامین آب مورد نیاز بدنتان مطمئن شوید زیرا هوای زمستان تنها سرد نیست بلکه خشک هم هست.

برای تامین آب مورد نیاز بدن به جز آب، مایعاتی مانند آب‌میوه‌های طبیعی مانند آب پرتقال و آب لیمو شیرین یا آب سبزیجات بسیار خوب هستند ولی سعی کنید از آب‌میوه‌های مصنوعی و شکردار که میزان بالایی کالری دارند دوری کنید.

با توجه به تامین ویتامین‌ها در زمستان ماهی منبع مناسبی از ویتامین D است و در فصل سرد سال که کمتر با نور خورشید مواجه می‌شویم می‌تواند تامین‌ کننده کمبود دریافت این ویتامین از راه نور خورشید باشد.

مصرف روزانه 30 گرم از انواع مغزها به عنوان میان‌ وعده در طول روز بسیار مفید است. در روزهای سرد سال که با کاهش انرژی مواجه می‌شویم مصرف انواع آجیل‌ها مانند پسته، بادام و فندق که منبع غنی ویتامین E هستند، مفید خواهد بود.

تقریبا همه آجیل‌ها منبع بسیار خوبی از سلنیوم هستند که برای سلامت ذهن و جلوگیری از افسردگی مفید است.

غلات سبوس‌دار مانند سبوس موجود در گندم، جو، نان‌های دانه کامل و برنج برای سلامت قلب و سیستم گوارش بدن تاثیر محافظتی دارند.

سبوس غلات منبع مناسبی از ویتامین‌های گروه Bهستند، از خوردن غلات و دانه‌های فرآوری شده خودداری کنید زیرا بخش زیادی از مواد مغذی موجود در آنها در مراحل مختلف فرآوری از بین می‌روند.

ماست حاوی کشت باکتری‌های فعال است که به شما برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان در زمستان کمک می‌کند. بهتر است به جای ماست‌های مصنوعی یا طعم‌دار، ماست ساده کم‌چرب را انتخاب کنید.

ویتامین C موجود در همه مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان اهمیت ویژه‌ای دارد، نارنگی، پرتقال، کیوی، گریپ‌فروت، انگور قرمز و لیموشیرین سالم‌ترین میوه‌هایی هستند که می‌توانند در روزهای سرد زمستان بدن را تقویت کنند.

روزانه از سبزیجات تازه در کنار وعده‌های غذایی اصلی به عنوان میان‌وعده‌ها استفاده کنید. سبزیجاتی مانند اسفناج، هویج، کلم بروکلی، جعفری و فلفل دلمه در زمستان بسیار مناسب هستند.

سبزی‌ها به دلیل داشتن ویتامین بالا، بدن را در مقابل میکروب‌ها واکسینه می‌کنند. همچنین با داشتن فیبر فراوان و مناسب از ابتلا به یبوست پیشگیری می‌کنند. ضروری است در کنار غذای اصلی حتما سبزیجات تازه و سالاد استفاده شود./س

برچسب ها: زمستان ، غذا ، مناسبتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.