تبریز/

اجرای عملیات پنج پروژه طرح سد خداآفرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرایی پنج پروژه طرح بزرگ سد خداآفرین با قوت و تلاش شبانه روزی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، هاشمی گفت: پروژه های این طرح شامل ساختمان سد خداآفرین، ساختمان سد قیزقلعه سی، راه های دسترسی و جایگزین دریاچه دو سد و شهرک اسکان، ساختمان شبکه آیباری و زهکشی خداآفرین و نیرورسانی و تامین برق است که هر یک از این پروژه ها چندین زیرپروژه را شامل می شود.

وی افزود: سد خداآفرین به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های طرح موسوم به سد خداآفرین در 196 کیلومتری پایین دست سد ارس و 260 کیلومتری شمال شرق تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی بر روی رودخانه ارس احداث شده و نزدیک به 100 درصد آن به پایان رسیده است.

وی اظهارکرد: اهداف اجرای این سد مهار آب، کنترل سیلاب های فصلی، تامین آب مورد نیاز اراضی پایاب سد در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل و تولید سالانه 550 گیگاوات ساعت برق است.

هاشمی با اشاره به وسعت و بزرگی فعالیت های انجام گرفته در سد خداآفرین، گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از پی 64 متر بوده و طول تاج آن 400 متر است.

وی اضافه کرد: 74.4 کیلومتر مربع سطح دریاچه سد است و مخزن آن گنجایش 1.62 میلیارد مترمکعب آب را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه مراحل ساخت سد جزو کارهای اساسی شرکت بوده و همه این فعالیت ها توسط متخصصین داخلی انجام شده است، گفت: حجم خاک برداری انجام شده دراین سد 5.5 میلیون مترمکعب، خاکریزی 3.1 میلیون مترمکعب، بتن ریزی 320 هزار مترمکعب و حفاری 90 هزار و 400 مترمربع است و تاکنون سه هزار و 200 میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به نیروگاه های در دست احداث در طرح سد خداآفرین، اظهارکرد: چهار واحد 50 مگاواتی به صورت متقارن در دو طرف سد طراحی شده که متوسط تولید انرژی سالیانه از این نیروگاه ها معادل 550 میلیون کیلوات بر ساعت برآورد شده است.

هاشمی افزود: نیروگاه سمت راست این طرح با حدود 10 درصد پیشرفت در حال اجراست و بالغ بر یکهزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آن پیش بینی شده تا فعالیت های مربوط به اجرای تجهیزات توسط شرکت فرآب عملی شود.

هاشمی گفت: با آبگیری سد که در سال 1387 انجام شده چهار روستا با 591 واحد و سه هزار نفر در داخل مخزن قرار گرفت که برای جبران این خسارت، محل جدیدی با عنوان شهرک اسکان با تجهیزات مدرن احداث شده و در اختیار روستاییان متضرر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سد تنظیمی قیز قلعه سی یکی دیگر از پروژه های مهم طرح سد خداآفرین است، افزود: این سد در فاصله 12 کیلومتری پایین دست سد مخزنی خداآفرین قرار دارد و هدف از اجرای آن تنظیم، انحراف و انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و تولید برق به میزان 270 گیگاوات ساعت در سال است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: تاکنون 780 میلیارد ریال اعتبار برای این سد تنظیمی هزینه شده و حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعلام کرد: برای این سد 4.8 میلیون مترمکعب خاکبرداری، 2.5 میلیون تن خاکریزی، 450 هزار مترمکعب بتن ریزی و 37 هزار مترمربع نیز حفاری انجام شده است.

وی با اشاره به بازدید اخیر استاندار آذربایجان شرقی از این سد، اظهارکرد: پمپاژ به اراضی سه هزار هکتاری در پایاب این طرح مقرر شده در دهه فجر به بهره برداری برسد و همه دست اندرکاران در تلاش هستند تا این پروژه در زمان بندی مشخص عملی شود که به طور شبانه روزی عملیات آن فعال است.

هاشمی افزود: پروژه احداث شبکه آبیاری و زهکشی طرح خداآفرین نیز در چهار ناحیه عمرانی در آذربایجان شرقی اجرا می شود که در مجموع 52 کیلومتر از طول کانال در این استان برای هدایت آب سد اجرا می شود.

وی گفت: این چهار ناحیه عمرانی نیز با فعالیت شبانه روزی پیمانکاران در حال اجرا بوده که قطعه اول 10 درصد و قطعه سوم 85 درصد پیشرفت داشته و قطعه دوم و سوم در حال عقد قرارداد و قطعه چهارم نیز در حال رایزنی برای فاینانس از چین است.

وی با اشاره به برنامه نیرورسانی این طرح، افزود: اجرای شبکه فوق توزیع 20 کیلوولت از پست 20.63 کیلوولت مولان در سه راهی اسکانلو تا قارلوجه از برنامه های شرکت در این طرح است و در برنامه میان مدت نیز احداث پست 20.63 کیلوولت خلف بیگلو، اجرای شبکه فوق توزیع و انتقال از پست جدید اصلاندوز و اجرای شبکه فوق توزیع 20 کیلوولت به بخش اول ناحیه عمرانی اول شبکه پایاب سد خداآفرین پیش بینی شده است.

هاشمی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تعطیلی پروژه سد خداآفرین، گفت: به هیچ عنوان تعطیلی در این طرح در کار نبوده و خبر منتشره نیز صحیح نیست و بدون اطلاع از منابع موثق و با اهداف مغرضانه برای تخریب فعالیت های توسعه ای استان انتشار یافته است.

وی اضافه کرد: آبرسانی به اراضی سه هزار هکتاری پایاب از جمله پروژه های طرح مهر ماندگار است که قرار بود تا اردیبهشت 92 آماده سازی شود که با تلاش همکاران در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید که نشانگر باطل بودن این شایعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه آذربایجان شرقی گفت: مزرعه نمونه، نیرورسانی، تکمیل سد قیز قلعه سی و همه پروژه ها در حال اجرا بوده و دست اندرکاران به صورت شبانه روزی در تلاش هستند.

وی گفت: در کنار اقداماتی که انجام شده برای شتاب بخشی در عملیات اجرایی طرح، استفاده از فاینانس چینی در دستور کار قرار گرفته و 17 دی ماه بازدیدهای لازم توسط فاینانسور و پیمانکار انجام شده و تلاش می شود تا این طرح هر چه زودتر اجرایی شود.

هاشمی افزود: به نظر می رسد چنین خبر رسانی ها در مقابل اقداماتی که انجام می شود، بی مهری به اقدامات و متعارض با اهداف توسعه ای کشور بوده و کم لطفی به این تلاش هاست.

وی گفت: حداقل دو هزار نفر به صورت مستقیم درگیر اجرای این طرح هستند که در منطقه امید و مهاجرت معکوس ایجاد کرده است، ولی با این وجود برخی رسانه ها با دیدن شرایط اقتصادی و هجمه های غرب علیه کشور همسو با اهداف آن ها اقدام به فرافکنی و انتشار اخباری کذب علیه فعالیت های انجام گرفته در کشور می کنند.

وی با تاکید بر این که توطئه ها و نقشه های بدخواهان خللی در عزم و اراده مسوولان برای گام برداشتن در مسیر توسعه و رشد ایران اسلامی وارد نخواهد کرد، دامن زدن به شایعات و تلخ کردن کام مردم در سالگرد ایام دهه فجر را نهایت بی انصافی ارزیابی کرد./س

برچسب ها: اجرای ، عملیات ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.