حجت‌الاسلام رئيسي در مراسم تحليف كارآموزان قوه قضاييه:

سوگندنامه مراسم تحليف تشريفاتي نيست/ قضات توجه داشته باشند

معاون اول قوه قضاييه خطاب به كارآموزان قضاوت گفت: اين سوگند نامه تشريفاتي نيست و بايد همواره کارآموزان قضات به متن آن توجه کرده و آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

 به گزاش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با حضور معاون اول قوه قضاييه صبح امروز (چهارشنبه 4 مهر) مراسم تحليف کارآموزان دوره‌هاي 129 و 130 تهران و 52 قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي در اين مراسم با بيان اينکه براي ايجاد ثبات سياسي، اقتصادي و اجتماعي به قضات صبور نياز داريم اظهار داشت: قضات وظيفه کنترل اضطراب در جامعه را دارند و بايد با نگاه علمي و دور انديشانه نسبت به آينده شرايط آرامش را در جامعه به وجود آورند.

معاون اول قوه قضاييه ادامه داد: قضاتي که دانش توام با تقواي الهي دارند مي‌توانند در مسير حق شناسي حرکت کنند و براي تحقق اين امر نياز به سرمايه گذاري عظيم داريم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي با بيان اينکه آراي متقن مي‌تواند در جامعه نقش مهمي را ايفا کند، تصريح کرد: قضات بايد بدانند آموخته‌هاي فعلي لازم است ولي کافي نيست و بايد همواره دانش خو را تعالي دهند تا بتواند به علم مورد نياز دست يابند.

وي با اشاره به تحصيلات تکميلي ويژه قضات، گفت: در تحصيلات تکميلي، قضات آراي ديوان عالي کشور را مطالعه مي‌کنند و با تحقيق در اين آرا براساس مطالعه اين آراء علم خود را افزايش مي‌دهند.

معاون اول قوه قضاييه با تاکيد بر سوگند نامه کارآموزان تصريح کرد: اين سوگند نامه تشريفاتي نيست و بايد همواره کارآموزان قضاوت به متن آن توجه كرده و آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

در ادامه اين مراسم نظري، مدير کل گزينش قضات درباره کارآموزان دوره‌هاي 129 و 130 تهران و 52 قم، گفت: هزار و 700 نفر در آزمون اين دوره‌ها پذيرفته شده‌اند که حدود 900 نفر آنها گزينش و 800 نفر به دوره‌هاي آموزشي راه يافته‌اند.

همچنين در ادامه عبدالهي مدير کل کارگزاري قضات نيز، تصريح کرد: در حال حاضر 8 هزار و 200 قاضي مشغول به کاراند که از اين تعداد 600 نفر قضات زن و بقيه مرد هستند.

وي ادامه داد: 7 هزار و 500 نفر از قضات در حوزه عمليات دادسرا و دادگاه‌هاي عمومي وانقلاب مشغول به کارند و دو سوم از قضات سابقه زير 15 سال قضايي دارند.

وي با اشاره به آمار مقايسه‌اي طي 5 سال گذشته، افزود: 5 سال پيش تعداد قضات 7 هزار و 800 نفر بودند که اکنون به 8 هزار و 200 نفر رسيده‌اند همچنين در برنامه پنج ساله پنجم توسعه قرار است هر ساله 800 قاضي جذب شوند.

مدير کل کارگزيني قضات گفت: در زمان رياست آيت‌الله شاهرودي و همچنين آيت‌الله آملي لاريجاني قوه قضاييه به دنبال بازسازي نيروي انساني بود.

عبدالهي با بيان اينکه يک سي‌ام قضات در سال بازنشسته مي‌شوند، اظهار داشت: طي 2 الي 3 سال اخير ميزان بازنشستگي رشد يافته است و حتي سال گذشته 450 قاضي بازنشسته شدند.

مدير کل کارگزيني قضات گفت: امسال 600 نفر ديگر تحليف هم مي‌شوند همچنين ما به دنبال رفع تبعيض در تقسيم قضات هستيم و از زماني که حجت‌الاسلام رئيسي معاون اول قوه قضاييه شده‌اند اجراي قانون نقل و انتقالات قضات را اجرايي کرده‌اند و اکنون فاز دوم اين قانون در حال اجراست.

عبدالهي در ادامه تصريح کرد: بعد از دريافت تمايل‌ها از قضات و انجام کارشناسي‌هاي لازم و سنجش ظرفيت‌ها، نيروها تقسيم مي‌شوند و سعي شده در اين تقسيم بندي‌ها سفارشي عمل نشود.

در ادامه مراسم تحليف کارآموزان قوه قضاييه موحديان مدير کل آموزش قضات با اشاره به دوره‌هاي آموزشي، گفت: براي دوره‌هاي آموزشي 360 ساعت آموزش علمي، 520 ساعت آموزش کيفري و حقوقي، 46 ساعت آموزش مشاوره‌اي و 480 ساعت آموزش عملي صورت مي‌گيرد.

وي افزود: براي دوره‌هاي 129 و 130 کارآموزان تهران 64 هزار نفر ساعت آموزش صورت گرفته که در اين آموزش‌ها از 70 نفر کارشناس و 120 قاضي بهره گرفته شده است.

مديركل آموزش قضات خاطر نشان کرد: از امروز شغل قضاوت کارآموزان آغاز مي‌شود و بايد براي انجام وظايف خود صبور باشند چرا که مردم هنگامي که دچار مشکلات و تنش هستند به دستگاه قضا مراجعه مي‌کنند از اين رو قضات با صبر و آرامش بايد زمينه آرامش آنها را فراهم کنند.

گفتني است؛ اين مراسم با قرائت سوگند نامه کارآموزان به پايان رسيد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قضات ، کارآموزان ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
متن سوگند نامه قضات با وکلا متفاوته
آخرین اخبار