مروری بر آن ها که اولین بار دربی را حس کردند

بالاخره هر بازیکنی که در دربی حضور داشته یک روز برای اولین بار این سمت را بر عهده داشته است و در این گزارش می خواهیم مروری داشته باشیم بر این نوع از با زیکنان.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، امسال و با خرید هایی که دو تیم استقلال و پرسپولیس در نیم فصل داشته اند در صورت انتخاب سرمربیان، ‌دربی 76 می تواند صحنه نمایش بسیاری از مهره ها برای نخستین بار باشد به عنوان مثال در دربی امسال بسیاری از مهره های جوان و جویای نام استقلال فرصت دارند تا برای اولین بار این دیدار حساس را تجربه کنند در تیم پرسپولیس نیز چنین اتفاقی در شرف وقوع است و برخی مهره ها به عقیده هواداران برای همین بازی هدف گذاری شده اند. ماجرا فقط مربوط به همین دربی نمی شود بلکه در بسیاری از شهر آوردهای برگزار شده یک یا چند مهره برای اولین بار حضور پیدا کردند و به هواداران معرفی شدند برخی از آن ها شاید در دیدار اول خود به علت استرس بالای مسابقه و حساسیت منحصر به فرد آن عملکرد قابل قبولی نداشتند اما به هر حال در این میان مهره هایی هم پیدا شده اند که حتی کار را به هت تریک هم کشانده اند و به واسطه همین تک مسابقه به یکی از مهره های محبوب هواداران تبدیل شده اند.

این خاصیت مسابقه ای است که امروز یکی از پر اهمیت ترین دربی های آسیا و حتی جهان است. در این گزارش قصد داریم نگاهی هر چند کوتاه به اولین مهره های فوتبالی داشته باشیم روزی که برای آنها فراموش نشدنی است.

شاید مشهور ترین بازیکنی که اخیرا در دربی به واسطه هت تریک رویایی اش به خاطر می آوریم کسی جز ایمون زاید نباشد.
 

اما شرایط در دربی کمی متفاوت است به عقیده بسیاری از کارشناسان دربی اگر چه از لحاظ ریاضی تنها سه امتیازدارد ولی در واقع بسیار بیشتر از آن می ارزد چرا که برای هواداران کری خوان 2 تیم، کسب نتیجه در این دیدار از هر مسابقه دیگری حساس تر است.

ایمون زاید در دربی بهمن 90 در حالی که تیم استقلال با نتیجه 2 بر صفر از پرسپولیس جلو بود ظرف کمتر از نیم ساعت 3 گل به ثمر رساند تا یکی از محبوب ترین و مشهورترین چهره های خارجی دربی باشد البته زاید در دربی بعدی بازی داده شد و سپس نیز از پرسپولیس جدا شد و به آلومینیوم هرمزگان پیوست.
 
در دربی مهرماه سال 1375، یک بازیکن خارجی دیگر برای اولین بار دربی را تجربه کرد در روزی که باقری و میناوند و بزیک اولین داربی خود را تجربه می کردند، این مهاجم خارجی با تک گل خود نتیجه بازی را به نفع پرسپولیس به پایان رساند.
 
دربی 30 دی ماه سال 1372 نیز یکی از شهرآوردهایی بود که بسیاری از مهره های سرخابی برای اولین بار حضور در چنین مسابقه حساسی را تجربه می کردند از آن جمله می توان به بهزاد غلامپور، رضا شاهرودی، بهروز رهبری فرد، علی دایی، محمود فکری، ادموند اختر و..... اشاره کرد.
 
 
 
 
در دربی خرداد سال 1369 نیز در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس چهره هایی برای اولین بار مغرفی شدند از جمله عابدزاده، فنونی زاده و سرخاب در استقلال و نادر محمدخانی و نادر میراحمدیان در تیم پرسپولیس تهران.
 
 
 
 
در داربی 25 خرداد سال 1365 پیوس، یوسفی، انصاری فرد از جمله مهره هایی بودند که در پرسپولیس برای اولین بار دربی را تجربه می کردند.
 
شاید بتوان مهمترین چهره تجربه کننده دربی در سال 1349 را علی پروین در تیم پرسپولیس دانست.
 
 
 
در دربی 20 دی سال 1347 نیز برخی مهره ها برای اولین بار شهر آورد را تجربه می کردند از آن جمله می توان به اصلی، شاهرخی، پورحیدری، طالبی و قلیچ اشاره کرد.
 
اغلب آنها که در اولین دیدار دربی خود درخشیده اند جایگاه خود را در تیم های سرخابی مستحکم کرده اند البته از این بین شاید بتوان به حذف ایمون زاید هت تریک کننده داربی از تیم پرسپولیس اشاره کرد.
 
بدون شک اولین و آخرین روز در داربی روزهایی است که در خاطرات همه باقی می ماند./مح
برچسب ها: داربی ، استقلال ، پرسپولیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار