صابري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسئوليت حقوقي محتواي كتاب بر عهده مولف است/ تدوين لايحه جامع مالكيت ادبي هنري

يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: سرقت ادبي هيچ ارتباطي با ناشران ندارد چراكه مسئوليت حقوقي محتواي كتاب از نظر نقض حقوق مالكيت ادبي، هنري بر عهده مؤلف است.

"محمد صابري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران درباره "محروميت ناشي از سرقت ادبي برخي ناشران" اظهار داشت: طبق "قوانين حق مؤلف"، حقوق مادي و معنوي يك اثر متعلق به پديدآورنده آن است و هرگونه بهره برداري، تكثير، نقل و انتشار مطلب مي‌بايست با ذكر و اجازه خالق آن اثر باشد.
 
وي در توضيح سرقت ادبي گفت: سرقت ادبي زماني اتفاق مي‌افتد كه همه يا بخش قابل توجهي از يك اثر در اثر ديگر به اسم فرد ديگري بدون ذكر نام مؤلف آن گنجانده شود.
 
صابري در ادامه افزود: استفاده از ايده و طرح يك نفر، در عرف ميان اهالي فرهنگ نيز نوعي سرقت ادبي است كه اين موضوع بيشتر در مورد داستان‌ها اتفاق مي‌افتد، بدين‌گونه كه با تغيير جزئي كم اهميت در يك طرح از آن استفاده مي‌شود.
 
وي در واكنش به محروميت ناشراني كه مرتكب سرقت ادبي مي‌شوند، تصريح كرد: اين مسئله هيچ ارتباطي با ناشران ندارد چراكه مسئوليت حقوقي محتواي كتاب از نظر نقض حقوق مالكيت ادبي،هنري بر عهده مؤلف است.
 
 صابري با بيان اين مطلب كه برخورد با ناشران حرف سنجيده‌اي نيست، گفت: برخورد با ناشران قطعا نمي‌تواند خارج از قانون انجام شود.
 
وي با اشاره به نحوه برخورد قانون با اين گونه جرايم اظهار داشت: قانون حقوق مؤلفين، مصنفين و هنرمندان مصوب سال 1348 در اين خصوص وضع شده و حبس را براي سرقت ادبي پيش‌بيني است.
 
اين حقوقدان خاطرنشان كرد: در حال حاضر قانون جديدي به نام لايحه جامع مالكيت ادبي، هنري در كميسيون فرعي و اصلي دولت در حال تدوين است كه اميد مي‌رود پس از تأييد هيأت دولت به عنوان لايحه به مجلس فرستاده شود.
 
گفتني است؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون کتابسازی‌های گسترده در جامعه و اعتراض برخی از اهالی قلم نسبت به سرقت‌های ادبی که از کتاب‌هایشان صورت می‌گیرد، گفت: یکی از کارهایی که اداره‌ کل کتاب و امور کتاب‌خوانی وزارت ارشاد انجام می‌دهد، رصد همین سرقت‌هاست.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار