گروه هاي پرخطر واکسن آنفولانزا بزنند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: ‌گروههاي پر خطر و داراي بيماريهاي نقش ايمني واکسن آنفولانزا را تزريق کنند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر رضا سعيدي با اشاره به اينکه بيماري آنفوانزا بيماري ويروسي دستگاه فوقاني تنفسي است اظهار داشت :‌کودکان شش ماه تا شش سال، افراد کمتر از 18 سال که داروهاي ساليسلات و آسپرين مصرف مي کنند، افراد داراي بيماري هاي مزمن و نقص ايمني از جمله پيوند کليه و کبد، بيماران مبتلا به بيماري  HIV،خانم هاي باردار پس از هفته چهاردهم بارداري، افراد مسن بالاي 50 سال، کارگران شاغل در مکانهاي پرخطر از جمله مرغداري ها و پرسنل شاغل در مراکز درماني و بهداشتي از جمله گروههاي در معرض خطر هستند که بايد واکسن انفولانزا را تزريق کنند.

وي با اشاره به اينکه واکسن آنفولانزا موجود در بازار کشور به صورت تزريقي غير فعال است که در ابتداي فصل سرما مي توان از آن استفاده کرد خاطر نشان کرد: ‌از ابتداي فصل سرما بيش از 18 هزار دوز واکسن آنفولانزا در مراکز بهداشتي درماني زير پوشش دانشگاه براي گروههاي آسيب پذير توزيع شده است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت:‌ همچنين اين واکسن از طريق بخش خصوصي از  جمله داروخانه ها نيز توزيع مي شود.

دکتر رضاسعيدي با بيان اينکه بيماري آنفولانزا در محیطهای دربسته ، اماکن عمومی ،‌اتوبوس و مدرسه از طریق ترشحات حلق و بینی ، سرفه و عطسه به افراد سالم انتقال مي يابند تصريح کرد: رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راهکار پیشگیری از آنفولانزا به شمار مي رود.

وي با اشاره به اينکه ‌تب ناگهانی ، سردرد ، ضعف ، درد عضلانی ، آبریزش بینی، سرفه و گلودرد از علائم این بیماری به شمار می رود: ‌رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی ،رعایت فاصله حداقل 5/1 متری در تماس با فرد مبتلا، اجتناب از بوسیدن و دست دادن فرد مبتلا ، استفاده از ماسک و دستمال کاغذی، شستشوی مرتب دست ها از مهمترین راهکاری پیشگیری از این بیماری به شمار می رود.

دکتر رضا سعيدي با اشاره به اينکه ويروس آنفولانزا در سه نوع A،B،و C بروز مي کند اظهار داشت: ‌اين بيماري در نوع C در انسان بيماري ايجاد نمي کند ، در نوع B در صورت ابتلا انسان و يا پرندگان و برخي از حيوانات توان اپيدمي ندارد اما در نوع A  در انسان و حيوان توانايي ايجاد اپيدمي (همه گيري ) و پاندمي (همه گيري جهاني) را دارد./ح
برچسب ها: واکسن ، آنفولانزا ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار