مشهد/

باورهای عامیانه نسبت به روانپزشکی جامعه را تهدید می کند

یک متخصص روانپزشکی گفت: مردم نسبت به اختلالات روانپزشکی دید ساده اندیشانه ای دارند که باید برای بهبود وضعیت علم روانپزشکی نگرش ها را تغییرداد.

دکتر حمید فراحتی  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ بااعلام این مطلب افزود: به طور کلی در بین مردم جامعه نسبت به اختلالات روانپزشکی نگرشی غیر علمی حاکم است که از باورهای عامیانه و نادرست آن ها سرچشمه می گیرد.

وی به نتایج زیانبار وجود این نوع نگرش ها در میان مردم اشاره و اظهار کرد: طولانی شدن دوره درمان و به دنبال آن بالا رفتن هزینه های درمانی و استفاده از داروهای نامناسب برای درمان بیماری هایی همچون کمردرد که اغلب ناشی از ناراحتی های عصبی است از جمله نتایج زیانبار وجود این نگرش ها در جامعه است.

فراحتی در پاسخ به این سئوال خبرنگار که علل عدم مراجعه ی بیماران به روانپزشک چیست گفت: آگاهی نداشتن از بیماری و منشا آن، نا آشنا بودن جامعه ی پزشکی با اختلالات روانپزشک، ترس از شنیدن تمسخر اطرافیان به خاطر اظهار بیماری روانی که این عمل را نوعی اعلام ضعف شخصیت می دانند، برداشت غلط نسبت به اعتیاد آور بودن داروهای روانپزشکی، باور غلط در خصوص سن بروز بیماری های روانپزشکی که اغلب افراد این بیماری های را مختص سنین کهولت می دانند در حالی که بیشتر اختلالات روانپزشکی در سنین جوانی بروز می کند از جمله مواردی است که افراد از مراجعه به روانپزشک خودداری می کنند.

دکتر فراحتی با اظهار تأسف از ریشه دار و عمیق بودن باورهای نادرست مردم نسبت به روانپزشکی حتی در میان قشر باسواد و تحصیلکرده ی جامعه بیان کرد: به اظهار بسیاری از مراجعان به کلینیک روانپزشکی،آن ها پس از مراجعه به رمال ها و فالگیرها و عدم حصول نتیجه ی مطلوب، به عنوان آخرین راه چاره به روانپزشک مراجعه کرده اند و این در حالی است که باید اولین انتخاب برای درمان بیماری های عصبی و روانی، مراجعه به روانپزشک باشد.

این مدرس دانشگاه با هدف حذف این باورهای غلط و مضر از جامعه از رسانه ها یاری خواست و گفت: ایجاد فرهنگ بهره گیری از خدمات روانپزشکی برای ایجاد جامعه ای سالم و با نشاط امری ضروری و بنیادی است که دست یافتن به این مهم با یاری و همراهی رسانه های دیداری و شنیداری دور از دسترس نیست./س

برچسب ها: روانپزشکی ، نگرش ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.