مشهد/در آستان قدس رضوی نگهداری می شود:

بیش از150 برگ سند تاریخی از احکام و فرامین پادشاهان و سلاطین صفوی

بیش از150 سند تاریخی از احکام و فرامین پادشاهان و سلاطین صفوی با بیش از400 سال قدمت در مدیریت اموراسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

   به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،کارشناس ارزشیابی اسناد واموربین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها آستان قدس رضوی، با بیان این مطلب گفت: این اسناد شامل پروانچه ها، ارقام وتعلیقچه ها می باشد که ازسوی پادشاهان وحکام صفوی به متولیان وقت آستان قدس رضوی دراین دوره تاریخی صادرشده است.

 حمیده شهیدی اظهارداشت: احکام نفیس وتاریخی 400ساله یاد شده ابتدا دردستگاه حکومتی سلاطین صفوی صادر و سپس سواد« رونوشت»آن درحالی که برابراصل می شد برای اجرا به آستانه (آستان  قدس رضوی) ارسال می شده است ودرآنجا ضمن نگهداری از سواد اسناد، توسط محرّران صورت برداری و  در دفاتر مخصوص به ثبت می رسیده است.

شهیدی بازه‌ی زمانی صدوراین اسناد را بین سالهای 1025 تا 1148هجری قمری  عنوان کرد و افزود: این اسناد بطورعمده درباب انتصاب افراد به مشاغل گوناگون درآستان قدس رضوی ، میزان حقوق و مستمری آنها ونیزچگونگی  اداره مسائل جاری این نهاد اداری وقفی دردوره صفویه است.

 

وی درادامه با اشاره به این که اسناد مذکور دستمایه خوبی برای مورخان وپژوهشگران درجهت شناخت مشاغل وحرفه ها و نوع فعالیت، چگونگی ومیزان پرداخت حقوق ومزایای کارکنان آستان قدس رضوی دردوره صفویه است گفت: این اسناد ارزشمند همچنین درجهت شناخت تاریخ وقف و نیز آشنایی با مکاتبات دیوانی واداری ویژه دراین دوره تاریخی به محققان کمک شایانی می نماید.

 

شهیدی بیان کرد:اسناد مذکور به خط شکسته نستعلیق واعداد وارقام آن به خط سیاق برروی کاغذهای کشمیری نگارش شده وبا توجه به این که رونوشتی ازاصل بوده اند فاقد هرگونه آرایه های هنری می باشند.

 

وی باتوجه به این که درمرکزاسناد آستان قدس رضوی بیش از69هزاربرگ سند از تشکیلات اداری آستان قدس رضوی دردوره صفوی وجود دارد افزود: درهیچ یک ازمراکزاسنادی وآرشیوی کشور ومنطقه چنین حجم عظیمی ازاسناد مکتوب دوران صفویه به چشم نمی خورد.

 

لازم به ذکر است مرکزاسناد آستان قدس رضوی با بیش از13 میلیون برگ سند ازعصرصفویه تاعصر حاضراز بزرگترین وغنی ترین مراکزاسنادی در کشور وخاورمیانه بشمارمی آید/س 

برچسب ها: نگهداری ، سند ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.