دعواهای خوبی که فراموش کردیم!

در نمازجماعت شرکت می کنم ولی حادثه جالبی که شاهد آن بودم دعوا و کشمکش دو نوجوان در مسجد بود، که خیلی برایم جالب بود و با دیدن آنها هم می خندیدم و هم تاسف می خوردم. تعجب نکنید!

به گزارش گروه وبگرد ی باشگاه خبرنگاران ؛ برای نمازجماعت به مسجد رفتم چون در روایات زیادی تاکید شده براینکه در نماز جماعت شرکت کنید و آن را ترک نکنید، تا این حد که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : 
"صلاه الرجل في جماعه ، خير من صلاته في بيته أربعين سنه . قيل يا رسول الله ! صلاه يوم ؟ فقال : صلاه واحده ؛" نمازي که شخص با جماعت مي خواند بهتر است از اين که در خانه اش چهل سال نماز بگزارد . گفته شد اي رسول خدا ! نماز يک روز بهتر از نماز چهل است؟ فرمود : يک نماز.(مستدرک الوسائل ، ج 6 ، ص 446)

حضرت در جای دیگر فرمودند: و من مشی الی مسجد يطلب فیه الجماعه کان له بکل خطوه سبعون الف حسنه، و یرفع له من الدرجات مثل ذلک، فان مات و هو علی ذلک و کل الله به سیعین الف ملک یعودونه فی قبره و یبشرونه و یونسونه فی وحدته و بستغفرون له حتی یبعث ؛ 

کسی که به قصد شرکت در نماز جماعت به سوی مسجد گام بر می دارد . خداوند متعال در مقابل هر گامی که بر می دارد هفتاد هزار حسنه به او پاداش می دهد و به همین میزان نیز درجات وی بالا خواهد رفت و اگر درچنین حالی بمیرد ؛ خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را مامور می نماید تا در قبر به دیدار او رفته ، وی را بشارت دهندو در تنهایی قبر انیس او باشند و تا روز قیامت برایش طلب آمرزش کنند. (مکارم الاخلاق ج۲ ص ۳۷۵)

از همین رو بود که در نمازجماعت شرکت می کنم ولی حادثه جالبی که شاهد آن بودم دعوا و کشمکش دو نوجوان در مسجد بود، که خیلی برایم جالب بود و با دیدن آنها هم می خندیدم و هم تاسف می خوردم. تعجب نکنید!!!! بله من از دعوای آنها خوشحال بودم، چون جنس دعواهای آنها از نوع دعواهای کوچه و بازاری ماها نبود، دعوا و کشمکش آنها بر سر تکبیر گفتن در نمازجماعت بود، و خوشحالی من هم به همین علت بود که با توجه به این همه سرمایه گذاری غرب بر روی کودک و نوجوان و جوان ما، برای فاصله دادن آنها از خدا بازهم شاهد حضور فعال این نسل جوان در مساجدهستیم.

اما ناراحتی من از این بود که چرا ما این دعواها و کشمکش ها را فراموش کردیم؟؟؟ بله جنس دعواهای ما تفاوت کرد!!! آنچه ما امروز بر سر آن با هم کشمکش داریم سر پول و جاه و مقام و دارایی و در مجموع حول محور دنیا است. دنیایی که روزی از بین خواهد رفت و ما هم جز یک تکه کفن هیچ چیز دیگر را با خود به گور نخواهیم برد.

جنس دعواهایی که ما فراموششان کردیم ولی در دین آمده است، دعوا و کشمکش بر سر معنویت است. از جمله این مسائل که می توان به عنوان مثال در مورد همین بحث خودمان یعنی نماز جماعت به آن اشاره کنم این روایت است از وجود نازنین پیامبر(ص) که فرمودند: "اگر می دانستید که ثواب صف اول نماز جماعت چقدر است، برای حضور در آن قرعه کشی میکردید و همه خواهان صف اول بودید." (سنن ابن ماجه، ج۱، ص۳۲۱)   همچنین رسول خدا(ص) در جایی دیگر در مورد ثواب اذان و نمازجماعت می فرمایند: " اگر مردم ارزش اذان گفتن و شرکت در نمازجماعت را می دانستند، برای این کار قرعه کشی می کردند."(بحار الانوار، ج۸۸، ص۲۰۰) دوستان من همان طور که می دانید قرعه برای جایی است که حداقل دو نفر بر چیزی اختلاف کنند و برای برون رفت از آن دست به قرعه می زنند. و می بینید که پیامبر(ص) دعوای بر سر چه چیزی را مورد اشاره قرار داده است.

حال با خود بیاندیشیم که در روز چه تعداد دعوا و کشمکش برای دنیا است و چه مقدار دعوا و کشمکش برای دینمان است!؟!؟!
 
محسن جمشیدی کوهساری
منبع: تابناک
برچسب ها: مسجد ، تکبیر ، دعوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
سلام.آفرین.خوب گفتی
آخرین اخبار