بدون هزینه و خارج از تشریفات اداری نام خود را تغییر دهید

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور از تغییر نام افراد به محمد بدون هزینه و تشریفات اداری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محسن کرمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: نام تاثیر بسزایی هم در افراد و هم در سطح جامعه دارد و شخصیت کودک با نامی که برای او انتخاب می شود کامل می شود و ما در طول زندگی شاهد تاثیرات منفی نام در مواردی که برای دانش آموزان نام های نامناسبی توسط والدین انتخاب شده بوده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: نام همچنین تاثیر بسزایی در جامعه پذیری افراد دارد و همه افراد برای تکامل خود نیاز به رشد اجتماعی دارند و وجود نام مناسب می تواند زمینه برقراری ارتباط مناسب را فراهم کند و حضور افراد در صحنه های مختلف اجتماعی را رقم بزند که به توجه و شأن و کرامت انسانی افراد از تاثیرات نام های مناسب است.

کرمی در ادامه با اشاره به پاسداشت هویت اجتماعی و فرهنگی به عنوان یکی از رسالت های این سازمان گفت: در بررسی های انجام شده خانواده ها معمولا نام هایی انتخاب می کنند که نمایانگر تمایلات، ارزش ها، باورها و آرزوها و خواسته های آنان است و نام در ابعاد اجتماعی نیز تاثیرات بسیاری را می تواند داشته باشد همچنين در زمینه شناخت قومیت ها، ملیت، دین و مذهب کمک بسیاری می کند.

وی در ادامه با اشاره به فراوانی نام های مذهبی از زمان تاسیس این سازمان افزود: از سال 1297 که سازمان ثبت احوال تاسیس شد فراوانی نام های مذهبی بیشتر بوده که این نشان از پایبندی ملت ما به ارزش های دینی و اسلامی دارد و همچنین نام های قدسی و ایرانی که در رتبه های بعدی قرار دارد.

کرمی در ادامه با اشاره به آمار تغییر نام از ابتدای سال اذعان داشت: با توجه به هجمه به ساحت قدسی پیامبر اکرم در سطح رسانه ها و سایت ها ما را بر آن داشت تا برای مقابله با این توهین بخش نامه ای را به استان ها صادر کرده تا کسانی که تمایل دارند نام خود را به نام محمد تغییر دهند خارج از تشریفات اداری و بدون هزینه نام خود را به محمد تغییر دهند.

بیشتر فراوانی نام با انتخاب نام محمد در استان تهران با 4227 انتخاب و سپس خراسان رضوی با 3720 انتخاب و خوزستان با 2488 انتخاب درصدر استان ها در سه ماهه اخیر قرار دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: قبل از اینکه دستورالعمل تغییر نام به استان ها ابلاغ شود هر کس نام خود را می خواست تعویض کند باید به محاکم مراجعه می کرد و هزینه زیادی متقبل می شد که ترافیک زیادی برای مردم داشت و ما با توجه به ظرفیت های قانونی که در قوانین ثبت احوال وجود داشت و با مشاوره با اساتید دستورالعملی صادر کردیم که در صورتی که افراد نامشان نام مناسبی نیست و نمی تواند با این نام به بلوغ اجتماعی خود برسند این کار صورت می گیرد.

کرمی در ادامه بیان کرد: برای 10 ماهه اول سال 8500 درخواست داشتیم که حدود 7 هزار درخواست تایید و تغییر کرده و مابقی نام هایی بوده که معنای خوبی داشته و یا فراوانی زیادی داشته و ضرورتی برای تغییر آن وجود نداشته است.

کرمی خاطر نشان کرد: خانواده ها برای انتخاب نام یا تغییر نام بدون مراجعه به ثبت احوال می توانند وارد پورتال سایت ثبت احوال شوند و از خدمات مشاوره ای این سازمان استفاده کنند و از طریق تلفن و فاکس نام های مناسب را از حیث معنی نام، ریشه نام، فراوانی آن و اینکه متعلق به کدام قومی است و اینکه مناسب است یا اینکه نام چه چیزی آگاهی یابند.

همچنین سازمان ثبت احوال برای تمامی نام های مربوط به قومیت های ایرانی چنانچه معنای مناسبی داشته باشند ممنوعیتی برای نام گذاری ندارد./ل

برچسب ها: اجتماعی ، نام ، آرزو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار