عليلو با اشاره به تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز مبادله‌ای؛

آزاد‌سازي قيمت خودرو تنها بازي با کلمات است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اضافه‌‌شدن مسئله تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای بر محورهای طرح تحقیق و تفحص از خودروسازي خبر داد و گفت: آزاد‌سازي قيمت خودرو تنها بازي با الفاظ است.

"علی علیلو" نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در خصوص تصميم خودروسازان در تعیین قیمت خودرو براساس "نرخ ارز مبادله‌ای"، گفت:‌ بهتر است ما از خودروسازان سوال کنیم تاکنون اگر قیمت خودرو  براساس نرخ ارز مبادله‌‌ای نبوده، با چه ارزی بوده است، اگر با ارز مرجع  بوده، با چه مجوزی و از کجا و اگر با ارز مرجع نبوده و تعیین قیمت خودرو براساس ارز مبادله‌ای بوده، حالا چه چیزی را می‌خواهند تغيير دهند.
 
وی در ادامه افزود: اصل اطلاع‌رسانی و اصل خبر خود سوال‌برانگیز است، که ما نیز یکی از محورها در جریان تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی را همین موضوع اعلام کرده‌ایم.
 
عضو کمیسیون صنایع در معادن با بیان اینکه جریان آزادسازی قیمت‌ها،‌ تنها یک بازی با قیمت‌ها بود،‌ تصریح کرد: طرح این مسئله تنها برای گران‌فروشی و یا برای اعمال سیاست‌های فروش خود خودروسازان بوده که فقط اسم قشنگی برای آن انتخاب کردند،‌ طرح موضوع آزادسازی قیمت‌ها براین اساس که بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد، تنها استفاده از واژه‌ها و عبارت‌های قشنگ است، اما پشت این قضیه صاحبان اين صنایع  تنها اهداف خود را دنبال می‌کنند.
 
نماینده مردم شبستر در ادامه اظهار داشت:" آزادسازی قیمت خودرو" در بازار موجود تنها بازی با کلمات است، چرا که آزادسازی قیمت زمانی معنا دارد که رقابت آزاد در بازار ایجاد شود، در حالی که در سال تولید ملی برای حمایت از تولید ملی، تعرفه واردات را افزایش دادیم و واردات خودرو ممنوع شد و یک بازار انحصاری ایجاد کردیم، به طوری که محصولات ما نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ کمی ارتقاء یافته است.
 
وی در ادامه با اشاره به ادعای خودروسازان مبنی بر خودکفایی در برخي تولیدات خود، گفت: اگر در خودروهایی که خودروسازان اعلام کرده‌اند خودکفا شده‌ایم، پس ارزبری آن کجاست؟ تولید خودروهای ملی چند درصد ارزبری دارد؟ و بعد بگویند براساس میزان ارزبری در تولیدات خود از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنیم و تاثیر آن میزان در تعیین قیمت خودرو چقدر است و در این مسئله آنالیز بدهند.
 
علیلو تصریح کرد: اینکه خودروسازان می‌گویند تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز مبادله‌ای یعنی چه؟ یعنی می‌خواهند قیمت تمام‌شده خودرو را براساس نرخ ارز مبادله‌ای اعلام کنند؟  پس آنچه  که گفتند ما خودکفا شده‌ایم چه مي‌شود؟

 
عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: ما اخیرا از آقایان پرسیدیم مگر شما نگفتید که تولید برخی محصولات کاملا ملی است؟ گفتند نه، بالاخره یکی، دو قطعه کوچک باید وارد کنیم؟ حال سوال اینجاست که یکی دو قطعه کوچک چقدر ارزبری دارد که مي‌خواهند در تعيين قيمت خودرو ارز مبادله‌اي را مبنا قرار دهند؟
 
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر هم تا به حال قیمت‌گذاری خودروها براساس نرخ ارز آزاد بوده پس باید با این حساب قیمت خودرو در آينده کاهش یابد؟ لذا با توجه به موضوعات مطرح شده متوجه می‌شویم که هیچ پاسخ شفافی وجود ندارد و قطعا مجلس در جریان تحقیق و تفحص از خودروسازی پیگیر این مسئله نيز خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: خودرو ، قیمت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار