مشهد/

سالانه 250 تن زعفران خشک در کشور تولید می شود

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان‌رضوی گفت: سالانه حدود 250 تن زعفران خشک در کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، غلامرضا میری   در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به 830 هزار هکتار سطح زیر کشت پیاز زعفران و تولید سالانه حدود 250 تن زعفران خشک در کشور، مراحل جمع­‌آوری و جداسازی کلاله زعفران صددرصد توسط نیروی انسانی انجام می­‌شود که با صنعتی‌شدن این مراحل می‌تواند تحولی عظیم را در روند صادرات ایجاد کند.

میری افزود: تمام زعفران­‌های بسته­‌بندی­‌شده، پس از گذراندن مراحل کنترل کیفی با برند شرکت صادرکننده در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده و هیچ زعفرانی بدون برند از کشور خارج نمی­‌شود.

وی تاکید کرد: حدود 40 واحد کنترل کیفی توسط اعضای تحت پوشش اتحادیه راه­‌اندازی و مشغول به‌کار شده است که این امر در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی در ایران بی­‌سابقه است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر هر کیلو زعفران دسته دو میلیون و 630 هزار تومان، زعفران پوشال حداکثر 3 میلیون و 350 هزار تومان و زعفران نگین 3 میلیون و 600 هزار تومان از کشاورز خریداری می­‌شود.

میری اظهار کرد: جداسازی کلاله توسط نیروی انسانی نه تنها تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه می­‌سازد بلکه موجب می‌‌شود کیفیت مطلوبی که برای گرانبهاترین ادویه جهان و محصول صادراتی فوق استراتژیک کشورمان انتظار می­‌رود حاصل نشود.

وی حمایت و چاره‌اندیشی مسئولان را در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگان خواستار شد و تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید زعفران، برنامه­‌های وسیعی را برای ساماندهی تولید و بهبود کیفیت زعفران از جمله جداسازی کلاله توسط ماشین­‌آلات در دست اقدام دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا درآید. ­­

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان‌رضوی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای کیفیت زعفران عنوان کرد: اتحادیه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران با تعامل و همکاری خوبی که با مسئولان مربوطه داشته در بخش تولید بروشورهای بهداشتی، لوازم بهداشتی، پاکت و نایلون را هر ساله در اختیار تولیدکنندگان قرار می­‌دهد تا نقشی هرچند ناچیز در ارتقای کیفیت تولید داشته باشد./س


برچسب ها: رئیس ، اتحادیه ، صنف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.