شهرکرد/ استاندار چهارمحال و بختیاری:

شاخص های اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری، بیانگر روند سریع توسعه است

استاندار چهارمحال و بختیاری با تشریح وضعیت شاخص های اقتصادی این استان طی سالجاری، گفت: روند تغییرات شاخص های مختلف اقتصادی استان، بیانگر روند مطلوب و قابل دفاع توسعه در استان طی سال های گذشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

علی اصغر عنابستانی در ارزیابی و تشریح شاخص های اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری طی سالجاری و در دولت های نهم و دهم، با تاكید بر لزوم گسترش فرهنگ پاسخگویی مسئولان به مردم در استان و رسالت مطبوعات، رسانه ها و خبرنگاران در توسعه این فرهنگ، اظهار داشت: مردم، محرم نظام جمهوری اسلامی هستند و با هوشمندی و بصیرت خود، وضعیت حساس نظام جمهوری اسلامی، فشارهای اقتصادی، تحریم های ناجوانمردانه دشمن در بخش های مختلف، تنگناها و مشكلات و خدمات و اقدام های انجام شده را درك می كنند.

وی ادامه داد: مسئولان نظام اسلامی بایستی اگر خدمتی به مردم كرده اند، آن را با زبان مردم اطلاع رسانی كنند و اگر در جایی نیز وعده ای عملی نشده یا كاری انجام نشده است، بایستی دلایل انجام نشدن آن را نیز با مردم در میان بگذارند.

*** نرخ بیكاری تا پایان سالجاری در استان به 12 درصد كاهش می یابد

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان آماری از اشتغال ایجادشده در استان طی سالجاری بر اساس سهمیه، هدف گذاری ها و اشتغال تعهدی، اظهار داشت:بر اساس آمار سازمان های رسمی، نرخ بیكاری استان طی سال های گذشته در حال كاهش و نرخ مشاركت اقتصادی نیز در حال افزایش بوده است.

وی ادامه داد: نرخ اقتصادی چهارمحال وبختیاری در سال 1384 حدود 37.45 بود كه این میزان در پایان سال 1390 به 39.2 افزایش یافته است و نرخ مشاركت استان در برخی سال ها بالاتر از میزان كشوری بوده است.

نماینده عالی دولت در چهارمحال وبختیاری، نرخ بیكاری استان در پایان سال 1388 را حدود 16.4 درصد عنوان كرد و افزود:این میزان در سال 1390 به 13.3 درصد كاهش یافت، یعنی طی دو سال گذشته نرخ بیكاری در استان، كاهش یافت.

وی ادامه داد: در فصل بهار سالجاری نیز نرخ بیكاری 10.6 درصد و در تابستان 10.3 درصد اعلام شده است با توجه به اینكه نرخ بیكاری در فصل های بهار و تابستان كمتر از دو فصل دیگر سال است و پیش بینی می شود این میزان در چهارمحال وبختیاری تا پایان سالجاری به 12 درصد كاهش یابد.

*** امیدواریم تا پایان سالجاری، اشتغال تعهدی محقق شود

عنابستانی در ادامه سخنان خود، گفت: سال گذشته ایجاد 35 هزار فرصت شغلی در دستور كار مسوولان اجرایی استان قرار گرفت و با توجه به اینكه ایجاد 28 هزار و 100 شغل تعهد استان بود، در پایان سال گذشته 35 هزار و 153 فرصت شغلی ایجاد شد و بانك های عامل نیز هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت كردند، 270 میلیارد ریال تسهیلات بخش مشاغل خانگی و 850 میلیارد ریال نیز تسهیلات خود اشتغالی طی سال گذشته پرداخت شد.

استاندار چهارمحال وبختیاری تصریح كرد: حدود هزار و 350 میلیارد ریال از منابع داخلی بانك ها، غیر از تسهیلات پرداختی این موسسات از طریق كارگروه اشتغال استان به 360 طرح اشتغالزا پرداخت شده است.

استاندار چهارمحال وبختیاری اضافه كرد: تعهد مسوولان دستگاه های اجرایی طی سالجاری، ایجاد 29 هزار و 600 فرصت شغلی جدید بود كه طی 9 ماهه سالجاری ایجاد 22 هزار و 750 شغل جدید محقق شده است و امیدواریم تا پایان سالجاری، اشتغال تعهدی محقق شود.

نماینده عالی دولت در استان چهارمحال و بختیاری همچنین با بیان تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان از سوی كارگروه اشتغال استان، ادامه داد: تسهیلات پرداخت شده اعم از طرح مشاغل خانگی، طرح های خوداشتغالی و تسهیلات اشتغالزایی بانك ها طی سالجاری، 400 میلیارد ریال بوده است و حدود دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیز از مجموع اعتبارت صندوق توسعه ملی برای اجرای 530 طرح اشتغالزا به بانك های عامل معرفی شده است.

وی اضافه كرد: با وجود تمامی محدودیت های اعتباری، حركت استان در مسیر پیشرفت حركت مطلوب و رو به جلو است و برنامه های پیش بینی شده، اجرا شده است.

عنابستانی گفت: هدفگذاری مسوولان در برنامه پنجم توسعه، رسیدن نرخ بیكاری چهارمحال و بختیاری به هفت درصد است و برای تحقق آن بایستی، 55 هزار و 780 شغل جدید و پایدار ایجاد شود و هفت هزار میلیارد تومان نیز بر اساس سند اشتغال در استان سرمایه گذاری شود.

*** بیش از 10 هزار میلیارد تومان طی دولت نهم و دهم در استان سرمایه گذاری صنعتی شده است

استاندار چهارمحال وبختیاری در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اولین عامل جذب سرمایه گذار، را تغییر نگاه مدیران و مردم و فراهم شدن زیربنای فرهنگی در جذب سرمایه گذار عنوان كرد و افزود: این فرهنگ بایستی به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود و تحقق آن به فرهنگ سازی رسانه ها نیاز دارد.

عنابستانی با بیان اینكه بیش از هزار و 266 واحد صنعتی در چهارمحال وبختیاری در حال فعالیت است، اضافه كرد: اشتغال در بخش صنعت با توجه به وسعت استان، 1.5 درصد است.

وی افزود: در بخش كارگاه های صنعتی نیز چهارمحال وبختیاری تا پایان سال 1390 حدود 1.1 درصد تعداد كارگاه ها و در موضوع مساحت كارگاه های صنعتی كشور، 3.1 درصد كشور را به خود اختصاص داد.

استاندار چهارمحال و بختیاری، میزان سرمایه گذاری در بخش معدن استان را 1.9 درصد كشور و میزان اشتغال استان در این بخش را 1.1 درصد كشور بیان كرد.

وی با بیان مزیت های اقتصادی استان در بخش سرمایه گذرای، تصریح كرد:راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و نزدیكی استان به مسیر های ارتباطی شمال و جنوب كشور و اعطای معافیت های مالیاتی به سرمایه گذاران در مناطق كمتر توسعه یافته و قرار گرفتن استان بین دو استان صنعتی خوزستان و اصفهان، فرصت های مناسب برای سرمایه گذاران فراهم شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین با تاكید بر لزوم پویایی بیشتر ساختار اداری در راستای افزایش سرمایه گذاری در استان، اضافه كرد: با فراهم شدن زیرساخت ها در استان و تشویق سرمایه گذران، روند سرمایه گذاری تسهیل می شود.

وی اضافه كرد: به عنوان مثال، از ابتدای پایه گذاری صنعت در چهارمحال وبختیاری تا سال 1384 حدود هزار و 600 میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شده و از سال 1384 تا پایان سال 1390 بیش از 10 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری صنعتی انجام شده است.

*** تمهیدات لازم برای تنظیم بازار شب عید چهارمحال وبختیاری اندیشیده شده است

استاندار چهارمحال و بختیاری در این گفت و گو ادامه داد: تنظیم بازار از موضوعات متاثر از حوزه سیاست است و برخی كه می خواهند از بخش اقتصادی سوء استفاده كنند، بازار را متلاطم و بی ثبات می كنند.

وی تاكید كرد: بی اعتماد كردن مردم به اقتصاد و فضای اقتصادی كشور، خیانت به كشور است.

عنابستانی اضافه كرد:تاثیر تحریم ها بر اقتصاد كشور را نفی نمی كنیم، ولی برخی اتفاقات در حوزه اقتصاد، ناشی از تلاش برخی برای ناامن كردن فضای بازار و متلاطم كردن فضای اقتصادی است.

استاندار با بیان اینكه در كشور و این استان هیچ گونه كمبود برنج مشاهده نمی شود، اضافه كرد: ساختار مصرف برنج استان به گونه ای است كه 35 درصد آن از بازار داخلی و65 درصد نیز از بازار خارجی و واردات تامین می شود.

وی، مصرف برنج مردم استان چهارمحال و بختیاری طی یك سال را ، 35 هزار تن عنوان كرد و افزود: بر اثر بی ثباتی بازار، طی 40 روز گذشته چهار هزار تن برنج در استان توزیع شده و چهار هزار تن نیز در حال توزیع است، به گونه ای كه طی این مدت، یك چهارم مصرف سالانه مردم استان، برنج توزیع شده است.

وی با تاكید بر اینكه، مردم بیش از نیاز خود برنج نخرند، تصریح كرد: به مردم اطمینان می دهیم، هیچ گونه كمبودی در تامین برنج و كالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.

عنابستانی هچنین با بیان اینكه مصرف سالانه مرغ در چهارمحال وبختیاری 18 هزار تن است، تاكید كرد:مرغ مورد نیاز مردم در انبارها ذخیره سازی شده است و بر اساس نیاز، در بازار توزیع می شود.

استاندار چهارمحال وبختیاری با بیان برنامه های مسوولان بخش بازرگانی در تنظیم بازار شب عید، تاكید كرد:قرارداد تامین میوه شب عید مردم با قیمت های مناسب منعقد شده است و در موضوع تامین گوشت قرمز، قند ، شكر، روغن نباتی و لبنیات نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی گفت: راه اندازی جشنواره های فروش بهاره كالا در نقاط مختلف استان و توزیع و فروش فوق العاده كالا با تخفیف ویژه در آن، از برنامه های پیش بینی شده مسوولان برای تامین كالای مورد نیاز شب عید مردم است.

**** صادرات كالا از چهارمحال وبختیاری دو برابر شد

استاندار با بیان اینكه میزان صادرات كالا از چهارمحال و بختیاری طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و میزان صادرات كالا از استان در پایان سال 1388 حدود 74 میلیون دلار بوده است، اضافه كرد: این میزان در پایان سال 1390 به 140 میلیون دلار افزایش یافته است كه افزایش دو برابری صادرات كالا از استان مشاهده می شود.

وی دلیل افزایش دو برابری صادرات كالا در چهارمحال وبختیاری را فراهم شدن زیرساخت ها و توسعه استان در بخش های صنعتی، كشاورزی و اقتصادی عنوان كرد.

عنابستانی گفت: هدفگذاری صادراتی طی سالجاری برای چهارمحال وبختیاری، 135 میلیون دلار است كه طی 9 ماهه سالجاری 105 میلیون دلار كالا از استان صادر شده است.

**** سند آمایش توسعه چهارمحال وبختیاری به پیشرفت 65 درصدی رسید

استاندار چهارمحال و بختیاری در پایان سخنان خود گفت: سند آمایش استان از سوی مشاور طرح در دست تهیه و تدوین است و با وارد شدن آمار سرشماری سال 90 در این سند، تدوین و تهیه آن تا پایان سال 91 انجام می شود.

عنابستانی در پایان سخنان خود گفت:سند برنامه پنجساله چهارمحال وبختیاری آماده، در كمیسیون های تلفیق نیز تصویب شده است و در نشست آتی شورای برنامه ریزی استان، طرح و مصوب می شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:با تدوین برنامه پنجساله توسعه استان، روند حركت توسعه استان بیش از گذشته نظام مند می شود. /س

برچسب ها: توسعه ، چهارمحال ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.