پیش گویی های قرآن کریم

قرآن بعنوان کلام خدا در راستای هدایت و سعادت بشر نازل شده است اما برخی پیش گویی هایی در آن وجود دارد که به آینده بشریت اشاره دارد و هنوز به واقع نرسیده است. این وعده ها و پیش گویی ها کدام است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، قرآن کریم کتاب هدایت بشر به سوی خداست و کتاب پیشگویی نیست اما در راستای هدایت قرآنی، برخی از آیات قرآن به وقایع آینده بشریت اشاره دارد. این آیات گاهی در حد رازگویی و نوعی اعجاز بشمار می آیند. با توجه به این مطلب "آیا در قرآن پیشگویی هایی وجود دارد که تحقق نیافته باشد؟" برای پاسخ به این پرسش لازم است وعده ها و پیشگویی های خداوند در قرآن را به دو دسته تقسیم شود:

 

الف : پیشگویی ها و راز گویی هایی که در قرآن آمده وبعدا تحقق یافته است.
مثلا: وقتی در زمان پیامبرصل الله علیه وآله وسلم خبر پیروزی ایرانیان بر رومیان آمد، آیات آغازین سوره روم نازل شد و از شکست ایرانیان در آینده ی نزدیک خبر داد و این جریان پپس از چند سال اتفاق افتاد و این راز گویی اعجاز آمیز قرآن ثابت شد.

 

« سپاه روم در نزدیک ترین سرزمین شکست خورد؛ و[لی] آنان بعد از شکستشان در [ظرف] چند سال بزودی پیروز خواهند شد. کار[ها] قبل از( آن شکست)، و بعد از ( این پیروزی) فقط از آن خداست؛ و در آن روز مومنان از یاری الهی ( و پیروزی دیگری) شاد می شوند.»

 

مثال دیگر: پیامبر پیروزی مسلمانان را بر مشرکان مکه در خواب دید و به مردم خبر داد سپس آیه ای در مورد آن نازل شد و این مطلب واقع شد و مسلمانان وارد مسجدالحرام شدند.این مطلب در آیه 27 سوره مبارکه فتح آمده و پیشگویی کرد که خواب پیامبر تحقق خواهد یافت، و این رازگویی اعجاز آمیز نیز محقق شد.« به یقین خد ابه فرستاده اش در خواب بحق راست گفت که اگر خدا بخواهد قطعا با امنیت وارد مسجدالحرام می شوید در حالی که سرهایتان را تراشیده و (یا) کوتاه کرده اید ( و از کسی) نمی ترسید؛ و (خدا) می دانست آنچه که نمی دانستید؛ و جز این، پیروزی نزریکی ( برای شما) قرار داده است.»

 

ب ـ پیش گویی های قرآن هنوز واقع نشده است:

مثال اول: پیشگویی پیروزی نهایی دین اسلام بر همه ادیان؛ « او کسی است که فرستاده اش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دین[ها] پیروز گرداند؛ و گر چه مشرکان ناخشنود باشند.»
مشابه همین آیه در سوره مبارکه فتح آیه 28 و سوره مبارکه صف آیه 9 آمده است. ولی این پیش گویی قرآن هنوز واقع نشده است و در احادیث حکایت شده که این پیروزی نهایی اسلام در زمان امام مهدی (عج) تحقق خواهد یافت.

 

مثال دوم: پیش گویی دو سرکشی بزرگ یهود در طول تاریخ: در آیات قرآن در مورد یهودیان (بنی اسرائیل) این گونه آمده است: « و در کتاب (تورات) به بنی اسرائیل (فرزندان یعقوب) اعلام کردیم که: قطعا دو بار در[روی] زمین فساد خواهید کرد، و حتما با سرکشیِ بزرگی برتری خواهید نمود.
و هنگامی که نخستین وعده ( از آن) دو فرا رسد، (گروهی از) بندگان سخت نیرومند ( و جنگ آور) مان را بر شما بشورانیم، و میان خانه ها ( بتان برای سرکوبی شما) به جستجو در آیند؛ و [این] وعده ای واقع شده است.
سپس دوباره، (پیروزیِ) بر آنان را به شما باز گردانیم، و شما را به وسیله اموال و پسرانِ امداد رسانیم، ونفرات شما را بیشتر( از دشمن) قرار دهیم.»

 

در این آیات به دو سرکشی عظیم یهود در طول تاریخ اشاره شده است که برخی موارد سرکوب شد و سرکشی دوم را برخی مفسران همین تسلط مجدد یهود بر بیت المقدس می دانند که بوسیله ی مسلمانان سرکوب خواهد شد، ولی هنوز واقع نشده است.

 

مثال دیگر: نظریه پردازی های قرآن در مورد گسترش جهان در سوره ی ذاریات آیه 47 و مانند آن است، که هنوز دانشمندان به این مطالب علمی قرآن بطور کامل دست نیافته اند.

 

مثال آخر: مساله ی رجعت است که از برخی آیات ( مثل آل عمران 81 و 82 ــ نساء 159 ــ انعام 158 ــ اعراف 128 و...) و روایات استفاده می شود  که در آن زمان مومنان خالص دوباره زنده می شوند  ولی هنوز تحقق نیافته است.

منبع: جام نیوز
برچسب ها: قرآن ، پیش گویی ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.