هشدار روسيه درباره افزايش حضور آمريکا در آفريقا

تلويزيون دولتي روسيه هشدار داد آمريکا خواهان افزايش حضور در آفريقا و محکم تر کردن جاي پايش در اين منطقه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه راشاتودي؛ هيلاري کلينتون وزير امورخارجه آمريکا شب گذشته در کنگره حاضر شد تا درباره ماجراي حمله به کنسولگري آمريکا درسپتامبر سال گذشته در شهر بنغازي ليبي توضيح بدهد. کلينتون اذعان کرد بهار عربي سبب ايجاد شرايطي شده که به گسترش تروريسم منجر شده است. اين سخنان کلينتون يکي از آخرين اظهارات او در مقام وزير امورخارجه آمريکاست. گايانا چيچاکيان خبرنگار شبکه در واشنگتن در اين باره گفت: کلينتون در سخنانش گفت که انقلابها در منطقه سبب گسترش افراط گرايي شده است. به گفته کلينتون، اين انقلابها فرصت بسيار براي آمريکا است اما در عين حال، تهديدي جدي براي واشنگتن به شمار مي رود.

بي ترديد، آمريکا از فرصت پيش آمده در انقلاب ليبي استفاده کرد و علت اصلي پيروزي شبه نظاميان در ليبي نيز قدرت آتش آمريکا بود. دولت باراک اوباما،رئيس جمهور آمريکا تا پيش از ماجراي بنغازي و کشته شدن سفير آمريکا در ليبي ، از تجربه ليبي به عنوان الگويي موفق در عملکرد سياست خارجي اش سخن مي گفت. اما تحولاتي که در حال حاضر در اين منطقه در جريان است به هيچ وجه با موفقيت آمريکا نسبتي ندارد. کلينتون در سخنانش به اين مسئله اذعان داشت که جبهه جديدي از تروريسم در منطقه شکل گرفته و تسليحات در اين منطقه گسترش يافته است.

 به اذعان کلينتون، ماجراي بنغازي در خلاء رخ نداده است و بايد توجه داشت که انقلابهاي عربي سبب برهم خوردن فضاي قدرت در منطقه شد و نيروهاي امنيتي را در کل منطقه از بين برد بطوريکه ناآرامي ها در کشور مالي سبب شده است پناهگاه امني براي تروريستهايي بوجود بيايد که مي خواهند حملاتي شبيه حمله هفته گذشته در الجزاير انجام بدهند و حوزه فعاليت خود را گسترش بدهند.سال دو هزار و دوازده، سالي با حضور کمرنگ آمريکا در آفريقا بود اما باتوجه به اظهاراتي که مقامات آمريکايي مطرح مي کنند در سال جديد اينطور نخواهد بود و جاي پاي آمريکا درسال دو هزار و سيزده در اين منطقه پررنگتر خواهد شد.
برچسب ها: آمریکا ، آفریقا ، حضور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار