واردات برنج در 10 ماه به یک میلیون تن نزدیک شد/ بازار در تسخیر برنج‌های هندی

واردات برنج در ده ماهه نخست امسال با 20.78 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به یک میلیون تن نزدیک شد.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد: در 10 ماهه نخست سال جاری، 998 هزار تن برنج به ارزش 996 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که واردات برنج در 10 ماهه اول سال 90 معادل یک میلیون و 260 هزارتن به ارزش 744 میلیون دلار بوده است.
بر همین اساس، واردات برنج در 10 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی 20.78 درصد و از نظر ارزشی 1.98 درصد کاهش یافته است. کشورهای هند، امارات متحده عربی و پاکستان 3 کشور عمده مبداء واردات برنج در نه ماه نخست سال جاری به شمار می‌آیند.
 
در این مدت، واردات برنج از هند 672 هزار و 72 تن به ارزش 708 میلیون و 844 هزار دلار، از امارات 141 هزار و 335 تن به ارزش 137 میلیون و 453 هزار دلار و از پاکستان 119 هزار و 82 تن به ارزش 97 میلیون و 635 هزار دلار بوده است.
 
همچنین 65 هزار و 840 تن برنج نیز به ارزش 52 میلیون و 154 هزار دلار از سایر کشورها در مدت زمان 10 ماهه ابتدای سال جاری وارد کشور شده است.
 
براساس تصمیم جدید دولت، برنج علاوه بر اینکه ارز مرجع از بانک مرکزی دریافت می‌کند، ارز مبادلاتی نیز از مرکز مبادلات ارزی دریافت خواهد کرد، اما واردکنندگان برنج با ارز مرجع باید ضوابط دولت را رعایت کنند.

علی‌اکبر پورکاوه گفت: براساس تصمیم دولت، امکان استفاده برنج از سایر ارزها از جمله ارز مرکز مبادلات ارزی برای واردات هم اکنون فراهم خواهد شد.

مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس برنج، کماکان ارز مرجع دریافت خواهد کرد؛ اما واردکنندگان برنج باید برنج وارداتی خود را تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرگانی دولتی ایران به نمایندگی از این وزارتخانه تحویل دهند.

پورکاوه اظهار داشت: برنج‌های وارداتی با ارز مرجع، از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری خواهد شد و بر این اساس، قیمت و شبکه توزیع نیز به صورت تعریف‌‎شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معین خواهد شد.

وی گفت: این تصمیم علاوه بر اینکه رقابت مثبت و موثری را در میان واردکنندگان ایجاد می‌کند، می‌تواند در زمینه قیمت، کیفیت و تنوع واردات برنج از سایر کشورها، تاثیرگذار باشد.

به گفته پورکاوه، در این میان رانت‌هایی که در واردات برنج برای عده‌ای شکل گرفته است، شکسته خواهد شد و در نهایت به نفع تامین‌کنندگان واقعی و مصرف‌کنندگان در بازار تمام خواهد شد./م

برچسب ها: برنج ، وارداتی ، واردکننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.