خوزستان/

سرمایه‌گذاری 2 میلیارد و 600 میلیون یورویی برای فاز دوم پالایشگاه آبادان

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد و 600 میلیون یورویی احداث فاز دوم پالایشگاه آبادان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، علیرضا ضیغمی اظهار کرد: طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان در فازهای دو و سه به تصویب دولت رسید که فاز دوم آن به دلیل هزینه‌ها و نیاز به سرمایه‌گذاری فروان پس از فاز سوم اجرایی شد.

وی افزود: برای احداث فاز دوم پالایشگاه آبادان رایزنی‌هایی با رئیس جمهور انجام شد و با همکاری و مساعدت رئیس دولت در عرض مدت کوتاهی همه اقدامات اولیه و قانونی اجرای فاز دوم در پالایشگاه آبادان اجرایی شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: هم‌اکنون این پروژه بزرگ در مرحله مطالعاتی خود قرار دارد و کار واگذاری آن به کنسرسیومی که شامل چند شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی است در مدت کوتاهی انجام می‌شود.

ضیغمی تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید بنزین از 14 به 18 میلیون لیتر در روز و کاهش 40 درصدی نفت کوره به 13 میلیون لیتر از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه خواهد بود.

وی اضافه کرد: استانداردسازی همه محصولات و فرآورده‌های نفتی، کاهش آلاینده‌ها، افزایش تولید بنزین، نفت گاز و گوگرد و جمع‌آوری تاسیسات و تجهیزات فرسوده از دیگر اهداف اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان خواهد بود.

معاون وزیر نفت خاطرنشان‌کرد: برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری معادل 2 میلیارد و 600 میلیون یورو انجام می‌شود.

ضیغمی افزود: برآوردهای انجام شده حاکی است که چهار سال و هفت ماه نیز برگشت سرمایه این فاز خواهد بود.

وی گفت: سهم تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور از 42 میلیون لیتر در سال 89 به 52 میلیون لیتر با استاندارد یورو چهار و پنج در سال 92 خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه گفت: برخی می‌پرسند بنزین یورو اکنون در کجا تولید می‌شود که باید در پاسخ گفت هم‌اکنون 5 میلیون لیتر در پالایشگاه آبادان، 16 میلیون لیتر در شازند و 3 میلیون لیتر در تهران در حال تولید است.

ضیغمی ادامه داد: با دستور وزیر نفت کار انتقال بنزین یورور به کلانشهرها با استفاده از تانکر در حال انجام است.

وی تصریح کرد: این کار به منظور جلوگیری از ترکیب بنزین یورو با بنزین معمولی در حال تولید در برخی پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود./س
برچسب ها: سرمایه ، فاز ، پالایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.