فارس/

موفقيت محققان شيرازي در طراحي و توليد لباس فضانوردي

محققان شیرازی موفق به طراحی و تولید لباس فضانوردی شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی گفت: با توجه به تحریم‌های فعلی کشور ، پروژه اعزام انسان به فضا با لباس‌های فضایی تولید ایران تا 8 سال آینده اجرایی می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به خطر تشعشعات فضایی در لایه های بالاتر از اتمسفر افزود: حضور طولانی مدت سامانه های فضایی در فضا نیازمند محافظت از انسان و موجود زنده برای حفظ حیات است تا ارگان های حیاتی ، حیات خود را از دست ندهند.

وی گفت: براین اساس ساخت لباس فضانوردی به عنوان یکی از راهکارهای محافظتی برای ارگان های حیاتی انسان در زمان راهپیمایی فضایی در نظرگرفته شده است.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی با اشاره به پروژه اعزام انسان به فضا افزود: صنعت ساخت لباس فضانوردی صنعتی "های تک" است که رسیدن به آن ، علاوه بر هزینه بر بودن ، نیازمند دانش بسیاری است چرا که این نوع صنعت هم اکنون متعلق به کشور ما است و معدود کشورهایی در این زمینه ورود کرده اند.

ابراهیمی گفت: تحریم ایران در زمینه منع خرید و فروش کالاهای فضایی از جمله این لباس ها ، باعث شد تا ایران برای جانماندن از طرح اعزام انسان به فضا ، طراحی این نوع محافظ ارگان های حیاتی را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: مواد اولیه این فناوری ، بسیار هزینه بر است و فناوری لباس فضانوردی قیمتی نزدیک به یک کیلوگرم طلا دارد.

این لباس را محققان پژوهشکده مکانیک شیراز طراحی و تولید کردند./س

برچسب ها: ساخت ، لباس ، فضانوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.