گشت و گذاری در میدان هفت تیر به بهانه خرید

میدان هفت تیر مثل یک فروشگاه بزرگ می ماند.فروشگاهی که در آن مانتو فروشی ها، فرش فروشی ها، نوشت افزار فروشی ها، بانک ها، دست فروش ها حرف اول را می زنند.پس خرید کردن بهترین بهانه برای گردش در میدان هفتم تیر است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،اينجا گذر زندگي چيزي كمتر از حركت تند چرخ ماشين ها ندارد. تند و تيز همه مي روند و مي آيند. تا چشم كار مي كند شور زندگي و هيجان يك روز كاري است.



خوب كه اطرافم را برانداز مي كنم يك چيز بيشتر از همه خودنمايي مي كند آدم هايي كه ممكن است بارها از اين ميدان گذشته باشند و چيزي جز چند ويترين رنگارنگ از مانتو هاي متنوع نديده باشند.اينجا محله اي براي زندگي نيست.كسب و كار حرف اول را مي زند.

میدان هفت تیر

میدان هفت تیر (بیست و پنج شهریور سابق) یکی از میدان‌های مهم شهر تهران است که در محدودهٔ مرکز شهر واقع است. این میدان از سمت جنوب با خیابان‌های شهید مفتح و کریمخان زند و از سمت شمال با خیابان شهید مفتح، بهار شیراز و بزرگراه مدرس ارتباط دارد. یکی از ایستگاه‌های خط یک متروی تهران به نام ایستگاه هفت تیر در جنوب این میدان واقع است.



مساحت این میدان در حدود ۳۳٬۰۰۰ متر مربع بوده و طبق اعلام شهرداری تهران قرار است کل این میدان با ساخت زیرگذر به میدانی زیرزمینی تبدیل شود.

میدان هفت تیر زیر زمینی می‏ شود؟

 چرا میدان هفت تیر سر و تهش معلوم نیست. همین سوال باعث شد تا شهرداری به فکر ساماندهی این میدان بیفتد . هر حال  زیرزمینی شدن میدان هفت تیر پس از طی مراحل مطالعاتی ، در حال انطباق با طرح جامع شهر تهران است تا اجرایی شود.فعلا به جای زیرگذر پل عابر پیاده در این میدان نصب شده است.

در کل ، این پروژه یکی از مهم ترین پروژه هایی است که در دستورکار شهرداری تهران قرار دارد و در حال حاضر مقدمات ساخت این پروژه در حال پیگیری است که با انتقال شریان های ارتباطی میدان هفت تیر به زیر زمین ، سطح کنونی میدان به فضاهای خدماتی، فرهنگی، تفریحی و فضای سبز تبدیل می شود.



محورهای موجود در منطقه از حد فاصل بزرگراه مدرس تا خیابان مفتح به زیر زمین انتقال داده می شود و بیش از 3 هکتار فضای پیاده راه در این طرح ایجاد خواهد شد. ترافیک سنگین منطقه و وجود معارضان از جمله مشکلات اجرای این طرح است .

ساخت پارکینگ طبقاتی بزرگی در این پروژه پیش بینی شده است . ضمن آنکه زیرگذر هفت تیر 6 ورودی و خروجی خواهد داشت و جایگاهی برای وسائل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی قبل از ورودبه زیر گذر در نظر گرفته می شود.با ساخت زیرگذر هفت تیر بار ترافیکی منطقه مرکزی تهران کاهش می یابد و ترافیک محورهای مدرس ، مفتح و کریم خان نیز روان می شود. 

بازار مانتوهای  پایتخت

ميدان هفت تير جدا از تمام ويژگي‌هايي كه به عنوان يك ميدان شلوغ شهر دارد، مركز خريد مانتو براي بانوان است؛ مركزي كه سال‌هاست با فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي رنگارنگ ميزبان زنان تهراني است.

میدان هفت تیر یکی از اصلی ترین مراکز عرضه مانتو و پالتوست و تقریبا هر سلیقه ای را راضی می کند. هم مانتوی مجلسی پیدا می کنید و هم مناسب استفاده روزمره اما کمی وقت و حوصله لازم دارد، پیشنهاد می کنیم حراج های آخر فصل رو از دست ندهید.
 
هتل مروارید یا همان دیاموند سابق

هتل مروارید با قدمتی 50 ساله مسافران زیادی را به خود دیده است.مهمانانی  که برای مدت کوتاهی مهمان مروارید می شدند و چند صباحی رهگذرمیدان هفت تیر.  هتل مروارید از نظر دسترسی در قسمت ورودی بزرگراه مدرس قرار دارد که مرکز شهر را به شمال شهر و دیگر بزرگراه های اصلی متصل می کند .

وجود ایستگاه مترو در فاصله ای کمتر از 200 متر از هتل و نیز دسترسی آسان به بازار بزرگ تهران و دیگر مناطق مرکزی شهر و همچنین قرارگرفتن مراکز خرید بزرگ در میدان هفت تیر همگی باعث شده  تا این هتل از نظر موقعیت مکانی و دسترسی در شرایط ممتاز و استثنایی قرار بگیرد.هتل مروارید هتل 3 ستاره  را می توانید به راحتی در میدان هفت تیر پیدا کنید.
 
موزه عکاسخانه

موزهٔ عکسخانه یا عکسخانهٔ شهر، یکی از موزه‌های استان تهران است. این موزه که در میدان هفت تیر واقع شده‌است، بدست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با کوشش بهمن جلالی ساخته شده‌است. در این موزه تاریخچه‌ای از عکس، تجهیزات عکاسی و... برای تماشای بینندگان قرار گرفته‌است.

موزه عکسخانه شهر نخستین موزهٔ تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه است که در اردیبهشت سال۷۴ در فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع ساخته شد. خدا بیامرز بهمن جلالی برای سرپا شدن این موزه تلاش زیادی کرد.

از جمله اهداف عکسخانه گردآوری و عرضهٔ کتاب های منتشر شده در حوزه عکاسی است و در حال حاضر با تهیه عنوان‌های جدید کتاب های فارسی و لاتین عضو جدید نیز می پذیرد. لابراتوار چاپ عکس و ظهور فیلم همه روزه با هماهنگی قبلی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار دارد.

در بوي قهوه گم می شوی

ميدان هفت تير بزرگ‌تر و شلوغ‌تر از آن است كه به جز فروشگاه‌هاي بزرگ و مانتو‌فروشي‌هاي رنگارنگ و ترافيك هميشگي‌اش چيزي ديگري به چشم بيايد. در ضلع شمالي اين ميدان و ابتداي خيابان مفتح شمالي مغازه‌اي قديمي سال‌هاست كه قهوه مي‌فروشد.

ويترين كوچك و شلوغ اين مغازه كوچك پر از بسته‌هاي كوچك و بزرگ قهوه، كاكائو و چاي است و قهوه‌جوش‌هاي كوچك و بزرگ كه مقواهاي كوچك چسبيده به تن‌شان قيمت‌شان را با متانت به شما نشان مي‌دهند اما ميان اين همه شلوغي، ترازوي كرم رنگ و قديمي بيشتر از همه خود نمايي مي‌كند حتي از چند آسياب دستي خاك گرفته كه شايد سال‌هاست همان گوشه‌اند. كسي نيست.

چند كارتن گوشه‌اي روي هم تلنبار شده‌اند. فروشنده را صدا مي‌زنم. پيرمردي از اتاقك گوشه مغازه بيرون مي‌آيد و نزديك كه مي‌شود بوي قهوه حواسم را پرت مي‌كند. از قهوه‌ها مي‌پرسم. مي‌گويد از دلال‌ها مي‌خريم، اگر بازار بروي راحت پيداي‌شان مي‌كني.

اين جا فقط آسياب‌شان مي‌كنيم و در بسته‌هاي 100 گرمي مي‌فروشيم. پيرمرد عجله دارد. در حالي كه به سمت اتاقكش كه هنوز بوي سنگين قهوه را بيرون مي‌دهد مي‌رود، مي‌گويد: قهوه ترك كيلويي 12 هزار تومان و قهوه فرانسه 14 هزار تومان و... و در بوي قهوه گم مي‌شود.
 
مسجد الجواد (ع)



مسجد الجواد (ع) درضلع شرقی میدان هفت ‌تیر واقع شده است که گفته می‌شود درسال ۱۳۴۱ ، تأسیس شده .این مسجد بنا به دلایل مختلفی‌، از جمله قرار گرفتن در مرکز شهر تهران‌، نوع خاص معماری و امکانات جانبی مسجد، توجه شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده است.

 در این مسجد جدا از برگزاری نماز جماعت روزانه‌، مجالس ترحیم هم برپا می‌شود. در ایام تابستان، کلاس‌های مختلف علمی‌، تفریحی‌، مذهبی و اردوهای دسته‌جمعی برگزار می‌شود. مسجدالجواد کتابخانه ای‌ با ۱۹۰۰۰جلد کتاب دارد. این مسجد اولین مسجد مدرن ایرانی است که به وسیله مهندس ابراهیمی طراحی شده است‌.

 ساختمان مسجد از2 بخش شبستان و سالن سخنرانی تشکیل شده است‌. سالن سخنرانی 2 طبقه است‌. نمازخانه به صورت مخروطی از اضلاع متقاطع تشکیل‌شده که از رأس به قاعده پهن‌تر می‌شود. این 2قسمت مسجد در مجموع ۱۲۵۰ مترمربع مساحت دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
چراگم کردی
Iran (Islamic Republic of)
منیژه
۲۳:۱۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
سلام من منیژه از ذاهدان استم و الان در تهران زنده گی میکنم .. من مدت 15 سال که از مادرم جدا شدم من میخام مادرمو پیدا کنم ..
آخرین اخبار