تجربه یک شب زمستانی با گردش در سعادت آباد

بعضی از خیابان های شهرمان آنی دارند که دیگر خیابان ها ندارند و ناخوداگاه باعث می شوند سرماشین مبارک را کج کنید و بی آنکه بدانید مدام آن را بالا و پایین بروید.البته بهتر است خیابان هایی که ما پیشنهاد می دهیم را با پای مبارک گز کنید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،لذت پیاده روی در بعضی خیابان های شهر را نمی توان انکار کرد.حتی اگر آن خیابان پیاده‌روی درست و حسابی هم نداشته باشد و شما مجبورید از روی سنگ فرش هایی که لق می زند رد شوید و گاهی هم دست انداز هایی از نوع آسفالت های قلمبه قلمبه که نوعی ترمیم آسفالت محسوب می شود! رابالا و پایین کنید.



تاریخ تاسیس و پیدایش محله سعادت آباد

سید ضیاءالدین طباطبایی در سال 1327 شمسی ده مخروبه و بدون سکنه ای که زمین های آن ریگ زار بوده و ارباب داشته را خریداری می کند. در شروع کار با استخدام آشنایان یزدی و کشاورزان که همه سید بودند این ده را سادات آباد نام گذاری می کند که گندم کاری، یونجه کاری و پرورش خرگوش از نوع آنغوره انجام می دادند. او از طریق فروش گوشت خرگوش به مغازه های چهارراه استانبول و فروش پوست خرگوش و پشم آن برای تولید کلاه و پالتو به بازرگانان وبه دست آوردن پول از این راه هرچه خرابه بوده آباد می کند و به آب می رساند.

همراهی نمودن کارگران و رهبری سید ضیاء به منطقه آبادانی بخشید وبا اضافه شدن کارگران غیرسید سادات به سعادت تبدیل شد چون سعادت آباد راحت تر از سادات آباد تلفظ می شد. گندم مزارع سید تامین کننده ی غله ی بسیاری ازمناطق تهران شد. انواع میوه های مرغوب آن زمان ازباغ های سیدضیاء (در سعادت آباد) تامین می­شد. سید ضیاء به پیشنهاد «سرریدبولارد» سفیرانگلستان درآن زمان به پرورش نوعی خاص ازخرگوش پرداخت و در طول 10 سال به طور مداوم 15 هزار خرگوش در مزارع سعادت آباد پرورش داد.

در سال 1339، سیدضیاء در کنار 50 هزار نفر سکنه سعادت آباد زندگی می کرد و این نفرات همگی اینجا کار میکردند و درعمرانی و آبادانی این منطقه تلاش و کوشش داشتند. در این زمان این محله برق داشته و بنا به نوشته های روزنامه های آن زمان قيمت باغ های سعادت آباد به 80 میلیون رسیده بود.


سعادت آباد


محله‌ای در منطقهٔ ۲ تهران است که در شمال غرب تهران واقع شده‌است. سعادت‌آباد از شرق به بزرگراه چمران، از جنوب به شهرک غرب، از شمال به کوی فراز، از شمال شرق به اوین، از شمال غرب به فرحزاد راه دارد. بزرگراه یادگار امام شمال و غرب سعادت‌آباد را محصور کرده‌است. مناطق کوی فراز و شهرک مخابرات (بهرود) در شمال سعادت‌آباد و در دامنهٔ کوه واقع هستند.

خیابانهای ۲۴ متری و علامه از خیابان‌های اصلی سعادت آباد محسوب می‌شوند که در شمال و شرق این منطقه واقع شده‌اند. خیابان ۲۴ متری از شمال به بزرگراه اوین و از جنوب به میدان فرهنگ ختم می‌شود. این خیابان به طور کامل مسکونی بوده و فاقد هرگونه مرکز خرید یا تجاری است و از یک آرامش خاص و دلنشین برخوردار است.

با عبور از خیابان ۲۴ متری و میدان فرهنگ خیابان علامه آغاز می‌شود. خیابان علامه از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده‌است. بخش شمالی خیابان علامه در سرو شرقی واقع است. خیابان علامه شمالی تجاری-مسکونی بوده و از پاساژها و مجتمع‌های تجاری شیک و متنوعی برخوردار است از جمله مجتمع‌های تجاری علامه و توس و رستورانهای ایتالیایی لوتوس و رومانا که از یک فضای شیک و رومانتیک برخوردار هستند.

خیابان علامه جنوبی پس از بزرگراه نیایش آغاز می‌شود. این خیابان از جنوب به شهرک غرب و از شرق به اتوبان چمران مرتبط است. در شمال سعادت آباد و در دامنهٔ کوه منطقه تفریحی و توریستی درکه(اوین درکه) واقع شده‌است. از دیگر خیابان‌های سعادت آباد می‌توان به خیابان بهزاد اشاره کرد.





شبهای سعادت آباد

در نگاه اول خیابان سعادت آباد مثل همه خیابان های شهر یک مسیر طول و دراز شمال به جنوب است که یک میدان بزرگ با کاج هایی که یک گلدان بزرگ را احاطه کرده اند آن را به 2 نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می کند.



میدان کاج هم به پیشنهاد شورای شهر به میدان شهید تهرانی مقدم تغییر نام داده است. داستان شب های خیابان سعادت آباد با روزهایش فرق می کند. روزها این خیابان یک مسیر محلی برای ترددهای روزمره است.

 چیزی به اسم ترافیک هم تا وقتی خورشید بالای آسمان سو سو می زند در این خیابان معنا ندارد. ولی با روشن شدن چراغ مغازه ها و غروب آفتاب قصه شبانه این خیابان رونمایی می شود . رستوران ها جان می گیرند و از پشت ویترین مغازه های پر مشتری، می شود لبخند از دل رضایت فروشندگان را دید. ماشین های مدل بالا از پارکینگ خانه ها بیرون می آیند و خیابان به یک گالری متنوع از سرگرمی های زندگی شهرنشینی تبدیل می شود.

تمام آنچه در خیابان سعادت آباد به خصوص در نیمه شمالی آن می بینید شما را توجیه می کند که اینجا نباید با شکم خود رو دربایستی کنید .اگر خیابان سعادت را برای پیاده روی یا تفریح شبانه انتخاب کرده اید مطمئن باشید بدون خوردن یک فست فود یا آبمیوه و بستنی از آن خارج نمی شوید.

آنجا که می توانید خرید کنید



مرکز تجاری و اداری سرو در شرق میدان کاج یک مرکز تجاری 3 طبقه  است. می توانید از فروشگاه های پوشاک این مرکز یک دست لباس بخرید. یشنهاد می کنیم از آجیل  وخشکبار فروشی طبقه اول مرکز خرید کنید، آجیل های چهار مغزش شما را نمک گیر می کند.

مرکز خرید کسری در ضلع شمالی میدان قرار دارد. کیف و کفش آدینه معروف ترین مغازه این مرکز است که همیشه خدا مشتری دارد. اگر اهل کتاب و محصولات فرهنگی هستید حتما به کتابفروشی کلک در انتهای طبقه اول سری بزنید. اینجا آدم دلش می خواهد همه کتاب ها را ورق بزند. حال و هوای کتابفروشی چیزی شبیه شهر کتاب هاست. شیک و با کلی محصولات فرهنگی جذاب که حال و هوای روشنفکری به آدم می دهد!

مرکز خرید ابریشم یک گالری کوچک از طلا و زیور آلات فروشی هاست.اگر کارتان گیر کرد و حتما باید یک انگشتر با طراحی مدرن برای عزیزتان بخرید از ابریشم دست خالی بیرون نمی روید.

پاساژ مادر در اواسط خیابان سعادت آباد شمالی  بیشتر شبیه یک پاتوق است.یک پاساژ ساده و بدون زرق و برق ولی با چند بوتیک لباس های مردانه. پاساژ مادر از آن پاساژ هایی است که می توانید لباس های تک و متفاوت را آنجا پیدا کنید.البته برخلاف ظاهرآرام و کمی شلخته پاساژ قیمت لباس ها بالاست یک مانتو ی ساده ولی شیک و با طراحی متفاوت راکمتر از 90 هزارتومان نمی توانید بخرید. دیگر مراکز خرید مهم و پر تردد سعادت آباد عبارتند از:

مرکز تجاری بوعلی، فروشگاه شهروند بهرود، مرکز تجاری علامه، مرکز تجاری سهیل، مرکز خرید توس (علامه طباطبایی جنوبی) و مرکز تجاری پرواز.

طعم های خاطره انگیز


رستوران نایب

نایب خاطره انگیز سال هاست در خیابان سعادت آباد مهمان نوازی می کند.دیگر از نایب نوشتن و گفتن تکرارمکررات است.اسم رستوران رو بگیر و برو به آخرش.مسلما منوی کباب های نایب بیش از منوی ساندویچش طرفدار دارد.به هر حال رستوران نایب سعادت آباد که دربلوار بهزاد ، خیابان ششم ، جنب پارک قرار دارد به خاطر جای پارک راحت و رزرو تلفنی اش یک گزینه مناسب برای شماست تا به اتفاق خانواده یک شام ایرانی میل کنید.

ایتالیایی ریسوتو

 رستوران ایتالیایی ریسوتو( Risotto Italian) با آن منوی دریایی خوشمزه اش می تواند یک شام خوب بعد از یک گردش شبانه باشد.البته اگر اهل خوردن غذای دریایی هستید فيله ماهي شير، ماهي سالمون، شاه ميگو و ميگو كبابي با طعم سبزیجات در ریسوتومتفاوت از همه جا سرو می شود. نگران نباشید اینجا انواع پیتزا ، پاستا و استیک  هم برای خوردن وجود دارد.

ریسوتو رستوران نسبتاً لوکسی است که جنب رستوران مورانو رقابت جدی با این ایتالیایی زنجیره ای دارد.این رستوران در خیابان سعادت آباد، کوچه سوم ، پلاک 5 قرار دارد.

رستوران مورانو

فضای دنج و دکورچوبی مورانو یک شب رویایی رامی تواند برایتان مجسم کند.ولی خب این رستوران آنقدر طرفدار دارد که اگر زود نجنبین باید صف بایستید تا جایی برای نشستن خالی شود.پیتزا مورانوی  شعبه سعادت آباد با 25 نوع پیتزا پاتوق پیتزا خورهای حرفه ایست .البته اگر به پیتزا با ان فرم سنتی اش علاقه دارید شاید مورانو باب میلتان نباشد. پیتزامورانو درشمال خیابان سعادت آباد، نبش کوچه سوم، پلاک 3قرار دارد.



پیتزا آواچی و باگت خوشمزه

باگت خوشمزه در خیابان سعادت آباد جنوبی با پیتزا آواچی یکه تازی می کنند. فست فود باگت نبش خیابان سی و چهارم سعادت آباد خستگی را از تنتان بدر می کند.در باگت اگر سر بچرخانید و زیر چشمی میز ها را نگاه کنید بدون درنگ شما هم مثل بقیه وسوسه می شوید یک پیتزا استیک و سیر با نوشیدنی موهیتو سفارش دهید.نان های سبوس دار با مغز تخم آفتاب گردان باگت رو همه دوست دارند.

این ها همه رستوران ها و فست فود های خیابان سعادت آباد نیست از شمال تا جنوب خیابان قدم به قدم انواع بوها و غذا ها وسوسه خوردن را به جانتان می اندازد.از هایدا گرفته تا سمبوسه هفت چنار،بلوبرگر و ساندویچ سیب هم راست کار بچه مدرسه ای هاست .کباب داغ و نان داغ ژابیز در شمال خیابان و کباب داغ گلپایگان و تک بناب در جنوب خیابان پاتوق عاشقان کباب است. خلاصه کله پاچه قوچ هم آن وسط یکه تازی می کند. راستی هوس غذا خوردن نکردید......!

بخرید بپزید

خیابان سعادت آباد همان قدر که رستوران دارد این فرصت را هم به شما می دهد تا خودتان مواد اولیه را بخرید و غذا بپزید.سوپر پروتئین های معروف سعادت آباد اینجا قرار دارند.از سوپرپروتئین کیمیا که با مدیریت یک درکه ای خوش مشرب اداره می شود تا سوپر پروتئین رضا که شما را با انواع منو های پروتئنی آماده مثل رولت های ایتالیایی و جوجه های تندوری  و کباب های بلغاری هیجان زده می کند.

بوی خوش شیرینی

گلبن

شیرینی گلبن را سعادت آبادی ها سال هاست می شناسند.به خصوص که بوی خوش شیرینی هایش همه پیاده رو را پر می کند.گلبن در ضلع غربی میدان کاج قرار دارد.روزهای محرم وقتی همه میدان از دسته های عزاداری پر می شود سینی شیرینی های گلبن میان عزاداران حسینی  می چرخد تا نذری باشد برای صاحبش.

قند عسل

شیرینی قند عسل در سعادت آباد جنوبی هم کامتان را شیرین می کند.جدای از این شیرینی فروشی های معروف شیرینی های محلی را هم می توانید در اجیل فروشی های معروف خیابان سعادت آباد بیابید.آجیل گلبن، آجیل گرم تبریز و خشکبار ایرانیان در مسیرتان است.

خنکای طعم میوه و بستنی



مگر می شود طعم آبمیوه های برلیان را نچشید .خب برلیان در اواسط خیابان سعادت آباد یک آبمیوه فروشی است که به پاتوق بچه باحال ها معروف است.حالا منظور از باحال چیست ما که نفهمیدیم.همین راننده های باحال ماشین های لوکس و باحال، این آبمیوه فروشی را زبانزد کرده اند. تا یادمان نرفته از بستنی کاج هم بگوییم که در ابتدای خیابان سعادت آباد شمالی پاگیرتان می کند ما که بدون خوردن بستنی فالوده کاج  محل را ترک نمی کنیم.

همه داشته های یک خیابان

در خیابان سعادت آباد قرار نیست که فقط بخورید. نمایندگی لوازم صوتی، آپل استور، عکاسی معروف لابیران، آموزشگاه موسیقی، نگارخانه و بنگاه های باسابقه مسکن هم فعال هستند. هرچند شب های خیابان سعادت آباد را چراغ رستوران هایش روشن نگه می دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Italy
کسری
۲۳:۲۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
چطور قنادی لادن رو نگفت؟
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۰:۱۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
اینجانب سامان تمجیدی ساکن نوسود از بخش های استان کرمانشاه و زنبوردار، تولید کننده عسل طبیعی گون می باشم دوستانی که تمایل به مصرف تغذیه سالم دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۳
بسیار قشنگ توصیف کرده بود انگار آدر خودش اونجاست
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۴:۵۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۲
عالی بود.
آخرین اخبار