از تخصیص سهمیه نورزوی بنزین تا آزاد سازی قیمت ها

برای سومین سال متوالی سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی خودروها در بهمن ماه سالجاری هم تثبیت شد و این سهمیه با قیمت ۴۰۰ تومانی در روز ۳۰ دی ماه به حساب مصرف کننده گان واریز شد تا شایعات بنزینی در بهمن ماه نیز به واقعیت نرسند .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، برای سومین سال متوالی سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی خودروها در بهمن ماه سالجاری هم تثبیت شد و این سهمیه با قیمت ۴۰۰ تومانی در روز ۳۰ دی ماه به حساب مصرف کننده گان واریز شد تا شایعات بنزینی در بهمن ماه نیز به واقعیت نرسند .

حالا نیز خبر رسیده است که رایزنی های بنزینی برای سهمیه عیدانه آغاز شده است.سهمیه ای که آخرین عیدی بنزینی محمود احمدی نژاد محسوب می شود.

بر اساس اخبار رسیده، همزمان با خودکفایی و افزایش تولید بنزین ایران، احتمال اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی قوت گرفته و در صورت موافقت رئیس جمهور، این سهمیه در روزهای پایانی اسفند به کارت هوشمند سوخت خودروها واریز می‌شود.

این در حالی است که از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به ۶۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته که با ورود به نیمه دوم سال و کاهش سفرهای برون شهری، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به مرز ۶۲ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۵۸ تا ۶۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه های موجود نفت تولید می شود که ظرفیت تولید بنزین کشور به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز تا پایان اسفند ماه سالجاری افزایش می یابد.

بر این اساس با بهره برداری از مجتمع بنزین سازی RFCC پالایشگاه نفت شازند و طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت لاوان در مجموع روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین افزوده خواهد شد.

در این صورت علاوه بر توقف کامل تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی و مثبت شدن تراز تولید و مصرف این محصول استراتژیک نفتی، حتی امکان صادرات ۲ تا سه میلیون لیتر بنزین هم فراهم می شود.

از این رو با توجه به خودکفایی کامل کشور از واردات بنزین و وجود ظرفیت مازاد، احتمال اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی توسط هیات دولت و با دستور رئیس جمهور قوت گرفته است.

یک مقام مسئول در وزارت نفت نیز با تاکید بر اینکه تاکنون طرح و یا پیشنهادی توسط وزارت نفت و یا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور برای اختصای سهمیه ویژه بنزین نوروزی به دولت ارسال نشده است، گفته: اما با توجه به افزایش تولید بنزین، احتمال اختصاص این سهمیه ویزه بنزین وجود دارد.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی کشور از ظرفیت مناسب ذخیره بنزین برخوردار است، تصریح کرد: از این رو در صورت اختصاص سهمیه ۴۰ تا ۵۰ لیتری ویژه نوروزی، امکان تامین این حجم بنزین وجود دارد.
تا به این ترتیب احتمال دادن بنزین عیدانه قوت بگیرد.

این در حالی است که زمزمه های حذف سهمیه بندی بنزین از مدت ها قبل آغاز شده است. سناریوی افزایش نرخ بنزین که از ماه ها پیش با حذف سهمیه های ۱۰۰ تومانی کلید خورده بود این روزها وارد فاز تازه ای شده است.

بعد از ان نیز اعلام شد، سهمیه بنزین خودروهای نو و لوکس با توان موتور بیش از ۱۸۰۰ سی.سی به کارت‌های هوشمند سوخت واریز نخواهد شد و مالکان این دسته از خودروها صرفا باید در جایگاه‌ها بنزین را با قیمت آزاد ۷۰۰ تومانی خریداری کنند تا اولین سناریوی حذفی بنزین اجرایی شود.

از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر نفت نیز از آزادسازی کامل قیمت بنزین در مبادی مرزی کشور خبر داد و گفت: بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در مجاورت کشورهای همسایه بر مبنای قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی تعیین و محاسبه خواهد شد تا با این تفاسیر، تعیین نرخ بنزین با بهای دلار نیز رسما کلید بخورد.

حالا باید منتظر ماند و دید چه اینده ای برای بنزین رقم خواهد خورد و آیا سهمیه نوروزی در کار خواهد بود؟
برچسب ها: بنزین ، سهمیه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
امیرمحمد
۲۰:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
باسلام لطف کنید از مسولان دلسوز پرسیده شود پس سهمیه جانبازان مظلوم چی شد بخدا زن وبچه ماهم دل دارند!!!!!!!!!!!!!!!