تبریز/

آبیاری قطره ای تاثیرگذار در کاهش هزینه های کارگری

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استفاده از آبیاری قطره ای، هزینه کارگری پخش نمودن کود را کاهش داده و کود فقط در محل ریشه گیاه قرار می گیرد.

 

احمد احمدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کودهای قابل حل شدن را می توان در اّب آبیاری تزریق و به پای بوته ها رساند.

وی تصریح کرد: خاک در سیستم آبیاری قطره ای رطوبت متعادلی داشته و می توان از آِّبی با شوری بیشتر نسبت به سایر روش های آبیاری استفاده نمود

احمدی فر ادامه داد: در صورتی که در ردیفی گیاه کشت نشود، قطره چکان ها در آن ردیف حذف شده و امکان رفت و آمد در آن ردیف برای کنترل سیستم و وضعیت محصول فراهم خواهد شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به کنترل یکنواخت پخش آب در این سیستم از آبیاری یادآور شد: اگر باغ یا مزرعه دارای شیب تند باشد، بعد از قطع آب، قطره چکان های پایین تر همچنان به تخلیه آب موجود در لوله های بالادست ادامه می دهند.

وی اظهار داشت: با طراحی مناسب می توان از سیستم آبیاری قطره ای برای همه زمین ها با پستی و بلندی و شیب های تند، زمین های صخره ای و فواصل نامنظم و اندازه های مختلف درختان استفاده کرد.

احمدی فرضمن بیان خاک های مناسب برای این سیستم از آبیاری تاکید کرد: کارشناسان خاک های شنی و خاک هایی با بافت متوسط را برای اجرای آّبیاری قطره ای خیلی مناسب می دانند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.