به دنبال طراحی «سیستم استروتاکسی» در اصفهان

خروج تومور از جمجمه بیمار با کم‌ترین تهاجم امکان‌پذیر شد

مخترع و پژوهشگر اصفهانی و عضو انجمن مخترعان کشور گفت: به دنبال طراحی سیستم استروتاکسی در اصفهان، خروج تومور، جسم خارجی و هماتوم از داخل جمجمه بیمار با کم‌ترین تهاجم و بایوپسی(نمونه‌برداری از بافت مغز در این استان فراهم شد.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمود حاجی‌بابایی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در استفاده از این سیستم پزشک توسط ام.آر.آی و یا سی.تی.اسکن اولیه و مشخص شدن هدف (تومور، جسم خارجی، هماتوم) اقدام به نصب چند نقطه به عنوان رفرنس روی جمجمه بیمار می‌کند که این نقاط تا زمان جراحی ثابت هستند.

وی اضافه کرد: این نقاط به عنوان نقاطی حیاتی برای بیمار و نقاط راهبر برای جراح به حساب می‌آیند که بعد از نصب این نقاط اقدامات ام.آر.آی صورت می‌گیرد.

عضو انجمن مخترعان کشور تاکید کرد: برش‌ها در سه صفحه اگزیال، ساجیتال و فرونتال انجام می‌شود و تعامد صفحات الزامی است و جراح دارای آزادی عمل در انتخاب صفحات مرجع و موقعیت آنها خواهد بود.

وی  اضافه کرد: بعد از انجام ام.آر.آی اقدام به شبیه‌سازی جمجمه، بافت مغز و هدف می‌‌شود و جراح می‌تواند هدف را به صورت کامل، با ابعاد حقیقی و با فواصل واقعی نسبت به جمجمه در خارج از جمجمه بیمار مشاهده، لمس و حتی این امکان برای جراح فراهم است که جراحی را از مسیرهای مختلف امتحان کند تا بهترین مسیر بدون ریسک عمل انتخاب شود.

عضو سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO گفت: این وسیله آزادی عملکرد جراح را در حین عمل بسیار بالا می‌برد، به طوری که جراح می‌تواند میزان برداشت تومور را به هر مقداری که نیاز است تنظیم و یا مسیر عمل را تغییر دهد و حتی مسیر جراحی را به صورت زنده در حین عمل، خارج از جمجمه دنبال نماید و همچنین عمل را چند جراح دیگر در نقاط دیگر تحت نظر داشته باشند.

وی دقت عملکرد بالا و درصد خطای پائین را مهم‌ترین مزیت این وسیله خواند و تاکید کرد: این وسیله به جراح امکان می‌دهد تا با در دست داشتن توپوگرافی عروق مغز از آسیب احتمالی جلوگیری کند.

عضو سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO به مزایای استروتاکسی و راهبری پانتوگرافیک اشاره کرد و بیان کرد: توانایی استفاده برای نمونه‌گیری و راهبری حین عمل، سهولت به کارگیری آن قبل و حین عمل برای بیمار و جراح، هزینه تمام شده بسیار اندک آن در مقایسه با سایر سیستم‌های موجود از جمله آنها است.

وی ادامه داد: سیستم قابل برداشت و گذاشت مکرر است و با برداشت Circle امکان نصب مجدد با حفظ اطلاعات قبلی وجود دارد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه سیستم استروتاکسی و راهبری پانتوگرافیک  PSLGSبا تمام قابلیت‌های مورد نیاز به شماره ثبت اختراع 55504 ثبت شده است، افزود: هم اکنون وسیله بسیار پیشرفته دیگری در حال ساخت است.
برچسب ها: تومور ، بیمار ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.