آیا ناتو در آذربایجان لانه می کند؟

-یک تحلیلگر روسی با اشاره به برنامه خروج نیروهای ناتو از افغانستان این سوال را مطرح کرده است که آیا برخی از این نیروها در آذربایجان مستقر خواهند شد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران صحبت ممدوف در یادداشتی برای  روزنامه روسی نزاویسیمایا گازیتا می نویسد: مسئله خروج نیروهای حافظ صلح از افغانستان یکی از موضوعات بحث برانگیز در نشست بین آذربایجان و ناتو خواهد بود . این مطلب را هماهنگ کننده اصلی ناتو در قفقاز جنوبی، ویلیام لاخوا طی سخنرانی اش در گردهمایی زمستانی مدرسه بین المللی ناتو در آذربایجان « چالشهای امنیتی در منطقه خزر» اظهار داشت .
او بویژه گفت : موضوع مذاکرات ،خروج نیروهای ناتو از افغانستان بویژه نیروهای آذربایجان خواهد بود . آذربایجان بخشی از این فرآیند بشمار رفته و کشوری بالقوه از لحاظ جغرافیایی جهت جابجایی نیروهای خارج شده بحساب می آید . آذربایجان می تواند حلقه مهمی از زنجیره بازگشت نیروهای ناتو از افغانستان به اروپا باشد .
باید به این مطلب توجه کرد که برخی از آژانسهای بین المللی این بیانیه را جنجال برانگیز و به مثابه قصد ناتو جهت ورود نیروهایش به آذربایجان تلقی کردند . برخی از کارشناسان بر این باورند که گویا آذربایجان مانع ورود نیروها نخواهند شد و شاید در اینجا صحبت از آماده سازی میدانی جهت ضربه ایران است .
پنتاگون با استقرار در آذربایجان دسترسی مستقیم به دریای خزر یعنی ناوگان قفقاز شمالی روسیه را پیدا خواهد کرد .  در باکو چنین نتیجه گیریهایی را به مثابه اعمال تحریک آمیز عمدی بر علیه آذربایجان تلقی کردند . در سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان به روزنامه ما گفتند که اظهارات ویلیام لاخوا هماهنگ کننده ناتو در قفقاز جنوبی به درستی درک نشده است . در مذاکرات مسئله دراختیارقراردادن خاک آذربایجان جهت جابجایی نیروهای ناتو بررسی نشد و حتی نمی تواند بررسی شود .
طبق نظر تحلیل گران آذربایجانی ، مقامات رسمی باکو با ناتو همکاری می کنند و همکاری خواهند کرد ، اما با این وجود هیچگاه گامی را برنخواهند داشت تا به روابط حسن همجواری با ایران و روسیه لطمه وارد آورده شود .ضمناً در این خصوص رؤسای کشور بارها بیانیه صادر کرده اند .
ضمناً چندی پیش آراز عظیمف ، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان این موضوع را خوب روشن کرد . در چارچوب برگزاری چهارمین اجلاس مقامات فرایند استانبول در باکو در خصوص با ثبات سازی اوضاع در افغانستان آقای عظیمف به خبرنگاران اعلام نمود که" از نیمه دوم سال 2013 حجم خروج تجهیزات نیروهای ائتلافی از افغانستان از طریق خاک آذربایجان افزایش خواهند یافت . در حال حاضر از خاک آذربایجان این تجهیزات انتقال می یابند و آذربایجان در چارچوب انجام عملیات نیروهای ائتلافی امنیتی بین المللی بوسیله ناتو ، خدمات مختلفی را ارائه خواهد داد . آذربایجان به سهم خود در تحقق عملیات حافظ صلح در افغانستان این امکان را بوجود آورد . "
او ادامه داد : "کشورهای عضو ناتو از این امکان ترانزیتی استفاده می کنند . تا پایان سال 2014 نیروهای ائتلافی امنیتی بین المللی از افغانستان خارج خواهند شد . بخشی از بارها از طریق کریدور ترانزیتی آذربایجان خارج خواهند شد . از طریق خاک آذربایجان این بارها از افغانستان به اروپا و دیگر کشورها باز می گردند.
برچسب ها: ناتو ، آذربایجان ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.